Coś szwankuje, ale co? Zobacz, w czym pomoże Ci audyt sprzedażowy firmy

audyt firmy i sprzedaży

Sprzedaż w Twojej firmie nie idzie najlepiej? Chcesz to poprawić, więc wciąż wpadasz na nowe pomysły i inwestujesz pieniądze, ale nie przynosi Ci to efektów? Nie wiesz, na czym się skupić, a co odłożyć na później? Bez wątpienia przyda Ci się audyt sprzedaży, który rozwieje Twoje wątpliwości.

Czym jest audyt sprzedaży?

Audyt procesu sprzedaży to szczegółowa analiza działu firmy, który się nią zajmuje. Pozwala on znaleźć rzeczy do poprawy zarówno z perspektywy klienta, jak i samej działalności. To coś dla Ciebie, jeśli chcesz inwestować mniej pieniędzy w skuteczniejsze działania sprzedażowe oraz nauczyć pracowników, jak sprzedawać więcej.

Taką analizę możesz wykonać samodzielnie, jednak jest to czasochłonne i bywa niemiarodajne przez subiektywne podejście. Wiele firm decyduje się na zatrudnienie osoby, która zajmie się tym od A do Z. Niezależnie od tego, jaką formę wybierzesz, pamiętaj, że audyt sprzedaży daje najlepsze efekty, kiedy jest przeprowadzany regularnie.

Na jakie pytania odpowie podstawowy audyt sprzedaży?

Rzetelna analiza pozwoli sprawdzić wszystko, co wpływa na sprzedaż: od strategii firmy, do procesów i narzędzi, które ją wspierają. Czego dowiesz się z audytu?

  • Czy Twoja oferta odpowiada na potrzeby danego rynku?
  • Czy dział handlowy dysponuje odpowiednimi narzędziami?
  • Co Twoi pracownicy myślą o Tobie?
  • Ile telefonów do firmy nie zostaje odebranych?
  • Czy pracownicy potrafią zbijać obiekcje klientów?
  • Czy klienci podczas rozmowy czują się ważni i „zaopiekowani”?
  • Jak poprawić proces sprzedażowy i w jakiej kolejności wprowadzać nowe rozwiązania?

Z jakich elementów składa się audyt sprzedaży?

To, jak przebiega audyt sprzedażowy, zależy od wielu czynników, jednak jeśli chcesz go przeprowadzić samodzielnie, skup się na kilku etapach:

1. Pracownicy

To oni mają bezpośredni kontakt z klientami i wiedzą najlepiej, czego tamci potrzebują. Zapytaj o to, a możliwe, że dostaniesz kilka propozycji wprowadzenia zupełnie nowych, skutecznych rozwiązań. Pamiętaj też, że na jakość ich pracy wpływa też samopoczucie, dlatego nie zapominaj o dobrych relacjach pomiędzy Tobą a resztą działu.

2. Klienci

Przeprowadzaj badania, wysyłaj ankiety i proś o szczere recenzje. Bez zbudowania zaufania do firmy, klienci będą przychodzić i odchodzić. Jeżeli dowiesz się, co im przeszkadza i to zmienisz, to sprawisz, że zostaną z Tobą na długo.

3. E-mail

Wciel się w rolę potencjalnego klienta i sprawdź anonimowo, jak wygląda korespondencja internauty z Twoją firmą. Zwróć uwagę na newslettery, automatyczne wiadomości, ale też bezpośrednią wymianę wiadomości.

4. Telefon

Tutaj również ważna jest anonimowość. Sprawdź, czy pracownicy odbierają wszystkie połączenia, jak witają się z klientem i w jaki sposób prowadzą rozmowę. Dobrym pomysłem może się też okazać poproszenie klientów o opinie dotyczące połączeń. Przeanalizuj też, kiedy ludzie dzwonią do Twojej firmy najczęściej.

Audyt sprzedaży w branży B2B i B2C

Sprzedawcy rzadko kiedy są nauczeni konkretów – zamiast tego błądzą, używając tych samych formułek w rozmowach z każdym klientem. Sprzedaż B2B różni się pod wieloma względami od B2C i żeby obie przebiegały bezproblemowo, Twoi pracownicy muszą wiedzieć, jak je przeprowadzać.

Audyt sprzedaży podpowie Ci, jakiego wsparcia potrzebują Twoi pracownicy i jakie szkolenia przyniosą Ci korzyści. Jeżeli sprzedajesz zarówno w branży B2B, jak i B2C, pokaże Ci, jakie są między nimi różnice – od samego początku procesu sprzedaży, aż do podtrzymywania relacji z klientem.

Audyt działu sprzedaży, czyli oszczędność czasu, nerwów i pieniędzy

Na audyt sprzedażowy decydują się zarówno firmy, które mają problem z tym procesem, jak i przedsiębiorstwa, które po prostu zdecydowały się robić to taniej i skuteczniej. Dzięki niemu możesz zaoszczędzić sporą kwotę, równocześnie niczego nie tracąc.

Po przeprowadzonej analizie stworzysz lub dostaniesz gotowy plan działania na najbliższe miesiące, z podziałem na ważniejsze i mniej ważne punkty. Przestaniesz wprowadzać wiele zmian naraz, a chaos na dobre opuści Twoją firmę. Zamiast boleśnie uczyć się na błędach, dowiesz się, czego nie ma nawet sensu próbować. Spróbuj, a szybko zobaczysz efekty.


Przeprowadzałeś kiedyś audyt sprzedaży dla swojej lub czyjejś firmy? Jakie przyniósł efekty?

Dodaj komentarz