Pozycjonowanie stron Gdańsk
Marketing internetowy z miesiąca na miesiąc ma coraz większe znaczenie dla biznesu. Liczba użytkowników internetu bez przerwy rośnie, poszerzając możliwości pozyskania nowych klientów przez firmy, reklamujące się w sieci globalnej. Bardzo podatnym gruntem pod kątem działań marketingowych są duże miasta, łączące w sobie wiele funkcji – ośrodków turystycznych, kulturowych, oświatowych, akademickich czy węzłów komunikacyjnych. Na terenie Polski, miastem wpisującym się w ten schemat, jest między innymi Gdańsk, położony na północy naszego kraju, nieopodal Morza Bałtyckiego.
Jak przedsiębiorcy mogą wykorzystać pozycjonowanie stron w Gdańsku?
Jednym z głównych działań, które możemy podjąć w kwestii promocji internetowej, jest pozycjonowanie naszej strony. W skrócie – oznacza ono optymalizację strony pod kątem struktury i zawartości, aby uzyskać jak najwyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania w Google. Najbardziej pożądane pozycje to te należące do TOP 10, ponieważ znajdują się one na pierwszej stronie. Według statystyk bardzo niewielka część użytkowników dociera dalej, niż dwie pierwsze. Większość natomiast nie przechodzi nawet na drugą.
W miastach takich jak Gdańsk, zasadniczo w każdej branży panuje stosunkowo duża konkurencja. Dodatkowo – duża część klientów dociera do poszczególnych rodzajów usług czy produktów poprzez wyszukiwarkę internetową. Zatem firmy, które inwestują w pozycjonowanie i odnotowują na tym polu efekty, generują dużo większe dochody od swoich konkurentów. Z czasem ilość klientów pozwala na wyrobienie sobie dobrej renomy i rzeczywiste uzyskanie pozycji lidera na rynku. Proces ten zaczyna się właśnie od pozycjonowania strony.
Rozpatrując odwrotną sytuację – gdy przedsiębiorstwo nie inwestuje w pozycjonowanie strony lub nie posiada jej w ogóle, sukcesywnie będzie tracić klientów. O ile nie posiada stałego grona odbiorców lub nie pozyskuje klientów w inny sposób, prędzej czy później – zaniedbanie kwestii pozycjonowania doprowadzi do znacznych strat, a w najgorszym przypadku, do upadku.
Pozycjonowanie stron w Gdańsku i innych dużych miastach w Polsce ma jeszcze jedną, znaczącą zaletę. Pomaga w pośredni sposób budować świadomość marki na rynku i kształtować pozycję lidera w branży. Wynika to z tego, że pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google oddziałują na podświadomość i wyobraźnię. Użytkownicy intuicyjnie traktują dobrze pozycjonowane firmy jako rzetelne i godne zaufania. Natomiast podczas wyszukiwania danego produktu lub usługi, nawet jeśli nie przejdą na naszą stronę – na pewno zapamiętają nazwę firmy. Wynikiem tego jest to, że w chwili, gdy będą chcieli dokonać zakupu, istnieje większe prawdopodobieństwo współpracy z naszą firmą.
Pozycjonowanie Gdańsk – SEO freelancer czy agencja marketingowa?
Podobnie jak w wielu innych branżach, w kwestii pozycjonowania możemy się zwrócić do samodzielnego specjalisty SEO lub do dużej firmy, zajmującej się marketingiem internetowym. Każda z tych opcji różni się od siebie pod kątem charakteru współpracy – ostateczna decyzja powinna być dedykowana przede wszystkim naszymi potrzebami i wizją. Jakie są podstawowe różnice pomiędzy SEO freelancerem i agencją marketingową?
Po pierwsze, kwestia odpowiedzialności za zlecenie i zaangażowania w pracę. Duże firmy charakteryzują się występowaniem kilku działów – jeden z nich odpowiada za kontakt z klientem, inny za badanie rynku, a jeszcze inny za samo pozycjonowanie. Sprawia to, że żaden z pracowników nie ma poczucia bezpośredniej odpowiedzialności przed nami. Czasem może to prowadzić do nieco zdawkowego podejścia do pracy, a w konsekwencji – uzyskania gorszych efektów. Duża agencja oznacza również wielu klientów. Co z tym idzie – satysfakcja pojedynczej osoby nie jest tak ważna, jak utrzymanie przy sobie dużej ich ilości. Powoduje to, iż agencja, wykonująca nasze zlecenie, nie wykazuje się takim zaangażowaniem, jak miałoby to miejsce w przypadku freelancera.
SEO freelancerzy bardzo często w jednej chwili obsługują tylko od dwóch do trzech zleceń. Każdy współpracownik ma dla nich ogromne znaczenie, dlatego właśnie samodzielni specjaliści kładą dużo większy nacisk na zadowolenie klienta. Możemy mieć pewność, że freelancer wykorzysta maksimum swoich możliwości, aby zrealizować dla nas zlecenie. Drugą kwestią jest również osobista odpowiedzialność. Sam specjalista ustala z nami szczegóły współpracy – zaś to, czy jesteśmy usatysfakcjonowani wykonaną usługą to kwestia ogromnej wagi dla takiej osoby.
Kolejnym ważnym czynnikiem, który odróżnia freelancera od dużej firmy, jest elastyczność. Każda agencja obsługuje bardzo wielu klientów – w związku z tym, każdemu z nich jest w stanie poświęcić ograniczoną ilość czasu i uwagi. Indywidualne podejście do klienta w przypadku dużej firmy ma więc swoje granice – i są one często dość wąskie. W przypadku freelancera sytuacja jest zupełnie odwrotna. Powodzenie współpracy bardzo często zależy właśnie od indywidualnego podejścia, na co samodzielni specjaliści SEO mogą sobie pozwolić.
Ile trwa pozycjonowanie w Gdańsku?
Na działania SEO składa się bardzo wiele zabiegów, związanych zarówno z zawartością strony, jak i kwestiami zewnętrznymi – na przykład link buildingiem. Wszystko to sprawia, że okres oczekiwania na efekty pozycjonowania bardzo się wydłuża. Średnio wynosi on od sześciu do dziewięciu miesięcy. Jednak miasta takie jak Gdańsk, cechują się bardzo dużą konkurencją w praktycznie każdej branży. Ilość firm o podobnym profilu działalności jest znaczna, a liczebność grup odbiorców znacznie większa, niż w przypadku mniejszych miejscowości. Powoduje to, że wiele firm działających na rynku decyduje się na pozycjonowanie.
Kombinacja wszystkich tych czynników sprawia, że proces pozycjonowania w Gdańsku staje się o wiele dłuższy i bardziej skomplikowany. Zazwyczaj okres oczekiwania na efekty wynosi około 4-5 miesięcy – nie można jednak traktować tego jako zasady, ponieważ tak konkurencyjny rynek jest również nieprzewidywalny. Powinno jednak stać się to motywacją dla lokalnych przedsiębiorców, aby podjęli oni działania SEO najszybciej jak to możliwe.
Podczas ustalania warunków współpracy z agencją lub freelancerem warto zapytać o link building. Jest to działanie, polegające na zwiększeniu liczby odnośników do naszej strony na witrynach zewnętrznych. Im większa jest ich ilość, tym wyższą pozycję uzyskuje nasza strona na liście naturalnych wyników wyszukiwania. Bardzo ważne jest jednak to, aby odnośniki były zamieszczane na stronach wysokiej jakości. W przeciwnym wypadku link building może przynieść efekt odwrotny, niż zamierzaliśmy. Jednak jeśli wykorzystujemy odpowiednie strony do zamieszczania linków, pozycja naszej witryny powinna w szybkim tempie znacznie poprawić swoją pozycję w Google. Link building może nas co prawda wymagać dodatkowej inwestycji – w szerszej perspektywie jednak, będzie to niezwykle opłacalne.
Pozycjonowanie stron Gdańsk – podsumowanie
Inwestycja w marketing internetowy staje się koniecznością – zwłaszcza w przypadku dużych miast, które są ważnymi ośrodkami kulturowymi, edukacyjnymi i turystycznymi. Zwiększająca się wciąż liczba użytkowników internetu, sprawia, że przedsiębiorcy zmuszeni są do przeniesienia działań reklamowych w przestrzeń wirtualną. Konsekwencją zaniedbania tej kwestii, mogą być ogromne straty, w skrajnych przypadkach prowadzące do bankructwa.
Jedną z najbardziej efektywnych form reklamy internetowej jest pozycjonowanie stron. W Gdańsku i innych, większych miastach w Polsce, pozwala ono pozyskać naprawdę duże grono, oddanych klientów – jednak nie jest to jedyna korzyść. Działania SEO pomagają także budować świadomość marki i kształtować pozycję lidera na rynku.
Decydując się na rozpoczęcie pozycjonowania, możemy wybierać pomiędzy usługami agencji marketingowej, a działającego na własną rękę SEO freelancera. Rozwiązania te różnią się od siebie, jednak jeśli zależy nam na elastyczności, indywidualnym podejściu i zaangażowaniu w pracę, lepszym wyborem będzie samodzielny specjalista. Jeśli z kolei zależy nam na czasie, z całą pewnością agencja będzie dla nas świetnym rozwiązaniem.