
Czy walczysz o to, aby zdobyć klientów? Na pewno – mniej albo bardziej desperacko, ale walczysz. A czy twoi potencjalni klienci walczą o to, żeby się z tobą skontaktować? Pewnie chciałbyś, aby tak było. Wtedy odzywaliby się do ciebie tylko ci w 100% zdecydowani na skorzystanie z twoich usług.
Czyli… prawdopodobnie nikt.
Chyba nie muszę cię przekonywać, że nie jest to zbyt dobre z biznesowego punktu widzenia? Swoim klientom (aktualnym i potencjalnym) musisz ułatwiać nawiązanie z tobą kontaktu! Zastanawiasz się, jak to zrobić? Przedstawię sprawę trochę przewrotnie – czyli czego nie robić. Za chwilę poznasz 5 najbardziej denerwujących błędów na stronie kontaktowej.
Błąd #1: Brak strony kontaktowej
Każda witryna internetowa powinna mieć stronę kontaktową. Niby oczywiste, prawda? Zdziwiłoby cię, ile jest w internecie stron www bez tej podstawowej funkcjonalności… To jest prawdopodobnie najbardziej oczywisty i najbardziej irytujący błąd, który możesz popełnić – dlatego w tym rankingu dostaje ode mnie złoty medal 🙂
Większość stron www ma służyć do:
- interakcji z odwiedzającymi,
- zachęcania ich do kupowania produktów czy usług
- albo dostarczania informacji.
Nie zakładaj, że jesteś w stanie napisać naprawdę wszystko, co odwiedzający chciałby wiedzieć. Zawsze może się pojawić w jego głowie jakieś dodatkowe pytanie czy też ciekawa oferta biznesowa. Dlatego upewnij się, że twój gość będzie wiedział, w jaki sposób się z tobą skontaktować.
Błąd #2: Tylko formularz kontaktowy
Jeżeli na stronie kontaktowej znajduje się tylko formularz (i absolutnie nic więcej), część odwiedzających zrezygnuje z próby nawiązania z tobą kontaktu. Niektórzy być może nie do końca zrozumieją, jak z tego formularza skorzystać. Innym może się on nie spodobać. Dlaczego?
- Formularz jest za długi. Jeśli w formularzu jest zbyt wiele pól do wypełniania, ludzie czasami się w tym gubią albo nie mają ochoty ich wypełniać. Po prostu nie mają czasu na udzielanie ci wszystkich informacji, o które pytasz! Formularz powinien więc być krótki i jasny.
- Twój formularz nie reaguje. Problem powstaje najczęściej na urządzeniach mobilnych – gdy przeglądarka „skupi się” na polach formularza i twój gość nie będzie w stanie go wysłać.
- Formularz się „zepsuł”. Może przegapiłeś aktualizację jakiejś wtyczki (żeby wymienić tylko jeden możliwy powód)?
Podaj więc zastępczą opcję kontaktu: twój e-mail albo numer telefonu. Być może pojawiła się w twojej głowie myśl, że narażasz się w ten sposób na atak spamerów. Niestety, może się tak zdarzyć. Dlatego potrzebujesz dobrego filtra antyspamowego, ukryć adres mailowy za pomocą kodu albo dodać go w formie obrazka, a nie tekstu.

Błąd #3: Niejasne i dziwaczne nazwy strony kontaktowej
Czy chciałoby ci się przeprowadzać śledztwo, żeby zlokalizować czyjąś stronę kontaktową? Twoim potencjalnym klientom też nie. Najlepsze opcje „lokalizacji” to te najprostsze i najbardziej oczywiste, czyli:
- Pozycja o nazwie „Kontakt” w menu głównym i/lub stopce
- Podstrona: twojastronawww.pl/kontakt
Jeszcze lepiej będzie, jeżeli umieścisz link do strony kontaktowej zarówno w nagłówku, jak i w stopce. Większość użytkowników nie będzie szukać nigdzie indziej. Jeśli nie znajdą namiarów do ciebie, wrócą do wyszukiwarki Google i poszukają innej firmy – takiej, z którą łatwo się porozumieć.
Zwrot „Kontakt” (lub bardzo podobny, np. „Skontaktuj się z nami”) powinien znaleźć się zarówno w URL-u, jak i w tytule strony. Nie używaj dziwnych określeń, które nie identyfikują jasno celu strony, takich jak „Porozmawiajmy o interesach”, „Poklikaj z nami” albo czegoś w tym stylu. Wprowadzi to w błąd nie tylko użytkownika, ale również wyszukiwarkę Google.
Błąd #4: Nieaktualne informacje
Podobnie jak wszystkie inne zakładki, strona kontaktowa również od czasu do czasu potrzebuje twojej uwagi. Zmieniasz siedzibę firmy albo numer telefonu? Zamieść takie informacje na stronie. Masz nowego przedstawiciela handlowego? Zmień jego zdjęcie profilowe i adres mailowy. Miej pewność, że zawsze udzielasz prawdziwych i aktualnych informacji.
Błąd #5: Brak możliwości bezpośredniego kontaktu
Opcja „Porozmawiaj ze mną na Twitterze” albo „Zostaw komentarz na fanpage’u mojej firmy” nie jest wystarczająca. Ludzie, którzy chcą z się tobą skontaktować, najprawdopodobniej chcą porozmawiać z TOBĄ. Bezpośrednio z tobą. Upewnij się, że mają taką możliwość.
Inne błędy
Oprócz tych pięciu błędów, warto wspomnieć jeszcze o kilku:
- Brak wyraźnego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana. („Poszło? Hm, wyślę to jeszcze raz, na wszelki wypadek”).
- Niewyraźne captcha. („To jest ‘7’ czy ‘T’? ‘O’ czy ‘0’? Masakra!”).
- Strona kontaktowa zalana „rozpraszaczami” („Daj spokój, ja chcę tylko wysłać wiadomość!”)
- Formularze, które wymagają podawania zbyt dużej ilości danych osobowych („Po co im mój wiek, adres i numer buta?”).
Idealna strona kontaktowa?
Jeśli udało ci się uniknąć tych wpadek i masz swoją stronę kontaktową, pamiętaj: nie ma czegoś takiego, jak „ten jeden jedyny” schemat takiej zakładki. Niektóre firmy używają jej do przekierowania użytkowników do działu obsługi klienta, inne wypełniają ją „wezwaniami do akcji” i kierują gości do swojego zespołu sprzedażowego. Mniejsze przedsiębiorstwa zapraszają klientów za jej pośrednictwem do swojego biura albo sklepu stacjonarnego.
To, co działa u kogoś, niekoniecznie zadziała u ciebie – dlatego strona kontaktowa powinna być naprawdę skrojona na miarę.