Rodzaje słów kluczowych – świadome pozycjonowanie stron internetowych cz. 1

Rodzaje słów kluczowych – świadome pozycjonowanie stron internetowych cz. 1

Czym są słowa kluczowe? Dlaczego są tak istotne podczas pozycjonowania strony internetowej? Jakie są rodzaje słów kluczowych i kiedy je wykorzystywać? Aby pozycjonowanie stron www przebiegało sprawnie i było skuteczne, należy znać odpowiedzi na te pytania. Właściwie dopasowane słowa kluczowe sprawią, że więcej użytkowników będzie odwiedzało naszą stronę.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Aby właściwie dobrać słowa kluczowe do pozycjonowanej strony, należy przede wszystkim przeanalizować dwie kwestie:

Po pierwsze, czym zajmuje się firma, co oferuje, na sprzedaży jakich i usług i produktów najbardziej jej zależy?

Po drugie należy postawić się w skórze użytkownika wyszukiwarki Google i zastanowić się, w jaki sposób użytkownicy wpisują zapytania dotyczące tych usług i produktów. W tym celu warto posłużyć się programami pomocnymi w doborze słów kluczowych (w celu zapoznania się z najlepszymi programami, zachęcamy do przeczytania artykuły Pozycjonowanie stron a wybór słów kluczowych. Propozycje narzędzi. Kolejna kwestia to zapoznanie się z rodzajami fraz kluczowych i doborem tych, które najlepiej pasują do prowadzonej przez nas działalności i  strony internetowej.

Uwaga! Niewłaściwy dobór słów kluczowych wiąże się:

  • z niezadowoleniem klienta, który decyduje się na wejście na stronę, po czym wychodzi z niej nie znajdując informacji na zapytanie,
  • z dużym współczynnikiem odrzuceń

Brandowe frazy kluczowe

Jednym z najpopularniejszych rodzajów fraz są frazy brandowe. Frazą może być nazwa firmy lub część adresu strony. Frazy te idealnie sprawdzają się wtedy, kiedy użytkownik wyszukiwarki chce znaleźć konkretną firmę, jednak nie pamięta jej pełnej nazwy. Frazy te pomagają trafić na właściwą stronę tym osobom, które dokładnie wiedzą, jakiej firmy szukają i mają sprecyzowane preferencje.

Przykłady: meble Black Red, zegarek Tous

Ogólne frazy kluczowe

To kolejny bardzo popularny rodzaj słów kluczowych. Najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Frazy te są przeznaczone przede wszystkim dla tych użytkowników, którzy są zainteresowani zakupem towaru lub usługi, ale nie mają sprecyzowanych preferencji (odwrotnie niż w przypadku fraz kluczowych brandowych). Pozycjonowanie stron internetowych z pomocą takich fraz jest trudne, ponieważ ich konkurencyjność jest bardzo wysoka. Im większa ogólność słów kluczowych, tym trudniej pozycjonować stronę. Aby pozycjonowanie mogło być skuteczniejsze, nie należy wykorzystywać jedynie fraz ogólnych.

Przykłady: buty, buty jesienne, pralka,  meble kuchenne

Regionalne frazy kluczowe

Warto w frazie uwzględnić kraj, region, miasto, miejscowość. Jeżeli do frazy ogólnej, na którą jest bardzo duża konkurencyjność, dodamy właściwy region, pozycjonowanie strony może okazać się znacznie skuteczniejsze. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że na Twoją stronę będą trafiać osoby z bardziej sprecyzowanymi zapytaniami. Jeżeli prowadzisz usługi tylko na terenie Krakowa, nie potrzebujesz klientów zgłaszających się z Gdańska (oczywiście, jeżeli nie masz możliwości wykonania tam usługi).

Przykłady: Meble kuchenne Kraków, usługi budowalne Kielce

Frazy kluczowe wspierające kampanie reklamowe

Media społecznościowe mają dziś bardzo dużą moc. Facebook, Twitter czy Instagram tworzą przestrzenie, w których powielanie informacji i ich przekazywanie następuje niezwykle szybko! Wiele kampanii reklamowych tworzy się specjalnie dla tych platform. Słowa kluczowe wspierające kampanie mogą zdobywać dużą popularność i wpływać na pozycjonowanie strony internetowej. Najczęściej słowa takie umieszcza się wraz z hashtagiem. Przykład: #KumpleSięLiczą


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.