Mała wielka decyzja, czyli kolory w marketingu

kolory w marketingu

Istnieją takie zagadnienia, z których konsumenci często nie zdają sobie sprawy, a które bardzo silnie na nich oddziałują. Kolory odgrywają w marketingu niesamowicie istotną rolę. Badania pokazują, że aż 65% klientów uważa go za najważniejszy element podczas kupowania produktów. Jak wybrać kolory, które pomogą w sprzedaży?

Jak działają kolory w marketingu?

Psychologia kolorów rozwija się w szybkim tempie. Dzisiaj wiemy, że odpowiednio dobrane barwy:

  • zwiększają konwersję strony (nawet o kilkadziesiąt procent),
  • pobudzają do działania (zakupu, kliknięcia w przycisk lub wykonania telefonu),
  • budują rozpoznawalność marki.

Badacze dowiedli też, że kolory działają na odbiorców nie tylko od strony psychologicznej, ale również fizycznej (np. przyglądanie się kolorowi czerwonemu przyspiesza bicie serca). Okazuje się jednak, że ich dobór nie jest taki prosty, zależy od wielu czynników i, nieprzemyślany, potrafi wręcz zniechęcać do kontaktu z firmą.

Na jakiej podstawie wybierać kolory w marketingu?

Zgadywanie i stosowanie metody prób i błędów nie jest najlepszym pomysłem. Zanim spojrzysz na paletę barw, przeanalizuj jeszcze raz personę Twojej firmy.

Jest kobietą czy mężczyzną?

Po pierwsze, płeć piękna rozpoznaje więcej kolorów, podczas gdy mężczyźni skupiają się raczej na barwach podstawowych. Poza tym badania pokazują np., że pierwsza grupa nie przepada za pomarańczowym i szarym, a druga za fioletowym i brązowym.

W jakim jest wieku?

Kolory identyfikacji wizualnych firm skrajnie różnią się od siebie, w zależności od ich grup docelowych. Udowodniono, że najmłodsi uwielbiają żółty, młodzież pomarańczowy, a starsi ludzie cenią sobie stonowane kolory.

Gdzie mieszka?

Zwróć uwagę na to, jak poszczególne kolory są odbierane w różnych krajach i kulturach, szczególnie jeśli planujesz działalność za granicą. Najlepszym przykładem jest kolor biały, który w Europie wywołuje pozytywne emocje, a w wielu krajach azjatyckich odnosi się do śmierci.

Zastanów się też, z czym ma się kojarzyć Twoja firma. Powinna być postrzegana jako luksusowa, przyjazna, a może ekologiczna? Oczywiście, że wizerunek marki buduje się latami, ale odpowiednie kolory to dobry start.

Kolory, które wybierzesz, muszą się uzupełniać na palecie barw według jednego z pięciu schematów:

– kolory analogiczne (pokrewne) – znajdują się obok siebie,

– kolory triadyczne – równomiernie oddalone od siebie (zazwyczaj tworzą trójkąt),

– kolory dzielące – uzupełniające – dzielą się na jeden główny i inne mniej nasycone kolory, znajdujące się niedaleko siebie,

– schemat prostokąta – stworzony z 2 par kolorów uzupełniających

– schemat kwadratu – 4 kolory oddalone od siebie w równych odległościach.

Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, możesz skorzystać z internetowych „doradców”, np. strony https://www.colorhexa.com/, która dobierze do danego koloru inne, uzupełniające lub witryny https://www.pinterest.com/, na której użytkownicy za darmo dzielą się inspiracjami dotyczącymi połączeń kolorów.

kolory uzupelniajace
Przykłady kolorów uzupełniających ze strony www.colorhexa.com

Co oznaczają poszczególne kolory w marketingu?

Czarny

Elegancja, luksus, wysoka jakość. To kolor dla Ciebie, jeśli chcesz przedstawiać markę jako godną zaufania i prestiżową. Świetnie sprawdza się w połączeniu z białym, który daje poczucie balansu i elegancji.

Niebieski

Najpopularniejszy kolor wśród marek – nic w tym dziwnego. Przepadają za nim zarówno mężczyźni, jak i kobiety, a w zależności od doboru reszty barw, może trafiać do starszych i młodszych. Kojarzy się ze spokojem, profesjonalizmem i zaufaniem.

Zielony

To przede wszystkim natura i ekologia, ale też bezpieczeństwo. Sprzedajesz produkty ekologiczne? A może chcesz podkreślić gwarancję (np. w produktach bankowych)? Wykorzystaj kolor zielony.

Żółty

Idealny do promowania usług i produktów dla dzieci oraz wycieczek. To kolor luzu, szczęścia i ostrożności jednocześnie. Dlatego oprócz przywoływania wspomnień słonecznych wakacji, pobudza też do jak najszybszego podjęcia decyzji. Jest natomiast zdecydowanie odradzany przy produktach luksusowych.

Pomarańczowy

Energia, radość i impulsywne zachowania. Czy istnieje kolor bardziej oddający młodość? Jego obecność skłania do szybkich zakupów i sugeruje niższe ceny. Co ciekawe, zwiększa też apetyt.

Czerwony

Kojarzony zarówno z miłością i pożądaniem, jak i z niebezpieczeństwem i szybkim działaniem. Zastanów się nad nim, jeśli sprzedajesz produkty dla par lub takie wywołujące przypływ adrenaliny, np. szybkie samochody czy napoje energetyzujące.

WSKAZÓWKA: Pamiętaj, żeby stosować te same kolory wszędzie, gdzie obecna jest Twoja marka – na stronie internetowej, fanpage’u, ale też wizytówkach. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie modyfikowania ich, w zależności od produktu czy usługi (robi tak np. firma Nike).


A Ty, jakie kolory wybrałeś lub wybierzesz i co chcesz nimi przekazać?

Dodaj komentarz