
Według badań i opinii marketerów, mailing jest jedną z najskuteczniejszych form promocji firmy. To właśnie przez jego popularność, klienci coraz rzadziej zwracają uwagę na e-maile, znudzeni podobnymi do siebie treściami. Jak sprawić, żeby odbiorcy chętniej i częściej klikali w linki zawarte w Twoich e-mailach i zwiększyć CTR wiadomości?
Czym jest CTR dla e-mail marketingu?
CTR, Click Through Rate lub po prostu współczynnik kliknięć, to w e-mail marketingu stosunek otwarć linków zawartych w wiadomości do ilości wysłanych e-maili ogółem. Jest on o wiele mniejszy od Open Rate, jednak dużo łatwiejszy do zdefiniowania i niemniej ważny. Ten wskaźnik, wraz z innymi parametrami, pokaże Ci, czy i jak bardzo Twoje wiadomości są skuteczne. Jeśli chcesz poprawić te wyniki, czytaj dalej.
Temat wiadomości, czyli pierwszy krok do zwiększenia CTR
Tylko na podstawie tytułu wiadomości, 35% jej odbiorców zdecyduje, czy ją otworzyć, a aż 69% oznaczy ją jako spam, nawet jej nie otwierając. Kliknięcie w okno wiadomości to już połowa sukcesu, bo współczynnik otwarć (Open Rate) idzie w parze z CTR. Zadbaj więc o to, żeby tytuł przyciągał uwagę:
- postaraj się, żeby zmieścił się w limicie 6 – 10 słów,
- pisz krótkie zdania, które wytłumaczą, co znajduje się w wiadomości,
- użyj imienia odbiorcy,
- testuj używanie emotikonów, ale tylko dla branży B2C.
Zadbaj też o preheader, czyli pierwsze zdanie wiadomości. Zamiast tracić cenne miejsce na zdanie “Jeżeli nie widzisz tej wiadomości, kliknij tutaj”, wykorzystaj je na rozwinięcie tematu.
Pamiętaj, żeby jako pierwsze informacje po otwarciu maila podawać te najistotniejsze i najciekawsze. Tzw. sekcja powyżej linii przewijania (above the fold, ATF) również powinna przykuć uwagę odbiorcy. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w niej np.:
- statystyk i ciekawostek,
- bezpośrednich odniesień do klienta, np. “Wyobraź sobie…”,
- intrygujących pytań, np. “Czy wiesz, że…?”
Personalizacja wiadomości, a ich CTR
W marketingu wszystko zmienia się dynamicznie – albo nadążasz za trendami, albo zostajesz w tyle. Jednym z ostatnich kierunków jest personalizacja wszystkich przekazów firmowych, również wiadomości e-mail. Wystarczy spojrzeć na statystyki – spersonalizowane wiadomości mają CTR wyższy aż o 41% od tych z ogólnym przekazem. Dlatego, tworząc e-maile, zwróć uwagę na:
- płeć, wiek i zainteresowania klientów,
- ich ścieżkę zakupową – nowym subskrybentom wysyłaj wiadomości edukacyjne, a stałym ciekawe rabaty,
- zainteresowania, które możesz poznać już przy zapisywaniu się przez nich do newslettera, prosząc o wypełnienie ankiety.
WSKAZÓWKA: Jeśli chcesz tworzyć spersonalizowane wiadomości, nieustannie testuj, co komu przypada do gustu. Pogrupuj odpowiednio swoją bazę i twórz dynamiczne treści, które zmieniają się w zależności od grupy klientów.
Call To Action, które zwiększa CTR
Kolejny mały – wielki element, którego nie może zabraknąć w Twoich wiadomościach. Co więcej, niemal każda litera jest w nim na wagę złota. Call To Action, czyi wezwanie do działania, potrafi odegrać decydującą rolę w decyzji odbiorcy. Co zrobić, żeby spełniało swoją funkcję i wpływało pozytywnie na Click Through Rate?
– Zaplanuj kolory
CTA powinno współgrać z identyfikacją wizualną marki i kontrastować z tłem, żeby zwracać na siebie jak największą uwagę.
– Przemyśl hasła
Powiedz czytelnikowi, co dostanie w zamian za kliknięcie w CTA. Unikaj zwrotów typu: “Kup teraz”, a raczej podkreślaj korzyści, np. “Chcę zgarnąć rabat”.
– Umieść w odpowiednich miejscach
Testuj, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej: CTA w prawym górnym rogu, na końcu wiadomości, a może pod grafiką?
Wpływ limitów na wskaźnik CTR
Od dawna wiadomo, że różne ograniczenia dobrze wpływają na sprzedaż produktów. Ale czy na pewno podkreślasz je wystarczająco w swoich e-mailach? Nie wahaj się pisać o nich w tytule, treści i Call To Action nawet kilka razy. Pokaż czytelnikom, jak świetna okazja ucieka im przed oczami.
Używaj ograniczeń czasowych, np. “Tylko do końca weekendu” i popieraj je gwarancjami oraz opiniami innych. To powinno przekonać tych, którzy się wahają.
Co wpływa na CTR w dłuższych e-mailach?
Mówi się, że e-maile powinny być jak najkrótsze, bo statystycznie generują największy CTR. Pamiętaj jednak, że każda grupa docelowa jest inna i jeśli Twoi odbiorcy preferują dłuższe treści, właśnie takie im wysyłaj. Co podniesie konwersję takich wiadomości?
- wypunktowania i wyraźny podział na sekcje, dzięki czemu tekst stanie się przejrzysty,
- spis treści na początku, który może zaciekawić osoby zainteresowane tylko ostatnim fragmentem,
- wszelkie elementy przykuwające uwagę – ciekawostki, pytania itp.
Testy drogą do sukcesu
Statystyki statystykami, ale pamiętaj, że to, co sprawdza się większości, nie musi przekonywać Twoich odbiorców. Jeżeli chcesz zwiększyć CTR w e-mail marketingu swojej firmy, testuj wszystkie rozwiązania (najlepiej za pomocą prób A/B), zmieniając za każdym razem jeden element wiadomości. Tylko w ten sposób dowiesz się, czego oczekują czytelnicy i w końcu dojdziesz do perfekcji.
To co, na jakich testach teraz się skupisz?