Pozycjonowanie lokalne – co to jest, ile kosztuje, jak długo trwa i jak zacząć?

seo lokalne co to jest

Prowadzisz salon urody, jesteś mechanikiem, a może zarządzasz restauracją? Jeśli chcesz pozycjonować stronę internetową swojej firmy świadczącej usługi na konkretnym obszarze, wcale nie musisz skupiać się na frazach ogólnych. Im mniejsza grupa docelowa, tym taniej i szybciej do niej dotrzesz. Wykorzystaj najskuteczniejszy mechanizm i postaw na pozycjonowanie lokalne. Jak to zrobić i czy SEO lokalne jest tańsze od ogólnego?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Kiedy Twoi potencjalni klienci szukają kosmetyczki, fryzjerki, spa czy hotelu, ostatnie, o czym myślą, to przeglądanie ofert z innych miast lub województw. Firma Google bardzo dobrze zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego, aby ułatwić wyszukiwanie informacji, postawiła na szybki rozwój algorytmów w celu przedstawiania użytkownikom jak najlepiej dopasowanych ofert. W tej kwestii najwięcej zmian wprowadził algorytm o spolszczonej nazwie „Gołąb”, który sprawia, że internauci nie muszą wpisywać interesującego ich regionu – wyniki wyświetlają się na podstawie informacji o geolokalizacji.

Nie ma też co ukrywać: niektóre branże zostały niemal całkowicie zdominowane przez kilka większych firm, do tego stopnia, że małe przedsiębiorstwa nie mają szansy przebić się do TOP10 wyszukiwań na frazy typu „jubiler” czy „buty”. To właśnie one, nawet najmniejsze punkty usługowo-handlowe, dostają szansę na rozgłos dzięki pozycjonowaniu lokalnemu. I tak, przebywający w Rewalu wczasowicze, wpisując w Google „restauracja”, zostaną pokierowani do małej, lokalnej knajpy, a mieszkańcy dzielnicy Bemowo w Warszawie bez problemu odkryją nowootwarty salon fryzjerski, znajdujący się kilka minut od ich domów.

pozycjonowanie lokalne wyniki wyszukiwania

Oczywiście, jest to szansa również dla większych firm i dla każdego, kto szuka klientów z danego regionu. W dużo mniejszym stopniu skorzystają na niej firmy ogólnopolskie lub freelancerzy pracujący tylko zdalnie.

Od czego zacząć SEO lokalne?

Pozycjonowanie w regionie kieruje się podobnymi samymi zasadami, co ogólnokrajowe, ale nie wygląda identycznie. Aby pozycjonować swoją stronę w danej lokalizacji, musisz zrobić wszystko, żeby dać Google jasny sygnał: połącz moją działalność z zawodem X i lokalizacją Y równocześnie. Jak to zrobić i z jakich narzędzi korzystać?

Google Moja Firma

To konto – wizytówka, która pozwala na wyświetlanie lokalizacji Twojej firmy na mapach Google. Możesz powiązać ją ze stroną internetową, a także dodać opis ze słowami kluczowymi oraz zdjęcia, które przekonają internautów do odwiedzenia firmy. Google Moja Firma zwiększa też prawdopodobieństwo wyświetlenia się krótkiej informacji o działalności w tekstowych wynikach wyszukiwania. Konto jest całkowicie darmowe, a do jego założenia wystarczy posiadanie adresu Gmail. Następnie:

  • wejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business,
  • kliknij „Zarządzaj teraz”, „Dodaj informację o swojej firmie w Google” i uzupełnij wymagane informacje,
  • ustal zakres działania firmy – na jego podstawie Google ustali, komu najpierw wyświetlać jej lokalizację,
  • zatwierdź i poczekaj na kod wysłany za pośrednictwem poczty na Twój adres,
  • wpisz kod na swoim profilu, tym samym weryfikując adres,
  • edytuj swoją wizytówkę, dodając jak najwięcej informacji dotyczących godzin otwarcia, kategorii działalności itp.

Po udanej weryfikacji Twoja firma powinna pojawić się w mapach Google. To, czy wyświetli się na początku, czy na końcu wyszukiwań, zależy od jej popularności, oceny, opisu i innych. Innymi słowy – w Mapach Google również można się pozycjonować.

jak zalozyc google moja firma

UWAGA: Profil w Google Moja Firma jest całkowicie darmowy. Jeżeli dzwoni do Ciebie osoba, która proponuje założenie go i utrzymywanie za opłatą, mówiąc, że jest ona konieczna, nie korzystaj z jej usług! Google nie pobiera opłat za widoczność w mapach – Twoja firma będzie się w nich znajdowała, dopóki jej nie usuniesz.

Opinie w Google

Ocena Twojej firmy przez klientów jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania w postaci gwiazdek. Dobre oceny pomagają internautom podjąć korzystny dla Ciebie wybór, ale też wpływają na pozycję w mapach. Przykładowo, jeśli Twoja restauracja znajduje się nieco dalej od internauty niż konkurencyjne lokale (co Google bierze pod uwagę, tworząc ranking), ale ma dużo lepsze oceny, niewykluczone, że wyświetli się w wynikach przed nimi.

Dlatego naprawdę warto prosić zadowolonych klientów o zostawienie swojej opinii w Google. Zajmuje to tylko chwilę, a Tobie realnie pomaga rozwijać biznes. Nieco kontrowersyjną, ale często spotykaną praktyką jest oferowanie rabatów za przedstawienie dowodów na to, że dana osoba oceniła dobrze usługi firmy. Jeżeli nie chcesz tego robić, to pamiętaj, że nawet poproszenie o to na koniec transakcji znacznie zwiększy współczynnik wystawiania ocen.

Co ciekawe, czasami Google udaje się pobrać opinie o Twojej firmie z Facebooka i ją również wyświetlić w opisie Twojej wizytówki. Dlatego o nie również warto zadbać.

pozycjonowanie lokalne wizytowka

Katalogowanie

Odpowiednio dobrane katalogi SEO przydadzą się każdemu. Mają one jednak szczególne znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego. Po pierwsze, frazy lokalne są stosunkowo „łatwe” do pozycjonowania, czyli dokładnie takie, przy których katalogowanie pomaga najbardziej. 

Po drugie, katalogi internetowe skupiające firmy z danego regionu, to nieoceniona pomoc, budująca powiązania Twojej strony z jej lokalizacją. 

Po trzecie, to kolejna okazja, żeby potwierdzić dane NAP (Name – nazwa, Adress – adres, Phone – telefon kontaktowy firmy). Im częściej są one podawane w tej samej formie (zgadzając się z tymi podanymi w wizytówce Google), tym bardziej wiarygodny stajesz się dla algorytmów. Największym katalogiem, który wprowadził podział firm na regiony, jest https://www.zumi.pl. Chcesz dowiedzieć się więcej o technikach katalogowania stron? Przeczytaj: Katalogi SEO – co to jest? Jak wypozycjonować bardzo łatwe frazy?

WSKAZÓWKA: Dbaj o zgodność NAP (danych firmy) we wszystkich zakamarkach internetu – zarówno w wizytówce Google, jak i na stronie WWW czy profilach w mediach społecznościowych. Tak zbudujesz wiarygodność swojej firmy w oczach Google.

Optymalizacja strony

Również przygotowanie samej strony internetowej wygląda nieco inaczej niż w przypadku tradycyjnego SEO. Oprócz podstawowych aspektów związanych z pozycjonowaniem pamiętaj o:

  • Umieszczeniu miasta lub rejonu, w którym pracujesz w najważniejszych miejscach, np. nagłówkach, ale też wszędzie indziej, gdzie jest to możliwe, np. w opisach zdjęć, stopce itp.
  • Publikowaniu artykułów, w których można użyć fraz lokalnych i umieszczaniu słów kluczowych z nazwą rejonu w opisach oraz tytułach zakładek
  • Napisaniu pełnego adresu firmy w zakładce „kontakt” i dodaniu do niej mapy Google (służą do tego specjalne wtyczki, np. WP Google Maps)
  • Edycji danych adresowych w kodzie strony i zapisaniu ich za pomocą danych strukturalnych – ułatwi to Googlebotom „czytanie” adresu. 

Dane wyglądające w ten sposób:

Nazwa Firmy

Skontaktuj się z nami:

Adres: Ul. A, Kod pocztowy B, Miasto C

Tel: Y

E-mail: Y

W kodzie zapiszemy tak:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>

  <span itemprop=”name”>Nazwa Firmy</span>

Skontaktuj się z nami:

  <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>

    <span itemprop=”streetAddress”>A</span>

    <span itemprop=”postalCode”>B</span>

    <span itemprop=”addressLocality”>C</span>

  </div>

  Tel:<span itemprop=”telephone”>X</span>

  E-mail:<span itemprop=”email”>Y</span>

</div>

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie: https://schema.org/docs/gs.html

Backlinki z lokalnych witryn

To jeden z bardziej wymagających, ale efektywny etap. Jak udowodnić Googlebotom, że Twoja firma działa głównie lokalnie? Zacznij pojawiać się na stronach regionalnych! Im więcej odnośników do Twojej witryny w takich serwisach, tym lepiej. To specyficzna odmiana linkbuildingu, która oprócz standardowego sprawdzenia jakości odnośników, wymaga od Ciebie znalezienia ich w dużo węższej grupie witryn. Ten wysiłek się jednak opłaca – nie tylko pomaga w pozycjonowaniu lokalnym samej strony, ale też buduje wizerunek Ciebie jako eksperta w branży. 

