Jak napisać dobry tekst SEO? Jak stworzyć dobrą treść pod pozycjonowanie strony?

jak napisac tekst seo

Zastanawiasz się, jak polepszyć pozycjonowanie swojej strony internetowej? Dbasz o poprawny link building, optymalizację różnych elementów i inne aspekty, które wpływają na jej pozycję w Google, ale nie przykładasz dużej wagi do treści, które się na niej znajdują? Jeśli tak, to odcinasz sobie wiele możliwości i pozwalasz konkurencji Cię prześcigać. Poznaj podstawowe pojęcia związane z SEO copywritingiem i zobacz, jak stworzyć teksty, które pomogą w pozycjonowaniu Twojej strony.

Artykuły i inne teksty SEO – co to?

Nie jest tajemnicą, że w dzisiejszym internecie króluje content. Kompleksowe, profesjonalne pozycjonowanie stron nie skupia się już tylko na technicznych aspektach. Oczywiście, na końcowe wyniki wpływa wiele czynników, jednak witryny generujące największy ruch i znajdujące się w TOP10 Google, niemal zawsze posiadają zakładkę blogową. To nie jest przypadek. Kiedy internauci szukają odpowiedzi na swoje pytania w sieci, to właśnie te strony im pomagają. Zyskują dzięki temu zaufanie potencjalnych klientów i stają się wartościowe dla wyszukiwarki. 

Właśnie za to odpowiadają teksty SEO. Odpowiednia ilość zawartych w nich słów kluczowych pozwala użytkownikom do nich dotrzeć, a interesująca treść zachęca czytelników do zostania na stronie dłużej. Zwykłe teksty wypuszczane do sieci, bez odpowiedniego przygotowania pod pozycjonowanie, mają dużo mniejsze szanse na zauważenie, nawet jeśli są świetnie napisane. 

Teksty SEO dzielą się na kilka kategorii, a każda z nich pełni inną rolę.

Artykuły SEO

To wpisy blogowe, które łączą ze sobą merytoryczną, ciekawą treść i słowa kluczowe. Ten rodzaj tekstów SEO wymaga największej wiedzy i zaangażowania. Często są to artykuły branżowe lub specjalistyczne, więc przygotowujący je copywriter musi poświęcić sporo czasu na zgłębienie tematu, o którym pisze. Powinny też być podzielone na akapity i zawierać ciekawe nagłówki ze słowami kluczowymi. Same frazy kluczowe w wysokiej jakości artykule SEO nie rzucają się w oczy przeciętnemu czytelnikowi. Jednak dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu, z łatwością znajdują je roboty Google. SEO copywriter piszący artykuły wspierające pozycjonowanie ma więc wiedzę nie tylko z zakresu samego SEO, ale też marketingu.

Teksty zapleczowe

Czyli treści, których celem jest przede wszystkim pozycjonowanie strony. Są kierowane głównie do botów wyszukiwarek, choć warto by brzmiały logicznie i niosły za sobą jakąś wartość. Ich pisanie nie wymaga szczególnych umiejętności. W tekstach zapleczowych zobaczysz zazwyczaj więcej fraz kluczowych i mniej merytorycznych fragmentów. Zwykle są podzielone na segmenty, a treść nagłówków ma w nich nieraz decydujące znaczenie. Teksty zapleczowe umieszcza się na specjalnie przygotowanych witrynach, których zadaniem jest poprawianie statystyk strony pozycjonowanej.

Precle

Rodzaj tekstów SEO powoli odchodzących w zapomnienie. To krótkie treści umieszczane na przeznaczonych do tego stronach (presell pages). Zazwyczaj jest to zbitka słów powiązanych z daną witryną i linków wychodzących, mająca mało wspólnego z logicznie brzmiącymi zdaniami. Precle są tworzone masowo, czasami nawet przez programy komputerowe, które automatycznie je synomizują, tworząc od razu kilka podobnie brzmiących, choć niezduplikowanych treści pozycjonujących. Precle nie są najlepszą wizytówką dla firmy, mają też coraz mniejsze znaczenie dla Google, dlatego zostały już praktycznie całkowicie wyparte przez „zapleczówki”.

Treści na strony

Choć nie każda tego typu treść jest tworzona pod SEO, watro wspomnieć tutaj o takiej możliwości. Artykuły SEO, owszem generują ruch na Twojej witrynie, jednak pamiętaj, że Twoim celem jest doprowadzenie internautów do innych zakładek – np. strony głównej. Dlatego jeśli masz taką możliwość, zamów lub stwórz samodzielnie teksty według zasad SEO na każdą zakładkę witryny. Wyszukiwarka na pewno to doceni.

Opisy produktów i kategorii

Rynek jest pełen podobnych do siebie produktów. Jeśli chcesz, żeby klienci kupowali je właśnie u Ciebie, musisz nie tylko im je pokazać, ale też przekonać ich, że są wyjątkowe. W tym przypadku SEO copywriting musi być maksymalnie skuteczny i czasami nawet w kilku zdaniach zmieścić naturalnie brzmiące słowa kluczowe i perswazyjny opis.

opis kategorii seo Opis kategorii ze strony https://www.zooplus.pl/shop/psy/gryzaki_dla_psa

Najpopularniejszymi tekstami SEO są artykuły, dlatego to na nich się skupimy. Kiedy poznasz uniwersalne zasady tworzenia treści wspierających pozycjonowanie, poradzisz sobie z każdą inną kategorią.

Gdzie publikować artykuły pod pozycjonowanie?

Zanim usiądziesz przed pustą kartką, zastanów się, gdzie ma trafić Twój artykuł. Dopiero na tej podstawie ustal jego tematykę, język, którego w nim użyjesz i słowa kluczowe, które się w nim znajdą.

Twój blog (lub blog firmowy)

Prawdopodobnie to pierwsze miejsce, które przychodzi Ci do głowy i jest to zdecydowanie dobry trop. Wiesz, kto przychodzi na Twoją stronę, czego na niej szuka i co go interesuje. Każdy artykuł SEO, który pojawi się na Twojej witrynie, bezpośrednio wpływa na jej pozycję i pomaga budować wizerunek Twojej marki.

Artykuły sponsorowane

Równie dobry, choć już płatny pomysł. W internecie jest mnóstwo stron, które zaproponują Ci taką usługę, pamiętaj jednak, żeby wybrać te o jak największym autorytecie. Powiązanie Twojej strony z innymi, znajdującymi się na pierwszych miejscach wyszukiwarki witrynami, pomoże jej osiągać równie wysokie pozycje. Pisząc artykuł sponsorowany, miej na uwadze to, jakich ludzi skupia dany portal i postaraj się znaleźć temat powiązany z Twoją branżą, który ich zainteresuje. Podobnie zadziała wpis gościnny (guest blogging) na innym blogu.

Fora i social media 

To raczej drugorzędny kierunek, jednak jeśli masz czas, zastanów się nad publikowaniem artykułów SEO w innych miejscach w sieci. Chociaż raczej nie przełoży się to bezpośrednio na statystyki Twojej strony, pomoże Ci budować wizerunek eksperta i zadziała długofalowo. Pamiętaj, że np. Facebook również ma swoją wewnętrzną wyszukiwarkę, która, być może dzięki takiemu wpisowi, przyprowadzi do Ciebie nowych klientów. Coraz więcej osób publikuje też swoje branżowe teksty na LinkedIn, dzięki czemu buduje swoją społeczność.

Czym są i jak dobrać słowa (frazy) kluczowe pod pozycjonowanie?

Tym, co przede wszystkim wyróżnia artykuł sponsorowany od zwykłego tekstu, są słowa kluczowe. Są to frazy, które wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci. Jeśli znajdą się one na Twojej stronie, Google wyświetli ją jako proponowaną witrynę do odwiedzenia. Ale wbrew pozorom nie powinny to być losowo porozmieszczane słowa, które kojarzą Ci się z Twoim biznesem. Szukając ich, pamiętaj o kilku zasadach, które sprawią, że Twoja praca przyniesie korzyści. Frazy kluczowe powinny być:

– Konwertujące na sprzedaż – konkretne

Np. jeżeli prowadzisz sklep z elementami montażowymi, absolutnie unikaj opierania wszystkich swoich artykułów na frazie „elementy montażowe”. Zamiast tego skup się na różnorodnych słowach, np. „kołki montażowe”. Pamiętaj o różnorodności – to pozwoli trafiać do większej grupy internautów i zaplusuje u Googlebotów.

– Długim ogonem

Zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes, który ma wielu, bardziej rozpoznawalnych konkurentów, używanie najbardziej oczywistych słów kluczowych mija się z celem. Widać do dobrze w branży jubilerskiej, która jest praktycznie zdominowana przez największych graczy. Jeśli sprzedajesz pierścionki i nie masz ogromnego budżetu na pozycjonowanie, odpuść sobie najpopularniejsze frazy i postaw na tzw. długi ogon. Np. zamiast starać się wypozycjonować tekst na słowo „pierścionki” (wyszukiwane kilkadziesiąt razy w miesiącu), pisz o „złotych męskich pierścionkach z grawerem”.

– Lokalne

Pozycjonowanie lokalne to świetny pomysł dla wszystkich, którzy sprzedają coś na danym obszarze. Jeśli jesteś hydraulikiem z Warszawy, nie skupiaj się na frazach ogólnych, które dotrą do całej Polski – zwyczajnie zmarnujesz swój czas. Słowa kluczowe typu „hydraulik Warszawa Bemowo” czy „hydraulik Warszawa cennik” są stworzone dla Twojej działalności!

Jak dobrać słowa kluczowe? 

To prawdopodobnie jeden z najistotniejszych, a przy tym najtrudniejszych momentów tworzenia artykułu SEO. Kiedy pisze go copywriter, zazwyczaj tym punktem zajmuje się pozycjoner, który ma dostęp do profesjonalnych narzędzi. Jeśli jednak chcesz spróbować swoich sił bez pomocy, skorzystaj z tej instrukcji.

1. Stwórz notatki

Wypisz na kartce wszelkie skojarzenia z tematem, o którym zamierzasz pisać. Zastanów się, co mogą wpisywać Twoi potencjalni klienci w wyszukiwarkę, kiedy chcą dowiedzieć się czegoś nowego. Biorąc pod uwagę zasady dobierania słów kluczowych, pomyśl zarówno o tych najbardziej ogólnych, jak i rozbudowanych frazach. 

2. Sprawdź podpowiedzi Google

Wyszukiwarka, po wpisaniu ogólnej frazy, podpowie Ci jej dokończenie. Możesz to zobaczyć, wpisując dane słowo, a także przewijając stronę na sam dół. Nie wahaj się wykorzystywać tych słów – pojawiają się tam, ponieważ internauci szukają ich najczęściej. 

slowa kluczowe podpowiedzi
slowa kluczowe podobne do

3. Skorzystaj z bezpłatnych narzędzi

Oczywiście, nie dadzą Ci one pełnych możliwości wyszukiwania fraz, jednak powinny sprawdzić się na początku. Istnieje wiele serwisów, które sprawdzą rentowność przygotowanych przez Ciebie fraz i podpowiedzą, jakie inne słowa są z nimi powiązane i wyszukiwane równie często.

