
Użytkownicy wyszukiwarki Google wykorzystują ją, aby w szybki sposób znaleźć informacje, których potrzebują. Zapytania użytkowników są bardzo różne: od ogólnych, aż po pytania bardzo szczegółowe (najczęściej wyszukiwania głosowe). Pozycjonując stronę internetową, należy dokładnie przemyśleć, który rodzaj słów kluczowych będzie najodpowiedniejszy. W pierwszej części artykułu opisaliśmy kilka rodzajów słów kluczowych. Zapraszamy na kolejną porcję wiedzy! Oprócz ogólnych, branżowych, reklamowych i wspierających kampanie reklamowe fraz kluczowych, można wyróżnić kilka innych. Poniżej prezentujemy kolejne rodzaje fraz.
Frazy long tail
Frazy long tail, to słowa kluczowe z długim ogonem. Co to oznacza? Są to frazy dłuższe, składające się z dwóch lub więcej słów. Użytkownicy, którzy wpisują do wyszukiwarki zapytania tego typu, doskonale wiedzą czego chcą – mają sprecyzowane potrzeby. Frazy typu long tail są łatwiejsze do pozycjonowania, ponieważ ich konkurencyjność jest znacznie niższa, niż np. fraz ogólnych.
Porównajmy frazy z długim i krótkim ogonem.

Aby pozycjonowanie strony www było skuteczne, nie warto decydować się tylko na jeden rodzaj fraz. Na powyższym przykładzie bardzo dokładnie widać, że jeżeli zdecydujemy się wyłącznie na frazy z krótkim ogonem, owszem – liczba wyszukiwań będzie duża, ale nie przełoży się to na zyski w firmie. Jeżeli jednak wybierzmy tylko frazy z długim ogonem, jest szansa, że większość odwiedzających stronę użytkowników dokona zakupu, jednak ich liczba nie będzie duża. Wybierając frazy, warto zdecydować się zatem na różne warianty.
Przykłady: mokra karma dla kotów długowłosych, profesjonalne buty górskie
Frazy kluczowe odpowiadające na pytania klientów
Coraz więcej osób wykorzystuje Internet w urządzeniach przenośnych oraz wiele przydatnych funkcji, np. wyszukiwanie głosowe. To z kolei ma wpływ na zmianę sposobu wyszukiwania – zapytania są bardziej naturalne i przypominają język mówiony, potoczny, a nie pisany i formalny. Wg Google 25% wyszukiwani z urządzeń z Androidem, stanowią wyszukiwania głosowe (jeżeli interesuje cię temat wyszukiwania semantycznego oraz sposobu, w jaki roboty Google interpretują język naturalny, zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Algorytmy Google: Cz. 4 Algorytm Koliber i jego wpływ na pozycjonowanie stron).
Kiedy warto używać takich fraz? Szczególnie wtedy, kiedy masz do zaoferowania konkretną pomoc dla użytkownika: prowadzisz bloga i możesz odpowiedzieć na jego pytanie, umieściłeś na swojej stronie film instruktażowy na podobny temat, oferujesz usługi lub produkty, które rozwiążą problem użytkownika. Przykłady: Jak naprawić spłuczkę toaletową?, czym mogę otworzyć obudowę smartfona?
Frazy kluczowe z danymi osobistymi
Chodzi tu przede wszystkim np. o nazwiska ekspertów lub ludzi znanych w danej branży/dziedzinie. Prowadzisz blog i stronę o kulturystyce, zdrowiu i diecie? Na Twojej stronie często gościem jest lub był znany sportowiec, ekspert lub dietetyk? Możesz wykorzystać jego nazwisko. Być może nazwisko samego właściciela strony internetowej jest rozpoznawalne – również warto go użyć!
Znając już rodzaje fraz, można przejść do ich wyboru, pamiętając, że odpowiedni ich dobór jest kluczowy dla skutecznego pozycjonowania strony.