Jak budować dobrą reputację marki w internecie?

reputacja marki

Nie ważne, czy prowadzisz większą, czy mniejszą firmę, czy jest ona obecna na kilku kontynentach, czy w jednym mieście. Jedna rzecz łączy je wszystkie – reputacja marki. W ostatnich latach dynamicznie zmienia się to, na jakiej podstawie jest ona budowana, a w erze internetu dbanie o nią okazuje się jeszcze trudniejsze. Jak to zrobić?

Reputacja marki – co to tak naprawdę jest?

Reputacja marki to nie to samo, co jej wizerunek czy opinie o niej. To raczej zbiór wszystkiego, co wiąże się z firmą. Wpływają na nią zdanie klientów i pracowników, wypowiedzi mediów oraz coraz częściej to, czy angażuje się w działalność społeczną. Twoja firma zawsze będzie miała jakąś reputację i to od Ciebie zależy, czy zadbasz o to, żeby była ona pozytywna i przekonywała do Ciebie klientów, czy wręcz przeciwnie.

Reputacja marki, a opinie o niej

Twoi klienci utożsamiają się z Twoimi pracownikami i wspólnikami, dlatego ich negatywne opinie na temat współpracy z Tobą, mogą mocno zachwiać Twoim biznesem. Ludzie coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na to, jaką masz firmę, ale jakim Ty i jej kierownicy jesteście ludźmi.

Oprócz oczywistych konsekwencji złych opinii wystawianych przez Twoich klientów i pracowników również negatywne informacje podawane przez media mogą Ci poważnie zaszkodzić. Reputacja marki jest w dużej mierze tworzona przez ludzi z nią związanych. Staraj się, żeby ich zdanie na jej temat było pozytywne – według badań wielu ludzi przekonuje się do zakupu dzięki pozytywnym opiniom w internecie.

Reputacja marki – nowa era, nowe wyzwania

Świadomość społeczna i świadomość zakupowa od niedawna są ze sobą mocno związane. Twoi klienci oczekują coraz więcej, a konkurencja stawia poprzeczkę coraz wyżej. Marka, która angażuje się w problemy ludzi, wspiera fundacje i przeznacza środki na kampanie społeczne, to marka z silną pozycją na rynku.

Konsumenci zwracają uwagę na to, jakie inicjatywy wspierasz. Czy Twoje produkty są ekologiczne? Czy dbasz o środowisko i przekonujesz do tego innych? A może pomagasz potrzebującym? Reputację marki zbudujesz dzięki takim inicjatywom i to właśnie one sprawiają, że nawet małe firmy mogą być doceniane bardziej, niż giganci i szybko ich dogonić.

reputacja marki inicjatywy
Zooplus od dawna wspiera bezdomne zwierzęta, zyskując przy tym sympatię potencjalnych klientów.

Reputacja marki to też wizerunek eksperta

Jak pokazać, że pracownicy wiedzą, co robią i są w tym dobrzy?

  1. Prowadź bloga firmowego z konkretnymi poradami, które rozwiązują problemy konsumentów,
  2. Udzielaj się w dyskusjach, rozmawiaj z klientami na fanpage’u, grupie na Facebooku czy w wiadomościach prywatnych,
  3. Dbaj o obsługę klienta na jak najwyższym poziomie,
  4. Bądź autentyczny, bo nawet małe kłamstwa w internecie wychodzą bardzo szybko na światło dzienne,
  5. Nawiązuj współpracę z mediami, dziel się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

To wszystko zapewni klientów, że mają do czynienia ze specjalistami. Ludzie ufają ekspertom, polecają ich usługi i są im wierni. Kiedy wiedzą, że mogą liczyć na Twoją pomoc, zostają z Tobą na lata, zamiast odchodzić po pierwszym zakupie.

Reputacja marki i ludzka strona biznesu

Okazuje się, że odcinanie się od bezpośredniego kontaktu z klientami kompletnie się już nie sprawdza. Konsumenci oczekują od Ciebie, że pokażesz się im od “ludzkiej” strony – założysz profil w mediach społecznościowych, porozmawiasz z nimi i pokażesz im swój zespół.

Reputacja marki to też w dużej mierze jej społeczność, dlatego, jeżeli Twoja firma nie ma jeszcze własnej grupy na Facebooku, nadrób to. To właśnie tam zbliżysz do niej grono lojalnych odbiorców, którzy w zamian za pozytywną komunikację z firmą, odwdzięczą się rzetelnymi opiniami, pomysłami i, przede wszystkim, przekonywaniem do niej swoich znajomych.

Pamiętaj, że Twoja reakcja na negatywne opinie również bywa decydującym aspektem wyborów klientów. Odłóż nerwy na bok i zapytaj, dlaczego ktoś ma o Twojej firmie takie, a nie inne zdanie. Nie ma sytuacji bez wyjścia i nawet taki “strzał w kolano” możesz obrócić w coś pozytywnego. Przyznawaj się do błędów – konsumenci naprawdę to szanują i są w stanie zaufać Ci na nowo.


Czy dodałbyś coś jeszcze do tej listy? Co według Ciebie ma największy wpływ na budowanie reputacji marki w internecie?

Dodaj komentarz