Innowacja w Twoim biznesie, czyli jak i po co współpracować ze startupami?

współpraca ze startupami

Innowacja to już nie tylko pusty slogan, ale coś, bez czego nawet największe korporacje schodzą ze sceny. Przed przedsiębiorcami stoi trudne zadanie – dopasować struktury swoich firm do nowych realiów. Jednym z najważniejszych przełomów ostatnich lat okazały się w tej kwestii współprace ze startupami. W czym pomagają, jakie stawiają wyzwania i czy Polskie przedsiębiorstwa są na nie gotowe? Zobacz.

Czym są startupy i kto z nimi współpracuje?

Startupy to firmy, które powstały po to, żeby stworzyć coś nowego. Ich założyciele ponoszą ryzyko – dany produkt nie musi przyjąć się na rynku. Mają też jednak możliwość stać się ogromnymi markami, tak jak to miało miejsce chociażby z Dropboxem, Uberem, Snapchatem czy Facebookiem.

Na początku wydawało się, że startupy tworzą realną konkurencję dla największych firm. Szybko jednak okazało się, że dzięki swoim zasobom zarówno one, jak i korporacje rozwijają się najszybciej, kiedy działają razem.

Korzyści dla korporacji to m.in.:

  • szybkie rozszerzenie swojej oferty,
  • niższe koszty wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań,
  • wizerunek lidera na rynku,
  • nauka zupełnie innej organizacji pracy.

Natomiast dla startupów to przede wszystkim zastrzyk gotówki i nieporównywalnie szybszy rozwój projektu.

Jak przebiega współpraca ze startupami?

Przedsiębiorstwa mają wiele możliwości znajdowania startupów do współpracy. Jeżeli myślisz o takim kroku, zastanów się nad:

– Funduszami Corporate Venture Capital (CVC), czyli modelem, w którym korporacje inwestują w startupy, w zamian za przejęcie części ich udziałów. Jest to do tej pory najpopularniejsza metoda współpracy.

– Scoutingiem polegającym na zaangażowaniu zewnętrznego wykonawcy do stworzenia listy startupów, które mają szansę pomóc Twojemu przedsiębiorstwu.

– Demo Day, czyli zaproszeniu kilku startupów do zarządu firmy. Po prezentacji ich pomysłów wybór odpowiedniego przedsiębiorstwa stanie się dużo łatwiejszy.

– Uruchomieniem własnego programu akceleracyjnego, który zapewni Ci większą niezależność, ale też zwiększy nieco ryzyko niepowodzenia.

Zdecyduj też, kim chcesz być dla startupu:

– klientem, który zapłaci za licencję lub produkt,

– partnerem, który zaplanuje wspólne cele i podbije nowy rynek wraz z drugą stroną,

– inwestorem, który przejmie część lub całą działalność.

Każde podejście ma swoje wady i zalety, jednak wybór jednego z nich musi być poprzedzony głęboką analizą możliwości Twojej firmy. Pozwoli to zmaksymalizować szansę na owocną współpracę.

wspolpraca ze startupami

Czy Polskie korporacje są gotowe na współpracę ze startupami?

Mimo że polskie firmy (ale również te zagraniczne, z oddziałami w Polsce) w większości deklarują chęć podjęcia takich kroków, to na współprace ze startupami decyduje się niewielki ich odsetek. Wynika to przede wszystkim z nieprzygotowania korporacji na tak duże zmiany.

Współpraca ze startupami wygląda zupełnie inaczej niż dotychczasowa struktura działań wewnątrz firmy. Przebiega bardziej dynamicznie i wymaga dostosowywania się do nowych sytuacji na bieżąco. Badania pokazują, że takie firmy zatrudniają zazwyczaj zdecydowanie zbyt mało osób odpowiedzialnych za innowacje, a inne działy (co ciekawe, najczęściej IT) niechętnie z nimi współpracują.

To wszystko doprowadza do sytuacji, w której startupy czekają na odpowiedzi tygodniami, a aż 20% z nich przyznaje, że nie dostaje pieniędzy na czas. Obie strony są niezadowolone z niejasnej sytuacji, a efekty współpracy po prostu nie mogą się pojawić. Dlatego podstawą nawiązania takiej współpracy powinien być jasny plan i kadra gotowa na wyzwania.

Współpraca ze startupami – krótkoterminowa czy na lata?

Czujesz, że Twoja firma jest gotowa na innowacje? W takim razie wiesz już, że dokładne zaplanowanie obowiązków oby dwu stron pomoże Ci osiągnąć sukces. Zarówno dla Ciebie, jak i zarządu startupu, jedną z najważniejszych informacji jest czas współpracy. To on będzie definiował wszystkie działania. Co wybrać?

Krótkoterminowa współpraca ze startupami:

+ da Twojej korporacji jednorazowy, szybki zastrzyk nowej technologii,

+ pozwoli zyskać miano innowacyjnej firmy, przy mniejszej inwestycji w skali rocznej,

+ pomoże Ci obiektywnie spojrzeć na swój biznes,

– może zakłócić i spowolnić pracę zespołów, które muszą w krótkim czasie dostosować się do nowych warunków,

– mimo że tańsza ogółem, wymaga nakładów finansowych w krótkim czasie,

– przez pośpiech generuje większe ryzyko porażki.

Długoterminowa współpraca ze startupami:

+ po pierwszym szoku, wprowadza do firmy świeżość i nową energię do działania,

+ gwarantuje szybkie dopasowywanie się do nowych trendów,

+ pozwala rozłożyć inwestycję na mniejsze raty,

– w generalnym rozrachunku może generować nieznaczne zyski,

– przy wyborze nieodpowiedniego partnera prowadzi czasem do zniszczenia reputacji korporacji,

– bez porządnego przygotowania obu stron, staje się źródłem nieporozumień i niepotrzebnego stresu.


Współpraca ze startupami wiąże się z ryzykiem, ale jednocześnie powoli staje się nieodłącznym i koniecznym elementem strategii marketingowej rynkowych gigantów. Planujesz się do nich przyłączyć?


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz