Skuteczne pozycjonowanie stron www

Skuteczne pozycjonowanie stron www - czynniki rankingowe istotne obecnie – cz. 2

Pozycjonowanie strony internetowej jest obecnie jednym z najważniejszych działań reklamowych. Nie chodzi jednak o to, aby stronę pozycjonować, ale o to, aby pozycjonować ją skutecznie. Rodzą się zatem dwa pytania. Pierwsze to dlaczego posiadanie strony internetowej i jej pozycjonowanie jest skuteczną formą reklamy, a drugie, jak pozycjonować skutecznie?

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Obecnie 57% światowej populacji posiada połączenie z internetem. W roku 2018 przybyło aż 360 mln nowych użytkowników internetu, co oznacza, że przybywa ich średnio 1 milion każdego dnia! W Europie, średnio spędzamy  6,5 godziny w sieci. 2/3  populacji korzysta z urządzeń mobilnych1. 84% polskich gospodarstw domowych posiada dostęp do szerokopasmowego  Internetu (w 2010 – 63%)2. Liczby te pokazują, jak ogromne możliwości dotarcia do klientów daje internet. Jednak posiadanie własnej strony internetowej nie wystarcza, aby móc efektywnie reklamować swoją działalność. Im wyższa pozycja strony w  wynikach wyszukiwania (lepsza widoczność witryny), tym więcej ruchu w serwisie. Na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania wchodzi aż 33% użytkowników, na drugą już 18%, na 3 ok. 11%.

http://info.chitika.com/uploads/4/9/2/1/49215843/chitikainsights-valueofgoogleresultspositioning.pdf

Jeżeli Twoja strona znajduje się na dalekich pozycjach w wyszukiwarce, są nikłe szanse na to, aby któryś z użytkowników sieci znalazł ją i skorzystał z Twoich usług. A dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie strony właśnie w wyszukiwarce Google? Z powodu popularności. Z wyszukiwarki Google korzysta bowiem 91,63% wszystkich użytkowników Internetu na świecie. Na drugim miejscu jest Bing -2,71%, a na trzecim Yahoo – 1,92%4.

http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-201802-201802-bar

SEO pozycjonowanie, a więc wszystkie działania zmierzające ku osiągnięciu przez stronę jak najwyższych pozycji, jest jedną z najlepszych inwestycji w swoja firmę.

Skuteczność pozycjonowania

Skuteczność pozycjonowania zależy od wielu czynników. Bardzo dużą rolę odgrywa dobra agencja SEO, która ma wypracowane i bezpieczne metody pozycjonowania, używa najlepszych i sprawdzonych narzędzi oraz może zaplanować długoterminowe i dobrze przemyślane strategie marketingowe. Zarówno metody pozycjonowania oraz strategie są indywidualnie dopasowywane do rodzaju prowadzonej działalności i do zasięgu. Nieco inne metody dobiera się, kiedy w grę wchodzi pozycjonowanie lokalne, inne, kiedy pozycjonowanie jest globalne. Pozycjonowanie sklepu internetowego także różni się od pozycjonowania strony np. ofertowej. Dobre działania SEO, powinny zatem opierać się na dogłębnej analizie strony internetowej – zarówno pod kątem treści jak i jej budowy. Dlatego niezbędny jest profesjonalny audyt SEO. Dobrze przeprowadzona analityka internetowa pozwala na podjęcie skutecznych działań, które poprzez poprawienie działania serwisu zaowocują wysoka pozycją w wyszukiwarce.

Po dokładnej analizie serwisu, agencja SEO może rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem. Działania te w dużej mierze opierają się o czynniki rankingowe przygotowane przez Google.

Najważniejsze czynniki rankingowe

Google ma ponad 200 czynników rankingowych – ich przestrzeganie ma zagwarantować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak każdy, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, doskonale wie, że spełnienie wszystkich oczekiwań Google’a i optymalizacja dla wszystkich czynników nie jest raczej możliwa. Warto zatem znaleźć kilka lub kilkanaście najważniejszych elementów i skupić się w szczególności na ich realizacji – wtedy istnieje realna szansa na skuteczne pozycjonowanie stron.

Aby wybrać te czynniki rankingowe, które mogą mieć największy wpływ na skuteczne pozycjonowanie  stron, warto przyjrzeć się przede wszystkim temu, co mówią pracownicy Google. Pytania skierowane do pracowników Google o czynniki rankingowe padają bardzo często. Jak można się jednak spodziewać, odpowiedzi nie są zbyt konkretne.

John Mueller, starszy webmaster i analityk trendów w Google, na pytanie o najważniejsze czynniki odpowiada bardzo krótko: Awesomeness. Cóż, trudno zdefiniować czynnik pod nazwą wspaniałość – można jedynie przypuszczać, że strona ma być ciekawa, inspirująca. Możemy jednak znaleźć nieco dokładniejsze odpowiedzi. Jednej z nich udzielił Gary Illyes:

Z tych dwóch odpowiedzi można wyczytać, że niesamowite strony internetowe to takie, które (których treści) jak najdokładniej odpowiadają zapytaniom użytkowników. Na tej podstawie można zatem wybrać kilka naprawdę ważnych czynników  rankingowych, które mogą pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej. Skupię się przede wszystkim na czynnikach związanych z treścią, linkami zwrotnymi, doświadczeniami użytkownika i bezpieczeństwem, czynnikami technicznymi i optymalizacją strony. Zatem, zaczynajmy!

Treść

Treść zamieszczana na stronie jest ważna zarówno dla robotów Google, które szczegółowo analizują stronę, jak i dla użytkowników, którzy chcą znaleźć na Twojej stronie pożądane informacje. Jeżeli treść nie będzie odpowiednio dobra, użytkownik bardzo szybko opuści witrynę – wysoki współczynnik odrzuceń nie świadczy dobrze o stronie – pamiętaj o tym! SEO copywriting i Content Marketing są bardzo ważne! Aby pozycjonowanie serwisu przebiegało pomyślnie należy dołożyć wszelkiej staranności, aby treści były na wysokim poziomie, a przynajmniej, by spełniały najważniejsze założenia. Ato one:

Treści powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe

Słowa kluczowe możemy podzielić na: brandowe, ogólne, long-tail. Ich wybór powinien być dobrze przemyślany i dopasowany do profilu oraz do miejsca (zasięgu) prowadzonej działalności. Jeżeli chodzi o narzędzia do analizy słów kluczowych, to na pewno bardzo pomocą będzie sama wyszukiwarka Google. Sugestie wyszukiwarki mogą nam wiele powiedzieć – zarówno te znajdujące się pod listą wyszukiwania…

… jak i te wyświetlane pod polem służącym do wpisywania  słów kluczowych:

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z wielu dostępnych narzędzi wyspecjalizowanych w wyszukiwaniu słów kluczowych. Oczywiście warto korzystać z Planera słów kluczowych, a także z Keyword Tool, czy  Ahrefs – narzędzia przydatnego nie tylko do wyszukiwania słów kluczowych, ale również badania konkurencji i sprawdzania linków:

UWAGA: W treści nie należy „upychać” zbyt dużej ilości słów kluczowych! Warto umieszczać je z umiarem, posługując się dodatkowo innymi, pokrewnymi słowami – synonimami.

Treści powinny być dopasowane pod wyszukiwanie głosowe

Obecnie, kiedy wiele osób ma dostęp do Internetu za pośrednictwem tabletów, telefonów komórkowych, smartfonów i innych urządzeń przenośnych, zmienia się również sam proces wyszukiwania. Z badania przeprowadzonym przez CBOS „korzystanie z Internetu” wynika, że aż 99 % przebadanych osób w wieku 18-24 lat korzysta z Internetu wykorzystując urządzenia mobilne. Niewiele niższy procent jest w grupach od 25 do 34 i od 35 do 44 lat – nie schodzi on poniżej 80%! W grupie powyżej 45 lat do korzystania z urządzeń przenośnych podłączonych do sieci przyznaje się ponad 70%.

Mobilność sprawia, że zmienia się sposób wyszukiwania informacji. Coraz częściej korzystamy z wyszukiwania głosowego. Wg Google 25% wyszukiwań z urządzeń z Androidem, stanowią wyszukiwania głosowe – a można się spodziewać, że procent ten będzie się zwiększał. Warto zwrócić uwagę, że zapytania głosowe są bardziej naturalne, aniżeli zapytania wpisywane ręcznie. Dlatego, tworząc content na stronę, powinniśmy mieć to na uwadze! Więcej na temat wyszukiwania semantycznego i rozumienia języka naturalnego przez roboty Google, znajdziesz TU.

Treści ciekawe dla odbiorcy

Treść powinna być angażująca. Odbiorca powinien być „wciągany” w treść artykułu. Użycie filmów, grafik i zdjęć, a także punktorów i wyróżnień to bardzo dobry pomysł. Należy jednak używać tych zabiegów z wyczuciem – nie powinny dominować nad treścią. A w jaki sposób budować treść? Najlepiej trzymać się zasady przechodzenia od najważniejszych informacji, do ważnych szczegółów, kończąc uogólnieniami – takie działanie na pewno wzmocni pozycjonowanie strony internetowej.

Optymalizacja formatu – nagłówki

Zarówno ROBOTY Google jak i użytkownicy chcą dotrzeć do najważniejszych informacji na stronie szybko. Aby to osiągnąć warto stosować nagłówki: H1, H2 I H3. H1 to nagłówek pierwszy – oznaczamy nim tytuł i może pojawić się na podstronie tylko raz. W każdym nagłówku powinno znaleźć się słowo kluczowe. Nagłówki są tym elementem na stronie, który szybko rzuca się w oczy, dlatego szczególnie należy zadbać o ich wygląd i odpowiednią optymalizację.

Linki zwrotne

Kolejnym ważnym czynnikiem są linki zwrotne. Bez nich pozycjonowanie stron www zazwyczaj po prostu nie jest skuteczne. Linki zwrotne, nazywane są inaczej backlinkami. Są to linki, które prowadzą do konkretnej strony z innej witryny. Problem jednak polega na tym, że nie wystarczy mieć wiele linków – ważne jest, aby linki były naprawdę mocne, a więc pochodziły z uznanych serwisów internetowych. Niestety, wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych popełnia błąd stawiając ilość nad jakością. Oczywiście idealna sytuacją jest, kiedy do strony prowadzi duża ilość linku z bardzo dobrych serwisów. Dobry link building znacznie wzmacnia pozycję strony w wyszukiwarce.

Linki zwrotne i często popełniane błędy

O jednym z najczęściej popełnianych błędów już wspomnieliśmy: zbyt duża ilość, zbyt niska jakość. Jakich linków należy unikać?

  • Linków pochodzących z niskiej jakości katalogów.
  • Linków z serwisów o niskiej jakości.
  • Linków znajdujących się w otoczeniu automatycznie wygenerowanych treści i treści spamerskich.

Kontrola linków zwrotnych

Aby pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google było skuteczne, nie wystarczy zadbać tylko o „organizowanie” jak najmocniejszych linków zwrotnych. Linki należy również na bieżąco kontrolować i sprawdzać, gdzie się znajdują. Jeżeli ich otoczenie jest – najprościej mówiąc – mało ciekawe, warto poprosić o usunięcie linków. Przy bardzo dużej ilości linków zajęcie takie zajmuje sporo czasu, jednak warto zdecydować się na ich przejrzenie i wykonanie selekcji – jeżeli jest oczywiście potrzebna. Może zdarzyć się, że strona, z której pochodził link trzymała bardzo wysoki poziom, ale po kilku miesiącach lub latach, z różnych przyczyn, stała się dla wyszukiwarki Google mało wartościowa.

Pozyskiwanie linków zwrotnych

Pozyskiwanie linków zwrotnych to niezwykle ważny temat. Gdzie je pozyskiwać?  Najlepiej oczywiście prowadzić własne blogi tematyczne i właśnie tam umieszczać linki. Problem pojawia się jednak, kiedy nie mamy blogów, albo są bardzo świeże. Wtedy trzeba poszukiwać alternatywnych rozwiązań, a takich trochę jest. Niemniej, warto prowadzić własne blogi.

Innym sposobem na pozyskiwanie linków zwrotnych jest podjęcie współpracy z blogerami. Wielu z nich posiada własne strony i blogi prowadzone od wielu lat i  zajmujące wysokie pozycje. Blogerów można poprosić o umieszczenie linku w jednym ze swoich tekstów, ale można podjąć z nimi także współpracę. Wpisy gościnne na innych blogach to świetnie sprawdzające się rozwiązanie na pozyskanie linków zwrotnych.

Innym pomysłem jest pisanie recenzji. Każdy z nas używa setek różnorodnych produktów, korzysta z wielu usług. Rzetelnie napisana recenzja i umieszczona w przeznaczonym do tego serwisie, jest kolejnym pomysłem na pozyskanie linku do własnej strony. Można również zamieścić recenzję na własnej stronie, a link wysłać do firmy, której recenzja dotyczy z prośba o umieszczenie na stronie linka do niej.  Jeżeli recenzja jest rzetelnie napisana, firmy, producenci i usługodawcy bardzo chętnie się na to zgadzają – w końcu również dla nich jest to dodatkowa reklama.

WSKAZÓWKA: Warto wspierać się dobrymi narzędziami. Do najpopularniejszych należy MajesticSEO oraz Ahrefs. Korzystając z tych programów możesz w szybki sposób poznać dane o liczbie linkujących domen, liczbie linków, rodzajach linkujących domen, liczbie linków dofollow i nofollow, a także o liczbie linków tekstowych i graficznych. Są to niezwykle przydatne informacje.

Doświadczenie użytkownika i czynniki techniczne

W skrajnych przypadkach doświadczenia użytkownika mogą być dobre (użytkownik pozostaje na stronie, dokonuje zakupu, korzysta z kontaktu) lub złe (użytkownik natychmiast rezygnuje z przeglądania strony).  Jeżeli mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem – to świetnie (chociaż zawsze coś można poprawić, np. zadbać o to, aby użytkownik stał się częstym gościem na stronie)! Natomiast, jeżeli użytkownicy opuszczają Twoją stronę zbyt szybko, tzn., że koniecznie należy coś poprawić. Co może być nie tak?

Niestety jest całe mnóstwo rzeczy, które mogą nie działać tak jak należy. Oczywiście nie pomaga to pozycjonowaniu stron. Do najważniejszych należy niezachęcający wygląd strony, mało intuicyjna nawigacja, brak responsywności strony, a także niska jakość zamieszczanych treści i materiałów. Wszystko to sprawia, że ruch na stronie jest niewielki, a pozycjonowanie strony nie przebiega zadowalająco.

Po pierwsze, ogólny wygląd strony i nawigacja

Być może Twoja strona nie spełnia obecnych standardów i przypomina wizytówkę sprzed lat? Może użytkownik nie może znaleźć na stronie produktów i usług, na które strona jest pozycjonowana? A może nie jest w stanie odnaleźć adresu, telefonu lub innych ważnych danych? Nawigacja na stronie i jej intuicyjność są naprawdę niezwykle ważne!

Wyobraź sobie sytuację, że wchodzisz do budynku opatrzonego szyldem apteka, a wewnątrz zamiast leków na półkach widzisz pieczywo. Dokładnie tak samo zdezorientowany jest użytkownik, który nie odnajduje na stronie produktu, mimo że strona jest na ten produkt reklamowana. Kiedy na stronie nie ma danych kontaktowych, użytkownik może poczuć się jak klient piekarni, w której koniecznie chciałby kupić ciastko, ale nikt nie chce go obsłużyć. Nawigacja na stronie nie jest dobra? Użytkownik na stronie czuje się jak klient dużego centrum handlowego, w którym zapomniano oznaczyć toalet.

Warto zadbać o odczucia użytkownika – to naprawdę się opłaca!

Po drugie, szybkość ładowania się strony.

Wolna strona www jest frustrująca dla użytkownika. Jedną z najważniejszych cech funkcjonalności serwisu jest bez wątpienia szybkość. Jak szybkie powinno być ładowanie? Dla niektórych użytkowników kilkusekundowy czas oczekiwania nie jest już akceptowalny, dlatego witryna powinna być dostępna od razu po kliknięciu.

Pamiętaj – użytkownik nie będzie marnował czasu na znalezienie niezbędnych informacji. Jeżeli nie znajdzie ich szybko na Twojej stronie, zmieni ją na stronę konkurencji!

Jeżeli strona wolno się ładuje, użytkownicy rezygnują, ponieważ brak im cierpliwości – to jak najbardziej zrozumiałe. Warto sprawdzić jak szybko ładuje się Twoja strona. Możesz to zrobić używając różnych narzędzi, np.:

Funkcje tych narzędzi dokładnie opisaliśmy w artykule: Pozycjonowanie strony internetowej – 5 narzędzi do testowania  prędkości strony – zachęcam do zapoznania się. Niekiedy nie trzeba wiele, aby zwiększyć szybkość ładowania strony, a tym samym poprawić pozycjonowanie całej witryny.

Po trzecie, angażuj użytkowników

Zamieszczaj na stronie dobrej jakości teksty, zachęcaj do dzielenia się nimi na portalach społecznościach, sugeruj inne artykuły – bądź po prostu pomocny! Użytkownik powinien czuć, że znalazł się w przestrzeni, gdzie szanuje się profesjonalizm. Angażując użytkownika należy pamiętać o dwóch kwestiach: treści przekazu i jej formie. Użytkownik powinien poczuć prawdziwą potrzebę podzielenia się informacjami, które zobaczył na stronie.

Angażowanie użytkowników nie jest jednak proste. Trudność polega przede wszystkim na tym, że pożądane działania na stronie mogą być bardzo zróżnicowane. Można wyróżnić trzy ogólne grupy.

