Ile kosztuje pozycjonowanie strony (SEO)? Sklepu, strony, bloga etc.

ile kosztuje pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najpowszechniejszych elementów marketingu internetowego. Jeśli działasz w wysoko konkurencyjnej branży, potrzebujesz go do tego, aby trafiać do potencjalnych klientów w sieci. To właśnie regularna praca nad stroną (od wewnątrz i od zewnątrz), pozwala jej się pokazać w TOP10 wyszukiwań Google. Zainteresował Cię ten temat i zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie? Sprawdź cennik działań SEO i zobacz, od czego zależy, ile za nie zapłacisz.

Pozycjonowanie – modele rozliczeniowe a cena

Na początek mała dygresja. Mimo że niektórzy specjaliści odróżniają od siebie pozycjonowanie i SEO, w języku potocznym przyjęło się używanie tych określeń zamiennie. Oznaczają one wszystkie działania, które mają wpłynąć na podwyższenie pozycji witryny w wyszukiwarce. Będziemy ich używać zamiennie.

Skoro mamy to już wyjaśnione, wróćmy do tematu.

Ustalenie uśrednionego cennika pozycjonowania jest niemal niemożliwe. Wpływa na to wiele czynników, a pierwszy z nich pojawia się już na samym początku. Musisz wiedzieć, że wszyscy freelancerzy i agencje SEO sami ustalają, w jaki sposób chcą się rozliczać z klientami. Wybrany przez nich model może okazać się zgodny z Twoimi oczekiwaniami lub zupełnie od nich odbiegać – to pierwszy krok do wyboru, z kim chcesz współpracować. Każda forma płatności może okazać się droższa lub tańsza, a niektóre z nich otwierają furtkę dla ludzi stawiających na ilość, a nie jakość.

W Polsce najczęściej spotykamy się z następującymi modelami rozliczeń za usługi SEO:

Za efekt

Czyli, w zależności o przyjętego celu, płatność za zwiększenie ruchu na stronie lub podniesienie pozycji strony w Google przy wybranych frazach kluczowych. Taki zapis w umowie na początku brzmi logicznie – płacisz tylko za to, co faktycznie uda się osiągnąć. Co więcej, opłaty za poszczególne słowa nie są zbyt duże. Niestety, na tym kończą się plusy tego rozwiązania. 

Agencja SEO rozliczająca się za efekt dąży do szybkiego osiągnięcia celu, a szybkie pozycjonowanie bywa bardzo ryzykowne. Wykupowanie masowej ilości słabej jakości linków, niepełna optymalizacja witryny, „upychanie” dużej ilości słów kluczowych i inne zabiegi, które można przyporządkować do metod Black Hat SEO to przepis na… karę od Google. Rozliczenie „za efekt” pomoże Ci szybko osiągnąć wymarzoną pozycję w wyszukiwarce, ale jednocześnie narazi na utracenie jej na długie miesiące.

Abonament

Jak sama nazwa wskazuje, podpisując taką umowę, zobowiązujesz się regularnie płacić pozycjonerowi za wszelkie prace związane z SEO. W tym przypadku specjalista nie musi się spieszyć i narażać Twojej strony na niebezpieczeństwo. Umowa zakłada zazwyczaj płatność miesięczną. Dzięki temu pozycjonowanie może być prowadzone w sposób akceptowany przez wyszukiwarkę, a Ty masz dostęp do narzędzi, które pokazują, czy praca specjalisty przynosi efekty.

Przy rozliczeniu abonamentowym występuje odwrotne ryzyko – agencja może specjalnie wydłużać pracę i nie starać się osiągać wysokich wyników, żeby umowa trwała jak najdłużej. Z tym problemem łatwo sobie poradzić. Pamiętaj po prostu o 3 rzeczach:

1. Wybierz agencję lub freelancera cieszących się dobrymi opiniami.

2. Nie podpisuj umów z długim okresem wypowiedzenia, żeby w razie czego móc szybko zrezygnować z usługi.

3. Jeśli uważasz, że pozycjoner nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, poproś o pomoc innego specjalistę, który sprawdzi efekty jego pracy szybko i za niewielką opłatą.

Rozliczenie mieszane

Możesz spotkać się z opłatą abonamentową połączoną z płatnością za efekt. Miesięczna płatność, za którą kryją się regularne prace nad stroną, jest wtedy zazwyczaj mniejsza. Kiedy specjaliście uda się osiągnąć wysoki wynik wejść na stronę lub podnieść pozycję witryny na daną frazę, poniesione przez Ciebie koszty zwiększą się. Zdarza się też (choć bardzo rzadko), że jeden z tych modeli jest połączony z wypłatą procentową od sprzedaży. To rozwiązanie łączy w sobie wady i zalety obu poprzednich.

Podsumowując modele rozliczeniowe pozycjonowania:

– Przy rozliczeniu za efekt płacisz określoną kwotę dopiero po osiągnięciu celu. Dzieje się to zazwyczaj szybko i jest stosunkowo tanie, ale niesie za sobą duże ryzyko.

– Abonament zapewnia Ci większe bezpieczeństwo i stałą, przewidywalną opłatę. Jako że skuteczne SEO trwa zazwyczaj kilka miesięcy, to rozwiązanie jest nieco droższe, ale pozwala osiągać długotrwałe efekty.

– Rozliczenie mieszane bywa przydatne, pamiętaj jednak aby dokładnie sprawdzić agencję, z którą zamierzasz współpracować. Przeczytaj też umowę i bądź świadomy wszystkich za i przeciw.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

No dobrze, ale co tak właściwie oznacza „drożej” a co „taniej” i gdzie jest granica między dobrą okazją a podejrzaną ofertą?

Pozycjonowanie strony internetowej składa się z wielu punktów. W skład zadań pozycjonera wchodzą m.in.:

– wykonanie audytu SEO, które zajmuje średnio kilkadziesiąt godzin, a następnie omówienie go z klientem,

– praca nad kodem strony,

– optymalizacja grafik i nagłówków,

– usystematyzowanie linkowania wewnętrznego i wyglądu anchor tekstów,

– optymalizacja adresów URL każdej podstrony,

– przyspieszenie strony i stworzenie jej wersji mobilnej (w razie potrzeby we współpracy z grafikiem i specjalistą od UX),

– zatrudnienie copywritera, który przygotuje treści pozycjonujące (artykuły, opisy produktów, treści na stronę główną),

link building, czyli zdobywanie odnośników do strony – powinno to być minimum  kilkanaście – kilkadziesiąt dobrej jakości linków miesięcznie,

– analiza działań konkurencji i doradztwo w kolejnych krokach związanych z pozycjonowaniem,

– przygotowywanie regularnych raportów ręcznych z prowadzonych prac i omawianie ich z klientem.

z czego sklada sie seo

Ponadto, w cenę pracy specjalisty wlicza się też jego doświadczenie, narzędzia, których używa (kosztujące nierzadko kilkaset – kilka tysięcy złotych miesięcznie) i wszelkie kursy, które skończył. Nic więc dziwnego, że średni koszt roboczogodziny specjalisty SEO to 100 złotych wzwyż.

Przechodząc do konkretów:

Za sam audyt SEO zapłacisz średnio 1000 – 5000 zł, w zależności od wielkości i przeznaczenia Twojej strony. 

Następnie, wybierając rozliczenie za efekt (widoczność w TOP10 Google), za jedną frazę zapłacisz ok. 100 – 500 zł. Pamiętaj jednak, że fraz powinno być jak najwięcej (długiego ogona, branżowe, ogólne), a osiągając szybkie efekty, narażasz stronę na nałożenie filtra lub bana od Google (za których zdjęcie trzeba będzie zapłacić innemu specjaliście).

W modelu abonamentowym dużo zależy od wielkości serwisu, Twoich wymagań, ilości błędów na stronie itd. Wycena zawsze jest indywidualna, jednak dobre SEO kosztuje raczej kilka tysięcy, a nie kilkaset złotych miesięcznie. Jeśli zapłacisz komuś 300 zł za pozycjonowanie, to albo „wykupisz” 3 godziny pracy dobrego specjalisty, albo wiele godzin pracy osoby, której nie zależy na Twoim sukcesie, ale na szybkim zarobku. W pierwszym przypadku nie osiągniesz nic (samo zdobywanie linków z witryn o wysokim autorytecie zajmuje przynajmniej kilka godzin miesięcznie). W drugim – osiągniesz, ale nie na długo.

Średnie ceny abonamentu miesięcznego kampanii SEO:

– mały sklep internetowy: 1500 zł+

– duży sklep internetowy: 3000 zł+

– strona wizytówka / blog: 800 zł+

– strona firmowa (kilka zakładek): 1000 zł+

Pamiętaj, że efekty skutecznego pozycjonowania są widoczne dopiero po kilku miesiącach pracy pozycjonera. Mimo że wymaga to cierpliwości, to po tym czasie, płacąc tyle samo, zaczniesz zdobywać coraz więcej klientów z miesiąca na miesiąc. Poza tym, jeśli zdecydujesz się rozwiązać umowę z agencją lub freelancerem, Twoja strona utrzyma się jeszcze długo na górze listy wyszukiwań Google (a także innych, mniej popularnych wyszukiwarek internetowych) – oczywiście przy wyborze dobrej jakościowo oferty abonamentowej.

Od czego jeszcze zależy cena SEO?

