Działania wyszukiwarki Google zmierzają w głównej mierze ku temu, aby jej użytkownicy dostawali informacje jak najlepiej dopasowane do zapytań. Jeżeli użytkownik szukający informacji o dobrym stomatologu mieszka w Warszawie, Google chce, aby po wpisaniu odpowiedniej frazy do wyszukiwarki, otrzymał on informacje zwrotną dotyczącą dobrych stomatologów w Warszawie, a nie w Krakowie czy w Poznaniu. Pozycjonowanie stron lokalne jest zatem z jednej strony udogodnieniem dla użytkowników wyszukiwarki Google, a z drugiej szansą dla mniejszych, lokalnych firm.
Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie stron lokalne różni się nieco od pozycjonowania fraz ogólnopolskich. Postaramy się objaśnić, w jaki sposób działa pozycjonowanie lokalne i dla kogo powinno być one priorytetem (1 część) oraz jakie czynniki zapewniają sukces pozycjonowania lokalnego (1 część).
Pozycjonowanie stron lokalne – dla kogo?
Czy zdarzyło Ci się znaleźć w Internecie interesującą Cię usługę, zadzwonić lub wysłać maila, a w odpowiedzi usłyszeć: niestety, w Twoim mieście nie oferujemy naszych usług? – Irytujące, prawda? To samo czują się pracownicy firm, którzy muszą odpowiadać na zapytania użytkowników, którzy z racji zamieszkania, nie mogą zostać ich klientami. Na szczęście, dzięki rozwiązaniom wyszukiwarki Google, takie sytuacje zdarzają się coraz rzadziej. Pozycjonowanie stron lokalne pozwala na bardzo precyzyjne wyszukiwanie.
Dla kogo pozycjonowanie lojalne jest najkorzystniejsze? Przede wszystkim dla małych firm o zasięgu lokalnym. Jesteś właścicielem małej piekarni z kilkoma punktami w jednym mieście? A może posiadasz jeden salon fryzjerski? Masz restaurację, a może gabinet stylizacji paznokci? Pozycjonowani stron lokalne sprawdzi się właśnie w Twoim przypadku!
Pozycjonowanie lokalne nie tylko dla najmniejszych
Jednak, nie tylko małe i średnie firmy korzystają z lokalnego pozycjonowania stron www. Pozycjonowanie stron tego typu to również ogromna szansa dla dużych firm, posiadających swoje oddziały w różnych miastach. Załóżmy, że jesteś właścicielem biura podróży, a Twoja główna siedziba jest w Warszawie. Biuro doskonale prosperuje, postanawiasz zatem otworzyć nowe działy w Krakowie, Poznaniu i w Gdańsku. Pozycjonowanie strony na frazy bardzo ogólne może spowodować, że będą zgłaszać się do Ciebie Klienci z Wrocławia lub Torunia, a Ty nie będziesz mógł im niczego zaoferować! Pozycjonowanie stron www powinno być celne – pozycjonowanie lokalne, w tym przypadku na miasta takie jak: Warszawa, Poznań i Kraków będzie najwłaściwszym posunięciem!
Wyniki lokalne – przykłady
Google wykrywa naszą lokalizację, dzięki czemu nie musimy wpisywać do wyszukiwarki konkretnego miasta, na terenie którego szukamy usług. Google zna nasze położenie i zasugeruje nam strony firm z najbliższego otoczenia. Oznacza to, że użytkownik będący obecnie w Krakowie, po wpisaniu frazy: fryzjer, dostanie wyniki wyszukiwania inne, niż użytkownik z Warszawy, wpisujący tę sama frazę do wyszukiwania. Poniżej przykłady.
Wyniki wyszukiwania użytkownika z Warszawy:
A teraz przykład użytkownika wpisującego dokładnie tę samą frazę, jednak z geolokalizacją krakowską:
Po kliknięciu w przycisk „więcej miejsc” uzyskamy dostęp do dużej liczby wyszukiwanych przez nas usług w danym mieście wraz z mapą, na której zaznaczona jest ich lokalizacja.
Dzięki temu użytkownik może znaleźć interesujące go usługę najbliżej miejsca w którym obecnie się znajduje.
UWAGA: Aby korzystać z pozycjonowania lokalnego, należy posiadać lokalizację firmy w danym mieście (siedzibę, adres).
Lokalne pozycjonowanie stron www – dlaczego warto?
Dlaczego warto korzystać z pozycjonowania lokalnego? Odpowiedź jest prosta: po to, aby znaleźli Cię klienci z Twojego otoczenia, klienci, którzy są dla Ciebie szczególnie ważni! Badania przeprowadzone przez ComScore, które można znaleźć również na stronie Search Engine Land pokazują, że aż 78% użytkowników, którzy szukali usług świadczonych lokalnie skorzystało z nich w późniejszym terminie. To jednak nie wszystko. Te same badania wskazują, że aż 56% podróżujących korzysta z usług lokalnych. Nietrudno się oczywiście domyślić, że najczęściej są to punkty gastronomiczne, sklepy, ale tez centra rozrywek.
Lokalne pozycjonowanie stron może zapewnić dużą liczbę klientów zdecydowanych na usługi: nie tylko tych należących do lokalnej społeczności, ale również turystów, czy osób czasowo przebywających w Twojej okolicy. Jeżeli uważasz, że pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem, zapraszamy do drugiej części artykułu Warszawa, Kraków, Poznań – czyli rzecz o tym, jak pozycjonować lokalnie – cz. 2.
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.