1.Ubersuggest – najpopularniejsze rozwiązanie, które niedawno wprowadziło duże ograniczenia w swojej darmowej wersji. Mimo to, jeśli nie planujesz korzystać z niego zbyt często, może okazać się dla Ciebie pomocne. Po przeanalizowaniu interesującego Cię słowa sprawdzi swoją bazę i pokaże Ci: jak często jest wpisywane, propozycje podobnych fraz, a nawet pomysły na artykuły na podstawie innych witryn.

slowa kluczowe ubersuggest

2. AnswerThePublic – strona skupiająca się na frazach długiego (czasami aż zbyt) ogona. To nieoceniona baza wiedzy zarówno dla początkujących, jak i rozwijających się biznesów. Znajdziesz tam powiązane z interesującą Cię frazą pytania i wszelkiego rodzaju rozbudowania jej. Zdecydowanie warto tam zajrzeć!

slowa kluczowe answerthepublic

3. KeywordTool – znajdziesz tu przede wszystkim wiele propozycji rozbudowania swojej frazy. Na podstawie jednej analizy wyników danego słowa może powstać naprawdę sporo artykułów SEO. Co ciekawe, zobaczysz na niej również frazy popularne na YouTube czy Twitterze.

slowa kluczowe keywordtool

4. Planer Słów Kluczowych od Google Ads – darmowe narzędzie dla wszystkich zalogowanych użytkowników. Oprócz pokazywania mniej i bardziej rozbudowanych propozycji pozwala na ich odfiltrowanie. Dzięki temu możesz np. skupić się tylko na mało konkurencyjnych słowach.

slowa kluczowe google ads

WSKAZÓWKA: Jeśli nie masz pomysłu na ogólny temat artykułu, przegląd Twojej listy słów kluczowych na pewno Cię do niego zainspiruje. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś najpierw poszukał fraz powiązanych z Twoją branżą, a dopiero na ich podstawie stworzył szkic tekstu.

Jak napisać dobry artykuł SEO?

Wybrałeś jedno lub kilka słów kluczowych, masz pomysł na tytuł artykułu… i co dalej? Jeśli siedzisz przed pustym dokumentem i nie wiesz, jak zacząć, nie martw się – nawet najlepsi copywriterzy mają czasami ten problem. Pozbędziesz się go, jeśli rozłożysz swoją pracę na małe etapy: rozpisanie nagłówków (np. w formie pytań, na które chcesz odpowiedzieć) i uzupełnianie ich treścią. Dopiero na koniec skup się na gramatyce (pomoże Ci w tym np. darmowe narzędzie LanguageTool) i popraw cały tekst, pamiętając o zasadach SEO copywritingu:

1.  Długość akapitów, zdań i samego tekstu

To, jak długi będzie tekst, powinno zależeć przede wszystkim od jego zawartości. Wszelkie badania na ten temat dają bardzo rozbieżne wnioski – czasami okazuje się, że dłuższe, a innym razem, że te krótsze artykuły osiągają najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Odpowiedź może być jednak dużo bardziej logiczna – wygrywają te teksty, które wyczerpują temat i „nie leją wody”. Redagując swój artykuł, zwróć uwagę na długość poszczególnych elementów:

Akapit – do ok. 100 słów

Zdanie – do ok. 20 słów

Tytuł (nagłówek H1) – 55 – 65 znaków ze spacjami.

2. Ciekawy lead

Z marketingowego punktu widzenia, to pierwsze przeczytane słowa decydują o tym, czy internauta zostanie na danej stronie. Dlatego rób wszystko, żeby leady (pierwsze akapity, wprowadzenia) Twoich artykułów były jak najbardziej intrygujące oraz zaskakujące i równocześnie streszczały całą treść. Poza tym postaraj się, żeby nie były dłuższe niż 100 słów.

3. Rozmieszczenie i gęstość słów kluczowych

Epoka „upychania” fraz kluczowych gdzie tylko się da, powoli się kończy. Google lepiej ocenia raczej strony, które używają ich naturalnie. Niektóre źródła mówią o tym, że słowa kluczowe powinny stanowić jedynie 2-3% całego artykułu SEO! Nie dokładaj ich do tekstu na siłę. Zamiast tego używaj synonimów i umieszczaj je w szczególnie istotnych dla Googlebotów miejscach: nagłówkach, tytułach i początkach akapitów.