Zastanawiasz się, dlaczego, korzystając z usług tej samej firmy, jedna osoba płaci 1500 zł, a inna 3000 zł? Nawet jeśli obydwie prowadzą podobną działalność, ich strony mogą się diametralnie różnić pod względem SEO. Wpływa na to na przykład:

Wiek i historia domeny

Zazwyczaj działa to podobnie jak z winem – im starsza, tym lepsza (dla SEO). Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że zostanie uznana za witrynę spamową, ale też zazwyczaj zawiera dużo więcej treści, które trzeba zoptymalizować pod Google. Nie bez znaczenia jest też fakt, czy na stronę był kiedykolwiek nałożony filtr lub ban oraz czy była już wcześniej pozycjonowana (samodzielnie lub przez specjalistę).

Konkurencyjność i ilość fraz

Wiadomo, że im więcej słów kluczowych powiązanych ze stroną, tym więcej potencjalnych klientów ją odwiedzi. Jeśli np. prowadzisz sklep meblowy, powinieneś trafiać zarówno do osób, które wpisują w wyszukiwarkę „meble kuchenne”, jak i „meble łazienkowe”, a także inne, powiązane z Twoim biznesem frazy. Część z nich będzie bardziej konkurencyjna (przez to, że korzystają z niej podobne witryny), co przekłada się oczywiście na większe koszty pozycjonowania. Lepiej rozpatrywać je jednak jako inwestycję, która realnie zwiększy sprzedaż. 

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że „schody” zaczynają się już przy samym wyborze słów kluczowych. To, czy opłaca się je wykorzystywać, powinien oszacować pozycjoner.

Zasięg

Jesteś fryzjerem i pracujesz w Gdańsku? A może prowadzisz firmę ogólnopolską? Twoja odpowiedź ma ogromne znaczenie. Czasami nie ma sensu docieranie do osób z całej Polski, bo powoduje to tylko spalenie budżetu. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pozycjonowania lokalnego (np. na frazy typu „fryzjer Gdańsk” czy „hydraulik zachodniopomorskie”). Jest ono tańsze i skoncentrowane na mniejszej, ale konkretnej grupie odbiorców.

Elastyczność

Nie wszyscy pozycjonerzy zapewnią Ci wystarczająco dużo konsultacji i dopasują się do Twoich wymagań. Widać to zwłaszcza (ale nie tylko) w agencjach, które oferują opłatę za efekt. Niektóre z nich nie poświęcają wystarczająco dużo czasu na analizę słów kluczowych, w efekcie pobierając od Ciebie pieniądze za frazy, które nie przekładają się na zwiększenie Twoich zarobków. Skuteczne pozycjonowanie to inwestycja, na której Ty powinieneś zarobić – prowadzi do tego wiele kroków, ale przecież właśnie taki jest cel SEO. Żeby to osiągnąć, potrzebujesz specjalisty z elastycznym podejściem. 

Osoba, która nie przestanie monitorować rynku, omawiać z Tobą postępów i rozmawiać na temat dalszych możliwości, prawdopodobnie będzie chciała zarobić więcej niż taka, która zajmuje się kilkudziesięcioma stronami na raz i robi to machinalnie. Z takiej współpracy wyniesiesz jednak dużo więcej – pieniędzy i wiedzy.

Czy tanie pozycjonowanie ma sens?

Niestety, zdecydowanie nie. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na comiesięczne wydawanie minimum 1000 – 2000 zł, lepiej całkowicie zrezygnuj z usług pozycjonera na jakiś czas. Naprawdę nie warto narażać swojej witryny na spadnięcie o kilkadziesiąt pozycji w dół w wynikach wyszukiwania lub całkowite z nich zniknięcie i jeszcze za to płacić. Miej pozycjonowanie z tyłu głowy, ale lepiej odłóż je na później.

W międzyczasie, jeśli masz czas, możesz samodzielnie wykonać podstawowy audyt SEO, pisać artykuły, optymalizować stronę i pozyskać chociaż kilka linków dobrej jakości. W tym celu poczytaj najpierw o metodach Black i White Hat SEO tak, żeby robić to w pełni bezpiecznie. Oczywiście, nie przyniesie to spektakularnych efektów, ale też nie zaszkodzi (a pomoże budować wizerunek marki). Innym wyjściem, jeśli możesz sobie pozwolić na jedno- lub kilkurazowy wydatek, jest wykupienie reklam Google Ads. Pozwoli Ci to dotrzeć do klientów w szybkim czasie, jednak nie zadziała długoterminowo.


Krótko mówiąc: pozycjonowanie może być albo skuteczne, albo tanie. Te dwa określenia nie idą ze sobą w parze. Postaw sobie za cel znalezienie osoby, która zrobi to dobrze, a Twój wydatek zamieni się w inwestycje, która będzie procentowała każdego miesiąca przez długi czas. Powodzenia!


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz