Negatywny wpływ błędów 404 w kontekście pozycjonowania strony WWW.

Negatywny wpływ błędów 404 w kontekście pozycjonowania strony WWW.

Jednym z błędów zwracanych przez strony www jest błąd 404. Błąd 404 lub Error 404 oznacza, że klient może komunikować się z serwerem, jednak sam serwer nie jest w stanie znaleźć żądanego pliku (czyli konkretnej strony). Są również sytuacje, w których serwer nie jest odpowiednio skonfigurowany  i przez to nie może wyświetlić żądanych informacji. Czy błąd 404 wpływa na pozycjonowanie stron www? W jaki sposób poprawić błędy i je monitorować?

Błąd 404 – czym jest i jak wpływa na pozycjonowanie strony.

Internet jest niemal jak żywy organizm. Obserwujemy w nim ciągłe zmiany. Strony internetowe od czasu do czasu wymagają zmian – niekiedy konieczna staje się zmiana struktury całej strony, innym razem tylko niektórych ich elementów. Pozycjonowanie strony www bardzo często wymaga modyfikacji adresów URL zakładek na stronie. Najczęściej właśnie te działania prowadzą do powstawania błędu 404.

Błąd 404 pojawia się gdy:

  • dana witryna nie istnieje,
  • witryna działa pod zmodyfikowanym adresem,
  • przy wpisywaniu adresu strony wykonana została literówka.

A jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie strony? Teoretycznie nie ma on żadnego wpływu na pozycjonowanie. Strona internetowa, na której pojawiają się błędy jest tak samo indeksowana, Google nie nakłada kar i nie ma to wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania – takie jest stanowisko Google, jednak zdania na ten temat są mocno podzielone. Dlaczego? Czy jednak błędy mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony www? Okazuje się, że tak!

Postawmy się w sytuacji użytkownika witryny, na której pojawił się błąd 404. Co robi? Najczęściej decyduje się na opuszczenie strony, powróci  on do wyników wyszukiwania i wybierze inną stronę – naszą konkurencję. Pierwszym zatem poważnym negatywnym czynnikiem jest utrata klientów,  a to ma wpływ zarówno na pozycjonowanie strony www, jak i na realne zarobki firmy. Ale to nie wszystko.

Kolejna kwestia dotyczy wskaźnika odrzuceń; algorytmy Google wciąż to sprawdzają i jeżeli wskaźnik ten jest wysoki, pozycja strony internetowej w wyszukiwarce niestety spada. Jeżeli pod konkretnym adresem była podstrona, a teraz z jakichś powodów jej tam nie  ma, to tracimy wszystkie frazy, które były do niej przypisane. Jeżeli zatem słyszysz, że błąd 404 nie ma wpływu na pozycjonowanie, to nie jest to niestety prawdą.

przykłady błędów na stronie

Jak znaleźć błędy 404 i poprawić pozycjonowanie?

Jednym z zaleceń Google jest regularne sprawdzanie linków na stronie. To działanie pomoże nam w wyszukiwaniu istniejących błędów 404. Do tego celu można używać wielu przydatnych narzędzi.

Sprawdzanie ręczne

To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy nasza strona nie jest duża. Wystarczy wpisać do zapytanie „site:nazwastrony.pl”. To spowoduje ukazanie się listy dużej części (lecz nie wszystkich) podstron. Jeżeli na którejś z nich jest błąd 404 od razu to zobaczymy.

Screaming Frog

Bardzo przydatne narzędzie. Obsługa programu jest prosta – wystarczy wpisać adres strony, którą chcemy przeszukać.

Xenus Link Sleuth

Jeżeli pracujesz na systemie Windows, narzędzie to z pewnością Ci się przyda. Jest darmowe i działa podobnie jak Screaming Frog.

Google Search Console

Dzięki temu narzędziu od Google szybko dowiemy się, kiedy pojawi się zbyt duża liczba błędów 404.

Broken Link Checker

Jeżeli Twoje strony oparte są na WordPressie, ten plugin okazuje się bardzo przydatny; monitoruje on linki na stronie, a informacje o wszelkich nieprawidłowościach można znaleźć w panelu administratora.

Link Checker

Narzędzie kompleksowo sprawdzające całą stronę internetową.

WSKAZÓWKA: Błąd 404 na stronie nie jest ogromną tragedią – błędy te się zdarzają, ale ważne jest to, aby mieć je pod kontrolą. Błędy należy monitorować i naprawiać je. Wtedy pozycjonowanie stron będzie przebiegało spokojnie i bez komplikacji.

Zadbaj o szablon błędy 404

Jeżeli już błąd 404 pojawi się na stronie, warto zadbać o to, aby komunikat nie był odpychający dla użytkownika. Należy pamiętać o tym, że niestety błędy 404 wpływają negatywnie na wizerunek firmy, dlatego, należy stworzyć szablony niestandardowe, dzięki którym zaskoczysz odbiorcę, a wrażenie nie będzie tak aż tak złe.

Komunikat powinien zawierać:

  • wyjaśnienie, co się stało,
  • wskazanie innych miejsc na stronie, które mogą zainteresować użytkownika,
  • wezwanie do działania (CTA).

Komunikat może być humorystyczny, a wykorzystanie zabawnych grafik nie będzie niczym złym! Spróbuj rozśmieszyć użytkownika swojej strony lub zaproponuj mu coś w zamian – zniżkę, możliwość przejścia na inną podstronę z wartościowymi dla niego informacjami.  Warto to zrobić z dwóch powodów: aby klient nie opuścił strony oraz aby nie pozostało złe wrażenie wizerunkowe. 

możliwość przejścia na inną podstronę
błąd 404 pojawi się na stronie
wezwanie do działania (CTA).
strona nie została odnaleziona

Chociaż Google uważa, że błędy 404 nie wpływają na pozycję strony, należy być czujnym. Na skuteczne pozycjonowanie ma wpływ nie tylko to, jak nasza stronę widzą roboty Google, ale również, a może przede wszystkim, jak widzi ją użytkownik. Pozycjonowanie strony może być efektywne nawet, jeżeli pojawiają się na niej błędy 404, pod warunkiem, że są one monitorowane, naprawiane, a szablony błędu są odpowiednio przygotowane.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.