
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Nie zawsze strona internetowa musi być widoczna dla wszystkich użytkowników sieci – czasem wystarczy, gdy będzie wyświetlać się przede wszystkim potencjalnym klientom, którzy znajdują się w pobliżu danej firmy. Takie ograniczenie może wbrew pozorom znacznie zwiększyć ruch na witrynie i przyczynić się tym samym do rozwoju biznesu. Aby osiągnąć taki efekt, warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne.
Lokalne pozycjonowanie stron internetowych polega na zwiększeniu widoczności strony dla odbiorców z danej lokalizacji. Osiąga się to przede wszystkim za pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych, zawierających część adresu, pod jakim znajduje się dana firma – np. „pozycjonowanie Warszawa”. Obecnie lokalizacja ma ogromne znaczenie przy korzystaniu z wyszukiwarki Google – bierze ona pod uwagę domyślnie miejsce pobytu użytkownika szukającego danych informacji lub usług i wyświetla uwarunkowane nim wyniki. Dzięki temu odnajdywanie usług znajdujących się najbliżej jest o wiele łatwiejsze, a lokalne biznesy mają o wiele większe pole do popisu w Internecie.
Pozycjonowanie strony pod konkretną lokalizację pozwala łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Przykładem są użytkownicy urządzeń mobilnych, którzy najczęściej korzystają z opcji wyszukiwania lokalnego za pomocą Google Maps czy standardowej wyszukiwarki, np. szukając w trasie najbliższej restauracji. Jeśli lokal gastronomiczny jest odpowiednio pozycjonowany na daną lokalizację, wyświetli się użytkownikowi, znaczne zwiększając szansę na jego odwiedziny. Takie działanie poprawia ruch na stronie lokalu i przynosi wiele korzyści – przede wszystkim dlatego, że jest nastawione na użytkowników zainteresowanych konkretnymi usługami w konkretnym miejscu, zazwyczaj zdecydowanych na skorzystanie z oferty.
W jakich przypadkach warto postawić na lokalne pozycjonowanie stron internetowych?
Nie w każdym przypadku pozycjonowanie lokalne jest wskazanym działaniem – wszystko zależy od obszaru działania danej firmy. Jeśli jest to biznes funkcjonujący głównie na miejscu, związany ze swoją lokalizacją – np. restauracja, warsztat samochodowy, salon fryzjerski – strona internetowa powinna być pozycjonowana lokalnie, ułatwi to bowiem znalezienie jej wielu potencjalnym klientom.
Inaczej postępuje się jednak w przypadku firm działających na całą Polskę, np. sklepów internetowych oferujących wysyłkę na terenie całego kraju. W ich przypadku ograniczanie się do jednego miasta nie będzie korzystne – o wiele skuteczniejsze okaże się pozycjonowanie ogólne.
Czym pozycjonowanie lokalne różni się od tradycyjnego?
Choć obie metody pozycjonowania są do siebie zbliżone i posiadają wspólne podstawy – np. w obu przypadkach niezbędny jest audyt SEO, dobry content marketing, optymalizacja strony internetowej i link building – różnią się kilkoma ważnymi punktami.
Usługi pozycjonowania lokalnego opierają się na dobraniu odpowiednich słów kluczowych, nastawionych na konkretną lokalizację. Taka fraza, jak pozycjonowanie Warszawa, daje jasny sygnał, że usługi są przeznaczone dla klientów ze stolicy – dzięki temu wyszukiwarka powiąże stronę z konkretną lokalizacją i będzie wyświetlać ją użytkownikom, którzy znajdują się w jej pobliżu. Możliwe jest nakierowanie na miejscowość, a także na konkretną dzielnicę – np. w przypadku stolicy „Warszawa Śródmieście”, co sprawdza się szczególnie w większych miastach.
Znaczenie ma także optymalizacja strony – powinny znaleźć się na niej dane teleadresowe oraz odpowiednio ustawione nagłówki <title>, które potwierdzą wyszukiwarce Google lokalizację, do jakiej powinna przypisać daną firmę. Zmiany są także widoczne w link buildingu – strona pozycjonowana lokalnie powinna mieć w profilu linków odnośniki wiążące ją z daną lokalizacją, np. katalogi firm z danej miejscowości, gdzie dodatkowo również widoczne będą dane teleadresowe działalności.
Uzyskanie czołowego miejsca wśród lokalnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google może przyciągnąć wielu klientów z okolicy, znacznie zwiększając zainteresowanie marką. Można także wesprzeć SEO pozycjonowanie z pomocą internetowego marketingu – linki sponsorowane nastawione na konkretną lokalizację również pozwolą zwiększyć widoczność firmy w sieci.