Payday Loan – czyli walka Google ze spamem Czego unikać w pozycjonowaniu stron internetowych?

Payday Loan – czyli walka Google ze spamem Czego unikać w pozycjonowaniu stron internetowych?

Czerwiec 2013 roku – Google wypuszcza aktualizację Payday Loan, której zadaniem była walka ze spamem. Aktualizacja miała na celu zidentyfikowanie oraz ukaranie tych stron internetowych, które wykorzystywały techniki niedopuszczalne dla Googla, więc tzw. Spamdexing i Black Hat SEO.

Pozycjonowanie stron internetowych przed wprowadzeniem Payday Loan

Pamiętacie grafikę przedstawiającą, co dzieje się w Internecie w ciągu 60 sekund? (dostępna TU). Dzieje się naprawdę dużo! Rejestruje się dziesiątki nowych domen, na Facebooku użytkownicy reagują milionami lajków, pojawia się tysiące twittów, a do wyszukiwarki Google wprowadzane są miliony zapytań. Udostępniamy informacje, polecamy strony, miejsca, wydarzenia, dzielimy się interesującymi wiadomościami. Niektórzy poszukują, inni oferują.

Google, chcąc zapewnić jak najwyższy poziom wyszukiwania, musiało zacząć reagować na nieodpowiednie działania. Pozycjonowanie stron internetowych obierało bowiem bardzo niebezpieczny kierunek: wystarczyło umieścić słowa kluczowe w tekstach, które w wielu przypadkach nie miały wysokiej jakości (co oznacza, że nie przydawały się użytkownikom wyszukiwarki i nie odpowiadały na ich potrzeby oraz problemy), wykorzystać niskiej jakości katalogi i czekać na wyniki. Pojawiło się również wiele treści spamerskich.

Black Hat SEO – stosowanie agresywnych strategii SEO, działania zmierzające do generowania ruchu na stronie, skupiające się wyłącznie na robotach wyszukiwarek, a nie na użytkownikach (upychanie słów kluczowych, zamieszczanie w tekście słów kluczowych niezwiązanych z tematem, niewidoczne teksty na stronie itp.).

Pozycjonowanie stron internetowych na pewnych zasadach

Google musiało reagować i reagowało. Algorytm Panda, który obniżał ranking stronom, na których znajdowały się powielane, błędne, nieużyteczne i znikome treści (szczególnie z branży finansowej), Koliber, który m.in. również badał treści na stronach, Phantom, który atakował strony przeładowane reklamami, z niską jakością tekstu i nienaturalnego nasycenia frazami kluczowymi. W 2013 nastąpiły również zmiany w algorytmie Pingwina (Pingwin 2.0 w dniu 22.05.2013 i Pingwin 2.1 dnia 4.10.2013), co spowodowała jeszcze dokładniejsza ocena profilu linków. Do tej zacnej grupy w 2013 dołączył również Payday Loan – aktualizacja do zadań specjalnych, a więc walki z black hat SEO.

black hat SEO.

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest dla Google niczym złym, jednak Google zaczęło wprowadzać coraz więcej zasad, którymi należało się kierować, aby pozycjonowanie stron było faktycznie skuteczne. Tym samym – trzeba to przyznać -znacznie podniósł się poziom treści zamieszczanych w sieci.

https://www.youtube.com/watch?v=xQmQeKU25zg&feature=youtu.be

Jak twierdził Matt Cutts, pierwsza aktualizacja miała wpływ na 0,3 zapytań w USA, ale aż 4% zapytań tureckich! Aktualizacja dotknęła przede wszystkim branżę finansową (pożyczki, chwilówki, szybkie kredyty), a także branżę pornograficzną.

W 2014 roku Google zdecydowało się na koleją aktualizację

W 2014 roku Google zdecydowało się na koleją aktualizację

Algorytm Payday Loan 2.0 skupił się przede wszystkim na popularnych słowach kluczowych (dla których powstaje duża liczba stron spamowych – spammy queries phrases) i CPC,  gdzie prawdopodobieństwo spamu jest spore. Miesiąc później poznaliśmy kolejną odsłonę: Payday Loan 3.0. O ile wersja wcześniejsza brała pod uwagę przede wszystkim strony, na których znajdował się agresywny spam, to nowa wersja algorytmu, ukierunkowana była również na spamerskie zapytania, np. pożyczki czy viagra.


Pozycjonowanie stron internetowych po 2013 bardzo się zmieniło. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron www, musiały przede wszystkim zadbać o jakość przekazu na stronie: artykuły powinny być przydatne dla odbiorcy, ciekawe i angażujące. Strona, powinna być przyjemna w odbiorze, bez denerwujących reklam. Koniec z farmami linków i z upychaniem słów kluczowych, koniec ze spamerskimi działaniami. Oczywiście nadal zdarza się, że podczas pozycjonowania stron internetowych wykorzystuje się metody niedozwolone przez Google – czy warto to robić przy tak dużej kontroli Google? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam…


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.