Skąd pozyskiwać takie linki?

  • gazety lokalne prowadzone on-line, takie jak koszalininfo.pl (możesz udzielić wywiadu lub wykupić artykuł sponsorowany),
  • strony dla turystów, informatory z miejscami wartymi odwiedzenia (podobnie jak wpisując firmę do katalogu, wystarczy zazwyczaj wypełnić krótki formularz),
  • witryny fundacji i stowarzyszeń lokalnych – jeśli je wspierasz, poproś o wklejenie odnośnika do swojej strony np. w sekcji „sponsorzy”,
  • niebezpośrednio: udzielanie się na grupach Facebookowych danego miasta (wraz z podaniem adresu witryny), wpisy gościnne na blogach prowadzonych np. przez entuzjastów regionu lub branie udziału w wywiadach związanych z miastem publikowanych np. na YouTube (obowiązkowo z podaniem linka do strony w opisie).

WSKAZÓWKA: Pozycjonowanie lokalne (ale nie tylko) bywa utrudnione ze względu na sezonowość branży. Może tak być np. ze sklepami z pamiątkami, wynajmem nart czy nadmorskimi hotelami. Dobry pozycjoner mimo to utrzyma pozycję Twojej witryny i przygotuje ją na nowy sezon.

Czy pozycjonowanie lokalne jest tańsze i szybsze od ogólnopolskiego?

Pozycjonowanie lokalne z założenia powinno być nieco szybsze niż tradycyjne. Zamiast skupiać się na wszystkich Polakach, pozycjoner może włożyć tyle samo wysiłku w docieranie do osób z węższego grona. Poza tym, pozycjonowanie stron w regionie bardzo często przyjmuje formę fraz kluczowych długiego ogona, czyli dłuższych niż 2 słowa (np. „fryzjer Warszawa Bielany”, „hydraulik Kraków Osiedle Piastów”). Charakteryzują się one dużo niższą konkurencją, dzięki czemu „walka” o pozycję w TOP10 przebiega dużo sprawniej, o ile specjalista wie, jak to zrobić. Oczywiście, również tutaj występują wysoko konkurencyjne słowa kluczowe, dlatego bardzo ważne jest dopasowanie ich do reputacji i siły przebicia marki.

pozycjonowanie lokalne trudne slowa kluczowe
Lokalne frazy kluczowe o dużej konkurencyjności.
pozycjonowanie lokalne latwe slowa kluczowe
Lokalne słowa kluczowe o mniejszej konkurencyjności.

Inwestując takie same pieniądze w pozycjonowanie lokalne, co w ogólnopolskie, osiągniesz efekty dużo szybciej, a co za tym idzie, taniej. Jeżeli np. zdecydujesz się płacić za nie 1000 zł miesięcznie, w pierwszym przypadku możesz zacząć na tym zarabiać po 5, a w drugim – po 10 miesiącach (oczywiście te liczby mogą się znacznie różnić).

Dlatego, jeżeli stoisz przed wyborem: pozycjonowanie lokalne czy krajowe, zdecyduj się na oba (jeżeli świadczysz usługi w całej Polsce i konkretnym regionie), lub, jeśli masz ograniczony budżet, na początek na lokalne.


SEO lokalne przy tradycyjnym jest trochę jak mały, osiedlowy, bardzo popularny sklepik przy ogromnej hali hurtowni ogólnopolskiej. Pozwala skupić się na realnych możliwościach, a jeśli jest dobrze prowadzone, pomaga rozbudowywać markę i przynosić jej właścicielowi coraz większe zyski. Nie wykluczone, że ten mały sklepik, dzięki odpowiedniej reklamie, stanie się rozpoznawalnym w całym mieście marketem z przychodami nie mniejszymi od wspomnianej hurtowni. Innymi słowy, SEO lokalne to skuteczna strategia – skorzystaj z niej.

Dodaj komentarz