  • angażowanie użytkowników poprzez wykonywanie akcji w obrębie strony/na stronie,
  • budowanie relacji: użytkownik-witryna,
  • angażowanie poprzez wykonywanie akcji wychodzących poza stronę.

W pierwszym przypadku chodzi o wszystkie akcje, które użytkownik może wykonać na stronie. Co może zrobić? To już zależy od charakteru strony. Może pobrać załączniki, może zapisać się na newsletter, może dodać komentarz do artykułu. Może także wypełnić ankietę, krótki test lub zagrać w grę. W drugim przypadku ważna jest relacja użytkownika z witryną – czas spędzony na stronie, liczba klikniętych podstron. Bardzo istotna jest także powracalność na stronę  – jest to możliwe do osiągnięcia m.in. przez bardzo ciekawe i inspirujące treści. W trzecim przypadku chodzi o dzielenie się informacjami, artykułami, ofertą, produktem z innymi użytkownikami Internetu np. w social media. W ten sposób witryna zwiększa swój zasięg bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Angażowanie użytkowników na stronie jest bardzo ważne i nie wolno tego bagatelizować. Powodów jest przynajmniej kilka. Po pierwsze, częste odwiedzanie strony, długi czas spędzony na stronie, powroty na stronę – wszystko to powoduje, że pozycja strony jest coraz mocniejsza. Po drugie, akcje wychodzące poza stronę, a wiec udostępnianie treści ze strony wiąże się z darmową reklamą.

Po czwarte, nie zapominaj o responsywności strony

Mobilny Internet jest dziś powszechny. To oznacza, że posiadając odpowiednie urządzenie: tablet, smartfon, można korzystać z dobrodziejstwa internetu. Twoja strona powinna zatem być responsywna – dopasowana do przeglądania jej w urządzeniach mobilnych. TUTAJ możesz naleźć poradnik Google, dotyczący wyboru konfiguracji witryny mobilnej. Kiedy ilość użytkowników posiadających urządzenia przenośne z dostępem do Internetu była niska, wielu właścicieli stron internetowych nie widziało sensu w  tworzeniu strony responsywnej. Dziś kwestia potrzeby responsywności stron nie podlega większym dyskusjom: chcesz, aby użytkownik smartfona lub tabletu mógł swobodnie przeglądać Twoją witrynę? Powinna być responsywna i już!

Optymalizacja strony

Nie wszystko co działa na pozycjonowanie strony musi być widoczne. Niektóre rzeczy dzieją się za kulisami. Tak właśnie jest z optymalizacją strony. Co warto zrobić?

Zoptymalizować tagi tytułów i opisów – tak, aby wyglądały bardziej atrakcyjnie i zawierały słowa kluczowe. Wszystkie opisy powinny być naturalne.

Zoptymalizować grafiki  – tak, aby były dostępne zarówno dla ludzi, jak i w pełni czytelne dla robotów Google. Warto dopilnować, aby nazwy obrazu były odpowiednio zapisywane. Zawartość powinna być opisana w sposób jasny i zwięzły. Nie należy wykorzystywać polskich znaków, a poszczególne słowa należy rozdzielać myślnikami. W nazwie obrazu może znaleźć się pozycjonowana fraza, powinna być jednak wpleciona w sposób bardzo naturalny.

Linkuj wewnętrznie – to wzmocni zaangażowanie użytkowników na stronie, a także jest to jeden z ważnych czynników rankingowych mający wpływ na pozycje w SERPACH najlepszych podstron w serwisie.

Przypominam, że są to jedynie wybrane czynniki wspomagające pozycjonowanie strony – wszystkich sugerowanych przez Google jest ponad 200 (pisałem o tym TU)


Proces pozycjonowania stron jest bardzo złożony i długotrwały. Bez względu na to, czy jest to lokalne pozycjonowanie, czy pozycjonowanie sklepów, pierwsze efekty pojawiają się po kilku tygodniach. Zwiększona liczba wejść na stronę, wzrost współczynnika konwersji, coraz lepsza sprzedaż produktów i usług, rozpoznawalność marki – wszystkie te efekty pojawiają się z czasem. Należy pamiętać, że ranking wyników wyszukiwania zależy w dużej mierze od omówionych, ale również wielu innych czynników, które wciąż się zmieniają. Dlatego, w utrzymaniu wysokiej pozycji strony, ważna jest nieprzerwana praca nad witryną, a także ciągłe jej monitorowanie i analizowanie

  1. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019
  2. https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku
  3. http://info.chitika.com/uploads/4/9/2/1/49215843/chitikainsights-valueofgoogleresultspositioning.pdf
  4. http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-201802-201802-bar

 


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz