Katalogi SEO – co to jest? Jak wypozycjonować bardzo łatwe frazy?

katalogi seo co to

Posiadacze zupełnie nowych stron, ale też takich, nad którymi od lat nie pracowano, zastanawiają się często, czy dodanie ich adresów do katalogów internetowych ma sens. Niektórzy boją się uznania witryny za spamerską przez Google, a inni uważają, że to tylko marnowanie cennego czasu. Czy katalogi SEO pomagają w pozycjonowaniu, czy powoli stają się reliktem przeszłości? Kiedy warto ich używać i jakie frazy w nich umieszczać?

Czym są katalogi SEO?

Pozyskiwanie linków przychodzących to fundament działań SEO. Mimo że jego cel pozostaje niezmienny – zwiększenie autorytetu witryny i ruchu na stronie, to metody na jego osiągnięcie zmieniły się na przestrzeni lat o 180 stopni. Kiedyś liczyła się ilość linków, a pozycjonerzy prześcigali się o kolejne tysiące odnośników miesięcznie. Nakręcała się spirala, przez którą często bardziej wartościowe strony pozostawały na końcu wyników wyszukiwania, ustępując miejsca tym, do których kierowała ogromna liczba backlinków niskiej jakości.

Zmiany były nieuniknione, a wprowadził je nowy algorytm Google – Pingwin, który wywarł ogromny wpływ na techniki pozycjonowania. I tak od kilku lat, masowe pozyskiwanie odnośników jest traktowane jako spam, a od ilości linków prowadzących do strony, ważniejsza jest ich jakość. Gdzie w tym wszystkim są katalogi SEO? Kiedyś żadna większa witryna nie miała szans na pojawienie się w słynnym TOP10 Google bez nich. W internecie można było znaleźć setki serwisów tego typu, zawdzięczających swoją popularność łatwemu i darmowemu (lub taniemu) pozyskiwaniu linków. Dzisiaj, większe serwisy (np. Onet) powoli wycofują się z prowadzenia takich spisów i tylko niewiele z nich może generować linki średniej, dopuszczalnej jakości.

Czy to oznacza, że katalogi SEO nie mają już siły przebicia i lepiej o nich zapomnieć? Absolutnie nie. Musisz tylko wiedzieć, jak z nich korzystać, a pozycja Twojej witryny może się dzięki nim polepszyć.

Kiedy i jak używać katalogów internetowych?

Nie tylko podczas katalogowania strony, ale też budując cały profil linków, pamiętaj: od ilości ważniejsza jest jakość. Jeśli zajmujesz się pozycjonowaniem kilku witryn, po jakimś czasie stworzysz swoją listę najlepszych katalogów SEO. Natomiast jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, skrupulatnie dobieraj katalogi, w których umieszczasz swoje linki. W innym przypadku, w skrajnych sytuacjach, możesz doprowadzić nawet do nałożenia filtra na stronę lub po prostu obniżyć jej pozycję – a przecież nie o to Ci chodzi.

Możesz używać katalogów SEO niezależnie od swojej branży, jednak dadzą Ci one najlepsze efekty, jeśli pracujesz w mało konkurencyjnym zawodzie. To właśnie wtedy pozycjonujesz się na tzw. łatwe frazy i dużo łatwiej będzie Ci się pojawić na początku wyników wyszukiwania. Również w samych katalogach wybrana przez Ciebie fraza nie będzie zbyt popularna. Katalogowanie w bardziej konkurencyjnych branżach trzeba przeprowadzić z głową. Zdecydowanie lepiej na tym wyjdziesz, jeśli użyjesz w nich mało popularnych fraz – w innym przypadku Twoja strona prawie na pewno zniknie wśród tych o większej randze.

Jakie parametry katalogów SEO mają znaczenie?

  • moderacja (koniecznie),
  • DA (Domain Authority),
  • ruch i widoczność
  • brak linków o charakterze erotycznym, hazardowym itp.
  • katalog (lub jego kategoria) powiązany tematycznie lub branżowo z Twoją firmą

Wybierając katalogi, skup się przede wszystkim na sprawdzeniu DA, ruchu i widoczności. To właśnie one określają, czy jest to strona uznawana przez Google za źródło dobrej jakości, czy wręcz odwrotnie. Zrobisz to m.in. za pomocą narzędzi Ahrefs, Majestic, Surfer SEO czy (czasami omylnej) wtyczki do przeglądarki MozBar.

page authority i domain authority Analiza strony przez wtyczkę MozBar.

Opisy do katalogów a SEO copywriting

Dodając stronę do wybranego katalogu SEO, koniecznie uzupełnij jak najwięcej pól. Oczywiście, niezbędne będzie podanie nazwy i NIP-u firmy oraz linku do strony (nie zapominaj o dodaniu jej profili społecznościowych). Dobrze dobrana kategoria pomoże internautom Cię odnaleźć, a zdjęcia zachęcą do przejrzenia oferty. Wisienką na torcie jest jednak opis. Te niepozorne kilkaset znaków potrafi znacznie wpłynąć na skuteczność katalogowania.

link building katalogi Początek formularza do wypełnienia przy dodawaniu strony do katalogu ze strony https://panoramafirm.pl/

Dobre katalogi publikują u siebie tylko witryny, które zostały opisane w unikalny sposób, tzn. bez duplikacji treści z innych źródeł. Również dla własnego dobra, nie kopiuj do nich tekstów z własnej strony ani nie ustawiaj takich samych opisów we wszystkich katalogach. Jeśli planujesz publikowanie adresu swojej witryny w wielu źródłach, a brakuje Ci już pomysłów na tworzenie nowych treści, poproś o pomoc copywritera. Taka usługa nie będzie kosztowała wiele.

Przy okazji, jeśli poprosisz, aby były one napisane językiem korzyści, takie teksty wpłyną też na zainteresowanie Twoją firmą i zachęcą więcej osób do odwiedzenia Twojej witryny. SEO copywriter umieści też w tekście naturalnie brzmiące słowa kluczowe, czyli to, co realnie wpłynie na pozycjonowanie. To Ci się opłaci i przy okazji pozwoli zaoszczędzić trochę czasu.

Gdzie jeszcze warto dodać swoje linki?

Katalogi SEO to dobry, ale niejedyny sposób na wypozycjonowanie strony na łatwiejsze frazy. Oprócz nich możesz skorzystać m.in. z:

  • Guest bloggingu – udzielając się na tematycznie powiązanych stronach, poproś o podlinkowanie Twojej witryny na mniej popularne słowa kluczowe,
  • Artykułów sponsorowanych – tak samo, jak w przypadku wpisów gościnnych,
  • Zaplecza SEO – nieocenionej pomocy, która wymaga jednak sporej wiedzy lub inwestycji,
  • Broken link buildingu – znajdując niedziałające linki w większych serwisach i proponując zamianę ich na odnośniki np. do Twoich artykułów.

Więcej o budowaniu profilu linków zarówno dla ogólnych, jak i długich fraz, przeczytasz w artykule: Link building – gdzie i jak dodawać linki? Ile to kosztuje?

WSKAZÓWKA: Pamiętaj, żeby wybierać katalogi SEO jak najściślej powiązane z Twoją branżą. Niezależnie od wielkości Twojej strony, staraj się korzystać zarówno z najbardziej popularnych, jak i łatwiejszych fraz. W ten sposób dasz jej większą szansę na sukces.


Katalogi SEO nadal istnieją i raczej szybko nie znikną z internetu. To świetne źródło stabilnych linków, z którego warto skorzystać – należy tylko wiedzieć, w jaki sposób. Nie grają już co prawda pierwszych skrzypiec w trakcie pozycjonowania, ale wzmacniają inne działania. Jeśli tylko masz na to chwilę, dodaj swoją stronę do katalogów według instrukcji z tego wpisu.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz