Cele marketingowe na Facebooku – który z nich jest dla Ciebie?

cele marketingowe

Nowy portal – nowe możliwości, ale też wyzwania. Jeżeli planujesz rozpocząć kampanię reklamową na Facebooku, na pewno masz w głowie wiele pytań, zaczynając od podstawowych. Jakie cele wybrać i który z nich przyniesie Ci najwięcej korzyści? Zobacz, czym się między sobą różnią i do kogo są kierowane poszczególne cele marketingowe na Facebooku.

Zanim rozpoczniesz kampanię reklamową na Facebooku

Tak, jak w każdej innej kampanii, tak i na Facebooku podstawą skutecznej reklamy jest strategia marketingowa. Czy wiesz, że na tej platformie reklamuje się aż 6 milionów firm? Żeby Twój przekaz rzeczywiście zadziałał, ustal:

  • konkretną grupę (lub grupy) odbiorców, najlepiej tworząc personę (lub persony),
  • co chcesz osiągnąć (zbudować rozpoznawalność marki, zwiększyć sprzedaż, a może zachęcić do pobrania aplikacji),
  • gdzie teraz jest Twoja firma w umysłach klientów – jaką ma opinię, czy jest znana itp.

Spójrz jak najbardziej obiektywnie na swoją działalność. Jeżeli dla danej grupy odbiorców jest czymś nowym, zachęcanie do zakupów bez przedstawienia się, to strzał w stopę. Natomiast jeśli jest już przez nich ceniona, przedstawianie się to tylko tracenie pieniędzy. Dlatego dokładnie przemyśl swoją strategię.

Jak rozumieć cele marketingowe na Facebooku?

W tym momencie Facebook daje Ci możliwość wybierania spośród 11 celów, podzielonych na 3 kategorie: świadomość, działania i konwersja.

cel kampanii reklamowej na facebooku

Cele marketingowe na Facebooku – świadomość

Czyli przedstawienie swojej firmy w internecie. Służą do tego 2 cele marketingowe:

– Rozpoznawalność marki

Pozwala na pokazanie się na portalu, bez zachęcania użytkowników do konkretnych działań. Taka reklama z dużym prawdopodobieństwem trafi do osób, które są zainteresowane podobnymi usługami, jednak zdecydowanie lepiej sprawdzi się większym niż mniejszym firmom.

Ten cel czasami okazuje się też skuteczny w przypadku lokalnych firm, bo pozwala na ustalenie zasięgu przekazu. W praktyce nie jest on chętnie wybierany przez reklamodawców ze względu na wiele niejasności.

Zasięg

To cel reklamowy, który pomaga dotrzeć do jak największej grupy osób, przy jak najmniejszym koszcie dotarcia. Wybierając go, musisz mieć świadomość, że każdy kij ma dwa końce. Często okazuje się, że pozyskane wyświetlenia są bezwartościowe i nie generują praktycznie żadnych konwersji.

Z drugiej strony, jego optymalizacja jest przejrzysta i sprawdza się świetnie w reklamach wizerunkowych. Jeśli zależy Ci tylko na budowaniu wizerunku, pomyśl nad celem Zasięg.

Cele marketingowe na Facebooku – działania

To docieranie do osób, które są na tyle zainteresowane Twoimi usługami, że chętnie zaangażują się w Twoje projekty i nawiążą z Tobą kontakt. Działania to po prostu budowanie więzi z klientami. Ta kategoria dzieli się na 6 celów marketingowych:

– Ruch

To jeden z najpopularniejszych celów marketingowych na Facebooku. Polega na zachęceniu użytkowników do przejścia na inną witrynę, np. na bloga, sklepu, a nawet Messengera. To cel dla Ciebie, jeśli, oprócz na fanpage’a, chcesz zwrócić uwagę ludzi na inne miejsca, gdzie mogą Cię znaleźć.

– Aktywność

Dzieli się na dotyczącą posta, polubień strony i reakcji na wydarzenia. Jest to świetne narzędzie dla każdego, komu zależy na interakcjach z użytkownikami. Jeżeli nie chcesz marnować pieniędzy na „puste” lajki, wybierz aktywność dotyczącą posta.

– Instalacje aplikacji

Czyli, jak sama nazwa wskazuje, cel kierowany jest do Ciebie, jeśli masz swoją aplikację.

– Wyświetlenia filmów

Cel reklamowy nastawiony na pozyskiwanie minimum 10 s wyświetleń Twojego filmu. To coś dla Ciebie, jeśli chcesz edukować swoich odbiorców lub prowadzisz firmę bezpośrednio związaną z wideo, np. kino.

– Pozyskiwanie kontaktów

Kampania, która wyświetla odbiorcom formularz kontaktowy np. z adresem e-mail i numerem telefonu. Mimo że niezbyt popularna, sprawdza się firmom, które opierają się na sprzedaży bezpośredniej, a nie mają swojej strony lądowania (landing page).

– Wiadomości

Czyli najszybszy sposób na rozpoczęcie rozmowy na Messengerze. Stosunkowo nowe i ciekawe rozwiązanie, które przyda Ci się, jeśli Twoi odbiorcy wolą taką komunikację np. od e-mailowej.

Cele marketingowe na Facebooku – konwersja

Ta grupa ma na celu przekonanie użytkowników do wykonania określonej czynności, np. zapisania się do newslettera, zrobienie zakupów itp. Daje ona niemal nieograniczone możliwości, a wyróżnić w niej można 3 cele marketingowe:

– Konwersje

To cel, który jest kierowany tylko do firm, na których stronach jest już jakiś ruch. Po zainstalowaniu Pixela Facebooka portal pobierze z witryny wszelkie niezbędne dane o odwiedzających i na tej podstawie zoptymalizuje kampanię. Taka reklama ma zachęcać do wykonania działania na Twojej stronie.

– Sprzedaż z katalogu

Jest skutecznym rozwiązaniem dla sklepów internetowych. Pozwala tworzyć dynamiczne reklamy, które wyświetlają odbiorcą produkty, które rzeczywiście ich zainteresują. Jeżeli chcesz polepszyć jakość sprzedaży w sklepie online, ten cel marketingowy jest dla Ciebie.

– Wizyty w firmie

Daje z kolei możliwość promowania sklepów stacjonarnych. Jest to rozwiązanie zarówno dla mniejszych firm, jak i wielooddziałowych działalności. Tego typu reklamy cechują się dużą skutecznością i wyświetlają się tylko osobom, które są w pobliżu Twojego sklepu.

Który cel marketingowy wybrać?

Cele marketingowe na Facebooku to rozbudowany temat i, tak naprawdę, jeśli zapytasz o pomoc w ich wyborze specjalistów, ich opinie mogą się między sobą różnić. To dlatego, że każdy rynek jest inny i każda grupa odbiorców oczekuje czegoś innego. Najlepszym, co możesz zrobić, jest wybranie kilku polecanych opcji dla Twojego biznesu i nieustanne testowanie każdej z nich.


A Ty, jaki cel wybierasz najczęściej?


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz