Pozycjonowanie stron a wybór słów kluczowych. Propozycje narzędzi.

Pozycjonowanie stron a wybór słów kluczowych. Propozycje narzędzi.

Pozycjonowanie stron internetowych w dużej mierze opiera się na doborze odpowiednich fraz – słów kluczowych. To one determinują wiele kolejnych działań, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji dla konkretnej strony w wyszukiwarce internetowej. Odpowiedni dobór fraz oraz konsekwentne działania są gwarancją sprawnie postępującego pozycjonowania strony www. Jak wybrać odpowiednie frazy? O tym w poniższym artykule.

Czym są słowa kluczowe i dlaczego odgrywają ważną role w pozycjonowaniu strony internetowej?

Czym są słowa kluczowe? Najprościej mówiąc, są to słowa, które mają prowadzić klientów firmy – użytkowników wyszukiwarki Google, do pozycjonowanej strony internetowej. W tym celu należy zastanowić się nad najtrafniejszym doborem słów. Muszą one odzwierciedlać profil prowadzonej działalności: mogą być związane stricto z nazwą firmy i strony, wtedy mówimy o frazach brandowych, mogą być bardzo ogólne, wtedy nazywamy je frazami ogólnymi, mogą  składać się z więcej niż 2 wyrazów, są to frazy long tail. Dodatkowo wyróżnia się również słowa kluczowe z hashtagiem, które wspierają kampanie reklamowe oraz długie frazy, nawet w formie pytań. Powszechność tych ostatnich zwiększyła się wraz z rozwojem wyszukiwania głosowego (zapytania użytkowników Google przypominają bardziej swobodny język mówiony, np. co zrobić, gdy przecieka mi kran?).

Szukając odpowiednich fraz dla swojej strony, warto po pierwsze korzystać z odpowiednich narzędzi, a po drugie, postawić się na miejscu klienta. W tym celu trzeba zadać sobie pytanie: w jaki sposób klient będzie mnie szukał?

Jeżeli prowadzisz dużą działalność, jesteś właścicielem dużej firmy, lub mniejszej firmy znanej lokalnie – możesz wybrać frazy brandowe – użytkownicy znajdą Twoją stronę po wpisaniu nazwy firmy, nazwy strony lub po wpisaniu części tych nazw.

Jeżeli sprzedajesz produkty lub usługi, możesz zdecydować się na frazy ogólne. Warto jednak pamiętać, że są one bardzo konkurencyjne, dlatego warto je doprecyzować. Załóżmy, że masz sklep rowerowy. Możesz pozycjonować stronę na słowo rowery, ale również możesz do tej frazy dodać więcej szczegółów, np. rowery retro, rowery górskie.

Jeżeli usługi w Twojej firmie są zróżnicowane, np. sprzedajesz różnorodne modele rowerów, oferujesz też ich serwis, albo oferujesz wynajem biur, możesz, a nawet powinieneś skorzystać z fraz z długim ogonem – long tail: rower górski dla kobiet, biura w centrum Warszawy. Pozycjonowanie strony internetowej z wykorzystaniem takich fraz może być skuteczniejsze, ponieważ występuje mniejsza konkurencja.

 

Przydatne narzędzia Google

Przy wyborze słów kluczowych potrzebnych do pozycjonowania strony, możemy korzystać z wielu narzędzi. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze.

planer słów kluczowych google

Nie jest to typowe narzędzie do wyszukiwania fraz, jednak jego przydatność jest bardzo duża! Z jego pomocą dowiesz się, czego szukają internauci z całego świata. Możesz zorientować się zatem jakie tematy i frazy są popularne, których popularność wzrosła – nie tylko na świecie, ale również w poszczególnych regionach (kraj, miasto).

narzędzie do wyszukiwania fraz
  • Pomoc z poziomu samej wyszukiwarki Google

Wyszukiwarka Google jest bardzo pomocna przy wyszukiwaniu najwłaściwszych fraz. Podpowiedzi można uzyskać zarówno wpisując frazę w polu wyszukiwania, jak i z listy wyników wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google

Inne narzędzia SEO 

Wyżej wymienione narzędzia to nie wszystkie, które można wykorzystać do planowania i wyszukiwania słów kluczowych. Poniżej przedstawiam inne, z których naprawdę warto skorzystać.

  • Ahrefs

Korzystając z Ahrefs zyskujesz wiele przydatnych informacji na temat fraz. Po wpisaniu słowa kluczowego do paska wyszukiwani, dowiesz się: jaka jest średnia ilość wyszukiwani frazy, globalna ilość wyszukiwani, potencjał ruchu, proponowane słowa kluczowe, sugestie wyszukiwania i wiele, wiele innych.

Korzystając z Ahrefs zyskujesz wiele przydatnych informacji na temat fraz.

Bardzo ciekawe narzędzie. Ma kilka interesujących i bardzo przydatnych funkcji. Przede wszystkim wyszukuje słowa kluczowe podobne do zaproponowanego. Ponadto, dzieli je na różne kanały, dzięki czemu wiemy, czego użytkownicy w obrębie danego tematu/branży, szukają w Google, na YouTube, czy np. na Wikipedii – to bardzo przydatne informacje!

keyword.io

Wyszukiwanie można spersonalizować poprzez filtrowanie propozycji:

filtrowanie fraz
  • Ubersuggest

Ubersuggest to kolejne przydatne narzędzie. Przede wszystkim idealnie sprawdza się do wyszukiwania słów kluczowych z długim ogonem. Narzędzie to charakteryzuje się prostotą działania, szybkością, jest intuicyjne.

Ubersuggest to kolejne przydatne narzędzie

Narzędzie to podsuwa nam podpowiedzi do wyszukiwarki Google, ale również do innych wyszukiwarek i serwisów, np. do YouTube, Amazon czy Yahoo. Soovle jest proste w obsłudze i zapewnia bardzo swobodny wybór platformy

podpowiedzi do wyszukiwarki Google

Po wpisaniu interesującej nas frazy, otrzymamy słowa kluczowe z uwzględnieniem konkretnych platform, a wygląda to tak:

Po wpisaniu interesującej nas frazy, otrzymamy słowa kluczowe

Wygląd narzędzia nie jest zbyt zachęcający, jednak warto mieć je pod ręką – dzięki niemu szybko znajdziemy interesujące je frazy i od razu, na pierwszym widoku mamy porównanie słów pod różne platformy – proste i przydatne.

  • Answerthepublic

Bardzo przyjemne narzędzie, które różni się od wyżej przedstawionych przede wszystkim sposobem ukazania słów kluczowych – wykorzystywane są tutaj grafy.

ukazania słów kluczowych – wykorzystywane są tutaj grafy

Ponadto, narzędzie daje nam również alfabetyczny spis wyników, a także graf, na którym widoczne są inne, podobne słowa i wyrażenia.

podobne słowa i wyrażenia

W pozycjonowaniu stron internetowych dobór odpowiednich  fraz odgrywa niebagatelne znacznie. To w dużej mierze od ich trafności zależy pozycja strony w rankingu wyszukiwani Google. Pomimo iż jest wiele narzędzi pomocnych przy doborze fraz, to najlepiej zlecić to zadanie profesjonalistom, którzy mają duże doświadczenie.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.