Audyt SEO – co to jest, co zawiera, czy i jak go zrobić? Analiza strony pod kątem pozycjonowania

audyt seo co to

Chcesz pozycjonować swoją stronę, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może zastanawiasz się nad rozpoczęciem współpracy z agencją, która proponuje wykonanie audytu SEO Twojej witryny? Nie wiesz, czy lepiej zlecić go profesjonaliście, czy dasz radę zrobić go samodzielnie? Zobacz, po co się go przeprowadza, jak się to robi i ile kosztuje profesjonalna analiza strony pod kątem pozycjonowania. 

Audyt SEO – co to jest i po co go robić?

Audyt SEO to inaczej szczegółowa analiza całej strony internetowej pod kątem jej dostosowania do wymogów wyszukiwarki. Polega na rozłożeniu na czynniki pierwsze zarówno widocznej, jak i niewidocznej części witryny, ale nie tylko. Najbardziej doświadczeni pozycjonerzy uwzględniają w nim też strategię marketingową firmy w internecie, działania konkurencji i wiele innych czynników. To wszystko po to, żeby sprawdzić, jakie elementy na stronie, po poprawieniu, wpłyną pozytywnie na jej pozycjonowanie.

Na audyt SEO decydują się zarówno właściciele starszych witryn, jak i tych stosunkowo nowych. To najważniejsza wskazówka, jak osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj jest przedstawiony w obszernym dokumencie, podsumowującym każdy, nawet najmniejszy aspekt, który wymaga zmian. Pamiętaj, że Google ocenia witryny na podstawie ponad 200 czynników – podczas wykonywania audytu, pozycjoner bierze pod uwagę wszystkie z nich. Stworzenie go zajmuje nieraz wiele godzin, wymaga obszernej wiedzy z zakresu pozycjonowania i dostępu do płatnych narzędzi oraz umiejętności ich obsługi. 

Co daje audyt SEO? Przede wszystkim bez niego każdy pozycjoner działa po omacku, tracąc cenny czas i pieniądze. Dlatego jest on inwestycją, która szybko się zwraca i zawsze pomaga w osiągnięciu zamierzonych efektów.

Co powinien zawierać audyt SEO?

To, co znajdzie się w dokumencie, zależy w dużej mierze od rodzaju strony, dla której został stworzony. Audyt SEO sklepu internetowego będzie wyglądał nieco inaczej niż taki wykonany dla strony blogowej czy serwisu z newsami. Jego zawartość zależy też m.in. od wielkości i wieku witryny oraz Twojego budżetu i wymagań.

Główne punkty, które powinny znaleźć się w każdym audycie SEO to analiza:

  • słów kluczowych (ich gęstości, unikalności wśród poszczególnych podstron i trudności),
  • „komunikacji” z Googlebotami (m.in. sprawdzenie indeksacji),
  • meta opisów (ich długości i jakości),
  • linkowania wewnętrznego (czy jest uporządkowane i odpowiednio stosowane),
  • treści (jej unikalności, potencjału i nasycenia frazami kluczowymi),
  • adresów URL (określenie, czy wspierają, czy utrudniają pozycjonowanie),
  • szybkości ładowania się strony (tego co i dlaczego ją opóźnia),
  • optymalizacji i opisów grafik,
  • ewentualnego występowania duplicate i thin content, które narażają stronę na niską pozycję,
  • kodu HTML (jego długości, jakości i czytelności dla Google),
  • UX – zachowań użytkowników na stronie, czyli mniej technicznego aspektu pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki,
  • link buildingu (jakości i ilości linków zewnętrznych),
  • jakości pozycjonowania stron konkurencji,

…a także sprawdzenie występowania błędów 404, ogólnego bezpieczeństwa strony i opisanie wszystkich innych czynników, które mają znaczenie w danej sytuacji. 

Co ważne, w profesjonalnym audycie SEO samo stworzenie dokumentu to tylko część pracy. Skuteczny specjalista wytłumaczy Ci każdą niezrozumiałą informację, która się w nim znalazła i przedstawi Ci wnioski, jakie można z niego wyciągnąć. Innymi słowy, kompleksowy audyt SEO pomoże stworzyć strategię pozycjonowania i nakreśli kolejność działań pozycjonera.

Jak przeprowadzić audyt SEO?

W internecie nie jest łatwo znaleźć dokładną instrukcję krok po kroku dla początkujących. Nic w tym dziwnego – audyt SEO „z krwi i kości” opiera się przede wszystkim na doświadczeniu pozycjonera, a narzędzia tylko pomagają w jego przeprowadzeniu. Powinien być też bardzo obszerny, więc nawet o samych elementach, na które warto zwrócić w nim uwagę, można by napisać całą książkę. Jeśli jednak chcesz się tego podjąć samodzielnie, poznaj instrukcję przeprowadzenia podstawowego audytu SEO, który pokaże Ci, co zmienić na stronie, żeby jej pozycjonowanie było skuteczniejsze.

Sprawdź widoczność w wyszukiwarce

Podstawa podstaw, o której jednak trzeba wspomnieć. Musisz wiedzieć, że nie wszystkie strony internetowe są wyświetlane przez wyszukiwarkę. Nieindeksowanie strony wynika najczęściej z zablokowania tej możliwości robotom w jej kodzie, nałożenia kary od Google lub tego, że jest ona zupełnie nowa. W pierwszym i drugim przypadku najlepiej będzie zwrócić się o pomoc do eksperta, a w ostatnim po prostu poczekać kilka dni.

Jak sprawdzić, czy witryna została zaidneksowana?

W polu wyszukiwarki Google wpisz: „site:twojadomena.pl”, a zobaczysz wyłącznie zakładki, które do niej należą. Jeśli się nie wyświetlą, Twoja strona nie została zaindeksowana, więc nie ma możliwości pojawić się w wynikach wyszukiwania.

audyt seo zaindeksowana witryna

Przeanalizuj meta opisy i tytuły

Czyli pierwsze zdania, które zobaczą internauci, kiedy Twoja strona wyświetli się im w proponowanych wynikach. Ich zadaniem jest przede wszystkim zachęcić potencjalnych klientów do wejścia na stronę. Działają trochę jak sprzedawcy na bazarze – jeśli przyciągną uwagę internauty spośród kilkunastu podobnych wyszukiwań, pomogą Ci osiągnąć sukces. Tytuły i opisy muszą być inne dla każdej zakładki. Dobrze, jeśli znajdą się w nich słowa kluczowe, jednak powinny one brzmieć naturalnie. Używaj w nich języka korzyści i unikaj błędów językowych.

meta tagi przyklad
Meta title (zazn. na czerwono) i meta description (zazn. na zielono).

Zweryfikuj stronę w Google Search Console

GSC to podstawowe, darmowe narzędzie do monitorowania wyników strony – jej pozycji, ruchu, jaki generuje i nie tylko. Sprawdzisz w nim m.in., jak Google widzi Twoją witrynę i jakie słowa kluczowe kierują do niej użytkowników. 

Weryfikacja strony w GSC może zostać przeprowadzona na 5 sposobów:

  • przesłanie pliku HTML,
  • tag HTML,
  • Google Analytics,
  • manager tagów Google,
  • dostawca nazwy domeny.

Znajdź błędy 404

Błędy 404 pojawiają się zazwyczaj, kiedy dana zakładka została całkowicie usunięta lub przeniesiona na inny adres. Wówczas osoby, które starają się na nią wejść, zostają postawione pod ścianą – widzą komunikat zamiast zawartości strony i… szybko przenoszą się na witrynę konkurencji. Dlatego ich zlikwidowanie jest ważne zarówno ze względu na SEO, jak i ogólne budowanie świadomości marki.

Jak znaleźć błędy 404?

Najszybciej zrobisz to za pomocą narzędzia Screaming Frog (darmowa wersja skanuje 500 linków) i jego kolumny „Status Code”. W zakładce „Internal” wyświetlą się wszystkie wewnętrzne błędy 404, a w „External” – zewnętrzne. Podobne wyniki pokaże Ci Google Search Console w zakładce „Stan”.

Jak pozbyć się błędów 404?

Użyj przekierowań 301, które pozwalają na automatyczne przeniesienie użytkownika odwiedzającego nieaktualny adres na ten docelowy. W tym celu do pliku .htaccess w katalogu głównym swojej witryny (/public_html/) wklej kod:


RewriteEngine On

Redirect 301 /stary-adres/ https://przykladowastrona.pl/nowy-adres/

Jeśli Twoja strona została stworzona na WordPressie, możesz też skorzystać z niektórych wtyczek, które zajmują się przekierowaniami (np. Redirection). Pamiętaj jednak, że każda wtyczka generuje dodatkowy kod – jeśli możesz, zrób to samodzielnie.

Dostosuj adresy URL

Adresy wszystkich podstron Twojej witryny powinny być łatwe do odczytu zarówno dla robotów Google, jak i internautów. To pomoże w dokładniejszym skanowaniu strony i pozwoli zapamiętać użytkownikom interesujące ich strony. Sprawdź, czy adresy URL Twojej witryny:

– nie zawierają znaków specjalnych i interpunkcyjnych,

– są krótkie i zwięzłe

– podsumowują daną stronę (np. słowami kluczowymi).

PRZYKŁAD:

Zły adres URL: 

https://mabledomowe/blog/d/1-GXkaćr7P0olLZtBl6jlut302bkłDv0zVUrYivibRfo/

Dobry adres URL: 

https://mebledomowe/blog/jakie-krzesla-wybrac

Przeanalizuj słowa kluczowe

Kolejny ważny punkt, którego nie da się obszernie wyjaśnić w jednym artykule. Fundamentem pozycjonowania są właśnie słowa kluczowe i to w dużej mierze od nich zależy, czy przyniesie ono efekty. Przechodząc do ich analizy, zwróć uwagę przede wszystkim na ich:

  • rodzaj (long-tail, a może ogólne),
  • rozmieszczenie (przede wszystkim w nagłówkach),
  • gęstość (nie doprowadzaj do kanibalizacji słów kluczowych).

Narzędzie, które pomoże Ci w analizie fraz kluczowych, to przede wszystkim Google Search Console. W zakładce „Skuteczność” dowiesz się, na jakie frazy Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania. Ponadto, zobaczysz, przy których z nich jest otwierana najczęściej i na której pozycji dokładnie się znajduje. GSC ma jedną wadę – wyniki, które Ci przedstawi, są zbierane tylko 3 miesiące wstecz.

Wybierając słowa kluczowe, nie zapomnij o Google Keyword Planner – narzędziu, które pozwoli Ci sprawdzić ich konkurencyjność.

slowa kluczowe google ads

Zastanów się, czy nie używasz zbyt konkurencyjnych fraz i nie lepiej by było spróbować swoich sił we frazach długiego ogona. Na tym etapie przyjrzyj się też działaniom konkurencji, żeby ocenić swoje możliwości.

Sprawdź, czy używasz metod Black Hat SEO

Techniki Black Hat SEO pozwalają szybko znaleźć się na górze wyszukiwań i równie szybko stracić pozycję przez nałożony filtr lub bana od Google. Tysiące przypadków takiego nieskutecznego pozycjonowania potwierdza, że naprawdę nie opłaca się ryzykować. Jeśli wcześniej próbowałeś pozycjonować swoją stronę, mogłeś ich używać nawet nieświadomie. Dlatego jeżeli okaże się, że Twoja witryna z nich korzysta, popraw to tak szybko, jak to możliwe.

Do najczęstszych metod BHS należą:

  • korzystanie z SWLi – serwisów wymiany linków,
  • duplicate content – plagiat innych stron lub przypadkowe duplikowanie swoich podstron,
  • cloaking – ukrywanie treści i pokazywanie robotom Google czegoś innego niż internautom,
  • spamowanie – masowe linkowanie do swojej strony np. na blogach i forach.

Sprawdź szybkość i responsywność strony

Czyli rzeczy, które od jakiegoś czasu są brane pod uwagę przez Google podczas ustalania pozycji stron. Pierwszy punkt dokładnie przeanalizuje dla Ciebie darmowe narzędzie PageSpeed Insights. To, jak Twoja strona wygląda na urządzeniach mobilnych, możesz sprawdzić nawet na swoim telefonie. Jednak żeby mieć pewność, że będzie czytelna również na innych wyświetlaczach, użyj:


– Test Mobile Friendly od Google – podstawowego narzędzia, które sprawdzi, czy Twoja strona jest responsywna.

audyt seo responsywnosc

– SEOptimer – bardziej rozbudowanego narzędzia, które do Ci też ogólny pogląd na jakość pozycjonowania Twojej strony.

responsywnosc strony

UWAGA: Nawet strona, która pojawia się w TOP10 wyszukiwań (Wikipedia), nie jest oceniana najlepiej przez darmowe narzędzia. Dlatego nie bierz ich wyników za „pewnik”, ale myśl o nich jak o podstawowych wskazówkach.

Przypatrz się układowi i jakości treści oraz nagłówkom

To, kto odwiedzi Twoją stronę i czy go ona zainteresuje, zależy w głównej mierze od treści, którą dana osoba na niej znajdzie. Od tego, w jaki sposób przedstawione są wszystkie teksty, zależy też na odbiór witryny przez roboty Google.

– Teksty powinny być przede wszystkim wysokiej jakości, bez błędów ortograficznych. Nie mają zapełniać strony na siłę, tylko nieść za sobą wartość merytoryczną.

– Akapity powinny być długości maksymalnie 1000 znaków ze spacjami, a fonty – być czytelne (nie za małe i nie za duże).

– W każdej zakładce powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1. Pamiętaj też o używaniu H2 i H3. Podziękujesz sobie, jeśli umieścisz we wszystkich lub w części z nich słowa kluczowe – są to najważniejsze elementy tekstu dla Googlebotów.

Popracuj nad grafikami

„Breje” tekstu są dla internautów zwyczajnie nudne i nieczytelne. Nawet kiedy podzielisz je na krótkie akapity i podsumujesz nagłówkami, nadal nie będą czytane tak często jak treści, w których znajdują się zdjęcia. Jednak każdy nowy plik może opóźniać ładowanie się strony i działać na Twoją niekorzyść. Dlatego koniecznie pamiętaj o tym, żeby każdą grafikę, przed umieszczeniem na stronie, skompresować (np. za pomocą serwisu TinyPNG). Dzięki temu pomniejszysz ją nawet o 70% bez utraty jakości.

audyt seo kompresja zdjec

Nie zapominaj też o opisach ALT, które możesz nadać każdemu zdjęciu. Pozwolą one lepiej i skuteczniej skanować Twoją witrynę. To też dobre miejsce do umieszczania słów kluczowych, pod warunkiem, że opisują one dane zdjęcie.

tekst alternatywny wordpress

Przeanalizuj linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

To element audytu SEO, który może zająć Ci najwięcej czasu. Nie śpiesz się i dokładnie sprawdzaj, czy nie popełniasz błędów, które mogą zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony. 

Linkowanie wewnętrzne (wszystkie linki, które prowadzą z jednej do innej podstrony tej samej witryny) powinno:

  • pojawiać się w menu klikalnym i stopce,
  • być minimalistyczne, ale nie do przesady – linkuj tylko do stron, które są związane z danym tematem,
  • pokazywać strukturę – do najważniejszych stron linkuj najczęściej,
  • kiedy to możliwe, być pokazane w formie anchor tekstu.
anchor tekst przyklad
Przykład anchor tekstów ze strony https://pl.wikipedia.org/wiki/OSB_(płyta)

Linkowanie zewnętrzne (linki przychodzące, kierujące internautów z innej witryny do Twojej), powinno:

  • składać się z jak największej ilości witryn o wysokim autorytecie,
  • być budowane bez pomocy automatycznych, słabej jakości serwisów pozyskiwania linków,
  • w miarę możliwości być pokazane jako anchor teksty zawierające słowa kluczowe,
  • wiązać się tematycznie z zawartością strony.

Ponadto, według standardów Google, zarówno linkowanie zewnętrzne, jak i wewnętrzne Twojej witryny powinno wyglądać naturalnie i być zróżnicowane. Pamiętaj też o tym, żeby regularnie sprawdzać występowanie błędów 404.

Zainstaluj certyfikat SSL

Bezpieczna strona zyskuje w oczach internautów i jest lepiej traktowana przez Google. Jeśli adres Twojej witryny zaczyna się od „http”, a nie „https”, koniecznie zainstaluj na niej certyfikat SSL. Zrobisz to szybko, a jeśli nie planujesz rozbudowywać swojej strony do dużego serwisu, wystarczy Ci darmowy certyfikat Let’s Encrypt. To nic nie kosztuje, a znacznie pomaga w pozycjonowaniu.

ssl przyklad
„Kłódka” przy adresie strony pokazuje, że jest na niej zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa.

WSKAZÓWKA: Jeśli zarządzasz dużą witryną, najlepiej najpierw przeanalizuj wszystkie punkty i zapisz, które z nich wymagają poprawek. Zamiast robić wszystko na raz, rozłóż sobie pracę na kilka dni, a nawet tygodni.

Audyt SEO – samodzielnie czy z pomocą pozycjonera?

Jak widzisz, audyt SEO to rozbudowany proces, który nawet najlepszym zajmuje nieraz kilkanaście dni. Wszystko, co znalazło się w tym artykule to tylko podstawy, których poprawa nie musi przynieść oczekiwanych efektów. Co więcej, bez płatnych narzędzi nie da się dokładnie ustalić, czy wymagają one większych poprawek. 

Mimo to, jeśli nie możesz zdecydować się na profesjonalny audyt SEO, sprawdzenie swojej strony pod kątem wymienionych punktów zawsze będzie dobrym pomysłem i pomoże poprawić jej pozycję choć trochę. Jeżeli natomiast myślisz poważnie nad rozbudowaniem swojej witryny i docieraniu do wielu nowych klientów, audyt SEO nie będzie dla Ciebie wydatkiem, ale inwestycją. Taka analiza, wykonana przez specjalistę, to gotowa instrukcja do doprowadzenia strony do TOP10 w Google.

W tym momencie trzeba też wspomnieć o darmowych i automatycznych, niepolecanych audytach SEO. Skanują one strony pobieżnie, wspominają o błędach, które nie wpływają bezpośrednio na SEO i często nie odzwierciedlają rzeczywistej pozycji strony. Dobrym przykładem jest chociażby Wikipedia, która według wielu z nich nie spełnia standardów skutecznego pozycjonowania, a jednak znajduje się w TOP10 Google. Zwłaszcza jeśli nie jesteś specjalistą SEO, traktuj takie automatyczne audyty jako podstawowe wskazówki, które wcale nie muszą być trafne.

Ile kosztuje audyt SEO?

Wśród przeróżnych ofert na rynku, możesz spotkać się nawet z cenami na poziomie 200 – 500 zł. Taka kwota zapewni Ci zazwyczaj tyle samo, co przeprowadzenie darmowego audytu, czyli niewiele. Dokładny audyt SEO zajmuje kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin pracy specjalisty. Jeśli zależy Ci na dokumencie, który rzeczywiście pomoże Ci się znaleźć na górze wyszukiwań (oraz jego dokładnym omówieniu), przeznacz na niego minimum 1000 – 2000 zł w przypadku małej, dosyć uporządkowanej strony. Im większa witryna i im więcej elementów wymagających sprawdzenia, tym większa cena audytu. Dokładną wycenę dostaniesz dopiero po zapoznaniu się pozycjonera z witryną. 


Pamiętaj, że audyt SEO jest inwestycją przynoszącą efekty przez wiele miesięcy. To instrukcja, która pomoże skutecznie pozycjonować Twoją stronę.

Dodaj komentarz