4. Wypunktowania, pogrubienia i „oddychający” tekst

Najpierw patrzymy, później czytamy. Internauta nie ma ochoty mrużyć oczu i gubić się w tekście. Dlatego zadbaj o to, żeby był on jak najbardziej czytelny: wyjustuj najważniejsze informacje, zachowaj duże odstępy między wierszami, używaj wypunktowań i ramek. Przy tym wszystkim pamiętaj – co za dużo, to niezdrowo.

5. Oryginalność 

Duplicate content to nic dobrego. Za wszelką cenę unikaj kopiowania tekstów z innych stron. Żeby sprawdzić, czy przez przypadek nie zainspirowałeś się zbyt mocno innym artykułem, sprawdź swój tekst na stronie Prepost.

6. Anchor teksty

Naturalny i skuteczny sposób na linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Linkuj do innych, popularnych stron, a także do swoich tekstów i zakładek. Nie rób tego jednak na siłę i stawiaj „kotwicę” na słowach kluczowych.

anchor tekst przyklady Przykład linkowania wewnętrznego do innych zakładek ze strony https://colonnade.pl/aktualnosci/wakacje-w-ameryce-polnocnej-najciekawsze-rejony-koszty-leczenia-zagrozenia

7. Grafiki z opisami

Pamiętaj o odpowiednim opisywaniu wszelkich grafik i zdjęć, które pojawiają się w tekście. To element optymalizacji strony, który również wpływa na SEO. Oprócz samych opisów używaj też atrybutów alt, opisując zdjęcie z użyciem słów kluczowych.

tekst alternatywny wordpress

Tekst SEO napisany zgodnie z wszystkimi powyższymi zasadami przyniesie Twojej stronie same korzyści. Co więcej, jeśli okaże się wartościowy dla użytkowników, bardzo prawdopodobne, że zaczną do niego linkować inne witryny. To prosta droga do wysokiej pozycj w wyszukiwarce. 

Ile kosztuje tekst SEO?

Wiesz już, jak zacząć przygodę z SEO copywritingiem na własne potrzeby. Pamiętaj jednak, że wszystkie informacje z tego artykułu to tylko podstawy. Mimo zaangażowania Twoje teksty nie przynoszą oczekiwanej poprawy pozycji Twojej strony lub zwyczajnie nie masz czasu na tworzenie ich? Zleć to zadanie doświadczonemu SEO copywriterowi. 

Ile to kosztuje? Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Zupełnie inaczej zostanie wyceniony niskiej jakości tekst zapleczowy, a inaczej branżowy SEO artykuł kierowany do specjalistów. Uśredniając, możesz spotkać się ze stawkami:

OPTYMALNEJ JAKOŚCI TEKST ZAPLECZOWY ARTYKUŁ SEO NA NIEWYMAGAJĄCY TEMAT WYSOKIEJ JAKOŚCI, SPECJALISTYCZNY ARTYKUŁ SEO
8 – 15 ZŁ / 1000 zzs* 15 – 40 zł / 1000 zzs* 30 – 60 zł / 1000 zzs*
* zzs – znaki ze spacjami

Jeżeli dodatkowo chcesz zlecić copywriterowi wyszukanie najlepszych słów kluczowych, on prawdopodobnie również doliczy to do ceny. 


Napisanie dobrego tekstu SEO to niemałe wyzwanie. Treści, które przynoszą największe korzyści (zwiększają ruch na stronie oraz autorytet domeny i kierują czytelników do zakupu) wymagają rozbudowanej wiedzy zarówno z zakresu pozycjonowania, jak i poprawnego pisania, a nawet marketingu. To nieoceniona pomoc w pozycjonowaniu strony, o której nie można zapominać.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz