Lista czynników rankingowych Google – czyli jak skutecznie pozycjonować stronę cz.1

Lista czynników rankingowych Google

Algorytmy Googla każdego dnia wykorzystują do badania i analizy stron internetowych wiele czynników rankingowych. Jest ich ponad 200. Od razu przechodzę do ich przedstawienia – nie ma czasu do stracenia!

Spis treści

Czynniki rankingowe można podzielić na kilka kategorii. Są to:

  • czynniki związane z domeną,
  • czynniki na poziomie strony internetowej,
  • czynniki na poziomie witryny,
  • czynniki związane linkami zwrotnymi,
  • interakcje z użytkownikiem,
  • zasady specjalne Google Algorithm,
  • reklama marki,
  • spam na stronie internetowej.

W pierwszej części zajmę się omówieniem czynników związanych z domeną, czynnikami na poziomie strony internetowej oraz na poziomie witryny.

Czynniki związane z domeną

Wiek domeny

Pomimo iż wiek domeny znajduje się na miejscu pierwszym w rankingu czynników Google, to nie jest on jednak najważniejszy. Na potwierdzenie film, w którym Matt Cutts inżynier oprogramowania w Google stwierdził, że różnice w wieku domeny mają znaczenie, ale nie zasadnicze.

https://youtu.be/-pnpg00FWJY

Słowo kluczowe w nazwie domeny

Słowo kluczowe w nazwie domeny to nadal dobry pomysł. Działa ono jak sygnał trafności, a Google docenia je poprzez wyróżnienie tego słowa na stronie wyników wyszukiwania.

Czas do wygaśnięcia domeny 

Jeżeli użytkownik wiąże ze stroną długoterminowe plany, najczęściej opłaca domenę na kilka lat. Takie domeny są uznawana za bardziej „pewne”, niż domeny, które opłacane są np. na rok.

Słowo kluczowe w subdomenie

Umieszczenie słowa kluczowego również może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej. Eksperci MOZ przedstawili wyniki ankiety dotyczącej czynników rankingowych w wyszukiwarkach, gdzie potwierdzają, że słowo kluczowe w subdomenie może zwiększać  ranking (artykuł MOZ).

Historia domeny

Nie każda historia domeny jest dobrą historią: na niektóre domeny w przeszłości została nałożona kara lub ban. Takich domen należy unikać, ponieważ pozycjonowanie strony internetowej może okazać się bardziej skomplikowane, a przede wszystkim dłuższe.

Jeśli zaś chodzi o wygląd serwisu w przeszłości, to możesz sprawdzić go tu: https://archive.org/web/

https://www.youtube.com/watch?v=C-EdhaMDXho

Dopasowanie domeny

Jeżeli chcesz budować stronę jakościową, która ma mieć naprawdę wysoki poziom, dokładne dopasowanie domeny ma znaczenie.

Prywatny (Ukryty) WHOIS 

Włączenie ochrony prywatności zazwyczaj sugeruje, że właściciel strony chce coś ukryć. Oczywiście nie zawsze tak jest, jednak jest to czynnik, który sugeruje, aby dokładnie sprawdzić witrynę.

Spamer pod kontrolą

Jeżeli Google znajdzie osobę, którą uzna za spamera, analizuje jego inne witryny. Na przykład na podstawie stron podłączonych do tego samego konta GSC.

Rozszerzenie TLD

Przy wyborze rozszerzenia dla swojej strony internetowej, należy zastanowić się, czy ma to być strona o zasięgu wyłącznie krajowym, czy globalnym. Jeżeli zdecydujemy się na rozszerzenie krajowe, pozycjonowanie globalne może być utrudnione.

Czynniki na poziomie strony internetowej

Słowo kluczowe w tytule

Tytuły mają bardzo dużą moc i są silnym sygnałem SEO dla Google – warto zatem, aby właśnie one zawierały najważniejsze dla pozycjonowania strony słowa kluczowe

Słowo kluczowe na początku tytułu

Nie wystarczy tylko, aby słowa kluczowe znajdowały się w tytule. Najlepiej, aby zaczynały one ten tytuł.

Słowo kluczowe w description

Słowo kluczowe powinno występować również w description. Wprawdzie, nie ma to już tak dużego znaczenia, jak jeszcze kilka lat temu, jednak warto zadbać o ten element choćby ze względu na klikalność w SERPach.

Słowo kluczowe w nagłówkach H1

W nagłówkach H1 powinno znaleźć się słowo kluczowe. Uważa się także, że słowo to powinno być dodatkowo wyszczególnione, np. pogrubione.

Częstotliwość pojawiania się słowa kluczowego w tekstach

Jeżeli na stronie występuje większe zagęszczenie słów kluczowych, jest to znak dla robotów wyszukiwarki, że strona związana jest właśnie z tym słowem. Jednym z algorytmów badających częstotliwość występowania słów to TF-IDF (Google również używa tego typu rozwiązań: tutaj).

Długość treści

Dłuższe treści na stronie to znak, że temat został dokładniej zgłębiony, niż na stronach o tej samej tematyce, z mniejszą ilością tekstu. Jeżeli zatem chcesz być wyżej w SERPach, zadbaj o długość (i jakość) zamieszczanych tekstów.

Gęstość słów kluczowych

Dzięki słowom kluczowym Google wie, jaka jest tematyka strony internetowej, dlatego warto wykorzystywać je w tekstach. Jednak, należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z ich ilością, grozi to bowiem nałożeniem przez Google filtrów.

Prędkość ładowania strony

To, jak szybko ładuje się strona ma znaczenie dla wyszukiwarki Google, a jej roboty mogą zbadać czas z dużą dokładnością. Szybkość działania swojej strony możesz sprawdzić TU

Używanie spisu treści

Korzystanie ze spisu treści jest wskazane, zwłaszcza, kiedy mamy do czynienia z bardzo długimi tekstami na stronie. Dzięki nim, Google może znacznie łatwiej rozpoznać tematykę zamieszczanych tekstów. Takie rozwiązanie jest również komfortowe dla użytkownika strony.

Powielanie treści na stronie

Powielanie treści w obrębie jednej witryny, może negatywnie wpływać na proces pozycjonowania strony  i na jej widoczność w wyszukiwarce.

Rel=Canonical

Niestety często zdarza się, że źle użyty Rel=Canonical powoduje sytuacje, w której Google uznaje strony za duplikaty. Dlatego, warto właściwie go stosować. TUTAJ pomocne informacje od Google .

Szybkość wczytywania strony przez Chrom

Google wykorzystuje dane Chrom w celu sprawdzenia, z jaką prędkością strona się wczytuje. W celu poprawienia szybkości warto zoptymalizować niektóre elementy na stronie, np. grafikę.

Działania związane  optymalizacją obrazu

Obrazy znajdujące się na stronie również wysyłają informacje do wyszukiwarki Google. Dlatego, warto zając się ich optymalizacją: nazwą, tytułem, opisem.

Aktualizowanie treści na stronie

Google zwraca uwagę na to, czy treści są  aktualizowane, a nawet informuje o o tym – pokazuje datę ostatniej aktualizacji w wynikach wyszukiwania.

Wszechstronność treści związanych z tematem głównym

Dzięki wielu algorytmom Google rozumie temat strony. Dlatego, warto wszechstronnie rozszerzać treści znajdujące się na stronie.

Skala wprowadzanych aktualności

Roboty Google zwracają uwagę na skalę wprowadzanych zmian. Znacznie ważniejsze jest np. dodawanie znaczących ilości tekstu, aniżeli wykonywanie subtelnych zmian, czy korekt.

Częstotliwość aktualizacji

Nie tylko skala aktualizacji, ale również ich częstotliwość ma znaczenie. Jeżeli są one wykonywane dość często, to znak dla Google, że strona się rozwija, ktoś o nią dba.

Eksponowanie słów kluczowych

Słowa kluczowe występujące w pierwszych 100 – słowach tekstu mają bardzo dużą moc, chociaż pozornie wydaje się to bez znaczenia. Więcej na ten temat znajdziesz TU.

Eksponowanie słów kluczowych

Słowa kluczowe w nagłówkach H2 I H3

Nagłówki H2 i H3 pomagają zrozumieć Google strukturę strony. Dlatego, warto umieszczać w nich słowa kluczowe.

Warto zadbać o jakość linków wychodzących

Jeżeli linki pochodzą ze stron o wysokim autorytecie, oznacza to, ze Twoja strona jest godna zaufania. Warto zatem zadbać o dobrą jakość linków wychodzących.

Gramatyka oraz ortografia

Gramatyka oraz ortografia, a także styl to wyznaczniki jakości strony. Im wyższa jakość, tym prawdopodobnie wyższa pozycja.

Właściwy kierunek linków wychodzących

Roboty Google sprawdzają nie tylko jakość stron, do których prowadza linki, ale również ich tematykę. Jeżeli zatem prowadzisz stronę salonu kosmetycznego,  linki nie powinny być kierowane np. do stron o tematyce filmoznawczej.

Tylko oryginalna treść

Treść zawsze powinna być oryginalna – nie może zostać skopiowana z innej strony, nawet, jeżeli jest to Twoja strona! Jeżeli tak się stanie, Twoja strona może w ogóle nie być brana pod uwagę podczas indeksowania.

Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych

Strona powinna być responsywna, a zatem dopasowana do wszystkich urządzeń mobilnych.

Treść uzupełniająca

Google zwraca uwagę na to, czy strona prezentuje wysoka jakość i czy jest użyteczna dla użytkownika. Warto zatem umieścić na stronie przydatne funkcje. Może to być np. kalkulator walut, kalkulator kredytowy itp. Zawartość dodatkowa mówi o jakości strony – więcej informacji na ten temat można znaleźć TU.

Zrównoważona ilość linków wychodzących

Należy pamiętać o tym, aby ilość linków wychodzących nie była zbyt duża. Zbyt wiele dofollow może doprowadzić do obniżenia PageRank (który w zasadzie i tak odszedł w zapomnienie).

Stosowanie linków wewnętrznych

Warto stosować linki wewnętrzne. Dzięki nim wskazuje się na znaczenie innych treści zawartych na stronie internetowej.

Wykorzystywanie multimediów

O jakości treści mogą świadczyć również multimedia tj. filmy, gify, infografiki. Są one również elementami angażującymi odbiorcę.

Nieaktualne linki

Jeżeli na stronie znajduje się dużo linków niedziałających, wtedy roboty Google mogą uznać, że jest to strona zaniedbana.

Czytelność/przystępność  treści

Treści powinny być przystępne dla użytkownika. Oznacza to, że powinien on szybko uzyskać wszystkie przydatne informacje. Jeżeli są to informacje specjalistyczne, na stronie powinny pojawić się grafiki, tabele, infografiki, dzięki którym użytkownik szybko zrozumie treść.

Linki partnerskie

W rozsądnych ilościach i te dobre (ocena jakości to osobny temat) są OK. Jeżeli jednak jest ich zbyt wiele, mogą niepotrzebnie zwrócić uwagę robotów Google.

Autorytet domeny

Wysoki autorytet domeny zawsze zapewnia lepsze pozycjonowanie strony. Wszystkie informacje, artykuły opublikowane na domenie z większym autorytetem mają lepsze wyniki pozycjonowania.

Adres strony nie powinien być zbyt długi

 Adres nie powinien być zbyt długi. Krótkie adresy maja przewagę w wynikach wyszukiwania Google.

Adres strony nie powinien być zbyt długi

Słowa kluczowe w adresie

Słowa kluczowe w adresie strony również są ważnym sygnałem trafności.

Kategoria w adresie

Ma to znaczenie przede wszystkie jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub oferujesz dużą liczbę usług. Kategorie umieszczane w adresie URL stanowią ułatwienia dla robotów Google.

Informuj o źródle

Warto informować na stronie, skąd pochodzą zaczerpnięte informacje. Poprawia to wiarygodność i jakość strony. 

Ułatwiaj czytanie treści

Użytkownik powinien mieć komfort czytania treści, dlatego w tekstach powinny znaleźć się punkty, numerowane listy itp.

Mapa na stronie

Mapa na stronie to kolejny element mówiący o dostosowaniu strony do potrzeb użytkownika. Na mapie można zaznaczyć lokalizację swojej firmy/biura/sklepów, ale też wiele innych, cennych informacji ważnych dla odbiorcy.

Nie przesadzaj z odnośnikami

Aby użytkownikowi dobrze czytało się treści zamieszczone na stronie, nie można wciąż odwracać jego uwagi zamieszczanymi linkami. Dlatego zbyt wielka ich ilość nie jest zalecana.

Wiek strony

Nowe i aktualne treści są cenne dla Google. Jednak, starsze strony mogą mieć przewagę, pod warunkiem, że treści na ich stronach są aktualizowane.

Czynniki na poziomie witryny

Wysokiej jakości treść

Google docenia strony, na których zamieszczana jest wysokiej jakości treść, a przede wszystkim treść przydatna dla użytkownika.

Kontakt na stronie

Wg. Google, na stronie internetowej powinny pojawić się  informacje kontaktowe. Najlepiej, jeżeli są one absolutnie zgodne z informacjami kontaktowymi zamieszczanymi w innych miejscach w sieci.

Architektura strony

Strona powinna być odpowiednio opracowana pod względem architektury. Tematyczność jest dla Google ważna podczas indeksowania.

Aktualizacja strony

Strona powinna być akutalizowana, zwłaszcza poprzez dodawanie nowych, ciekawych i angażujących treści.

Mapa strony

Roboty Google mogą znacznie szybciej i dokładniej analizować strony i indeksować je, jeśli znajdują się na nich mapy strony.

Uwaga na problemy z serwerem!

Jeżeli strona wciąż ma problemy z serwerem i występują częste przestoje, może to spowodować problemy z indeksowaniem strony.

Zamieszczenie regulaminu i polityki prywatności, informacji o ciasteczkach

 Wszystkie te informacje znajdujące się na stronie są dla Google potwierdzeniem, że strona jest  godna zaufania.

Nawigacja przyjazna dla użytkownika

Styl oraz nawigacja powinny być przyjazne i jasne dla użytkownika.

Korzystanie z pomocnych narzędzi

Zarówno Google Analytics jak i Webmaster Tools są narzędziami, dzięki którym można znacznie poprawić indeksowanie strony. Zwłaszcza poprzez wykorzystywanie przydatnych danych i informacji o ruchu referencyjnym, czy współczynniku odrzuceń.


Artykuł stworzony na podstawie: https://backlinko.com/google-ranking-factors


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.