
Pingwin – kolejny algorytm Google, wprowadzony w 2012 roku. Jego zadaniem była walka ze spamem w sieci, a szczególnie wykrywanie linków słabej jakości (najczęściej pochodzących z systemu wymiany linków). Algorytm Pingwin, podobnie jak Panda, zrobił generalne porządki. Strony, do których prowadziły duże ilości linków o niskiej jakości lub z serwisów spamerskich zostały ukarane. Utrata dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania jest naprawdę bolesna, dlatego dziś każdy kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych wie, jak ważne są działania, które nie wzbudza podejrzeń złośliwego pingwina.
Spis treści
Czym jest algorytm Pingwin i jak wpływa na pozycjonowanie
Wyszukiwarka Google musi dbać o zadowolenie użytkowników. Dlatego wciąż wprowadza nowe algorytmy oraz aktualizuje, które pomagają ten cel osiągnąć. Pingwin odpowiedzialny jest za wyszukiwanie i deprecjonowanie stron, do których prowadzą linki i bardzo słabej jakości, pochodzące z niepewnych i spamerskich serwisów. Krócej mówiąc: Pingwin nie lubi manipulacji przepływem PageRank.
Jak Pingwin działa na pozycjonowanie stron internetowych? Jeżeli na stronę prowadzą mocne linki, manipulacji nie ma, lub nie zostanie zauważona, strony zyskują i są doceniane, co oczywiście przekłada się na wyższą pozycję w wyszukiwarce Google. Jeżeli jednak Pingwin wykryje działania niezgodne z polityką Google, na stronę nałożona zostaje tzw. kara za linki. Podobnie jak w przypadku kary od Pandy, komunikat o niej pojawi się w panelu Google Search Console. Będzie to informacja o naruszeniu wskazówek jakościowych lub o stosowaniu nienaturalnego profilu odnośników kierujących do witryny.
Kara może być bardzo dotkliwa – nałożona na cały serwis, lub nieco mniej – filtry częściowe nakładane na konkretne frazy lub podstrony. Ale umówmy się: każda kara od Google ma duży wpływ na pozycje, oznacza stratę dużej ilości włożonej w stronę pracy oraz zmarnowanie wielu godzin pracy, często pracy całych zespołów.
Skuteczne pozycjonowanie – jak nie podpaść Pingwinowi?

Unikaj szybkiego przyrostu linków w czasie, zwłaszcza linków słabej jakości
Przed Pingwinem można było dodać stronę do setek różnorodnych katalogów, co już gwarantowało całkiem dobra pozycje w rankingu. Dodajmy, że są narzędzia, przy pomocy których takie działanie jest szybkie i proste – w pełni automatyczne. Po wprowadzeniu algorytmu, wszystkie działania tego typu stały się podejrzane. Algorytm może bowiem dokładnie sprawdzić daty pojawiających się linków.
Jeżeli przyrost jest bardzo duży, a w dodatku odbywa się nieregularnie, algorytm Google sprawdza taka stronę bardzo dokładnie. W tej sytuacji wiele zależy od jakości linków: jeżeli są one dobrej jakości, serwisowi nic złego nie powinno się przydarzyć ze strony Pingwina. Jednak, jeżeli linki będą kiepskiej jakości … sami wiecie! Najbardziej ceniony jest naturalny profil linków, a więc taki, w którym linki kierujące do naszej strony pojawiają się w naturalnym tempie, a więc takim, jaki jest możliwy do realizacji przez człowieka.
Jakość linków
O jakości już wspomniałem, ale dla jasności jeszcze raz napisze: dla Pingwina jakość linków ma znacznie. Oczywiście, jeżeli będą miały dobrą jakość to nie liczcie na jakąś specjalna gloryfikację: o nie, nie! Pingwin ma przede wszystkim karać strony! Backlinki (w większości) powinny pochodzić z zaufanych serwisów. Oczywiście, zawsze zdarzy się, że część linków pochodzi ze stron o niższej jakości – trudno tego uniknąć, ważne jednak, aby tych lepszych linków było zdecydowanie więcej, niż tych mniej wartościowych.
Które linki w szczególności nie podobają się Pandzie?
- Linki pochodzące z niskiej jakości katalogów
- Linki pochodzące z niskiej jakości serwisów
- Linki w otoczeniu spamerskiej treści
- Linki w otoczeniu automatycznie wygenerowanej treści
Dywersyfikacja odnośników – słowo o różnorodności działań
Pozycjonowanie strony opiera się na różnicowaniu działań – to znacznie zwiększa szansę na wyższe pozycje, zwłaszcza, kiedy działania prowadzone są regularnie. Podobnie jest z typem linków prowadzących na strony. Im większe zróżnicowanie, tym pozycjonowanie strony internetowej przebiega skuteczniej. Należy pamiętać o tym, że nawet jeżeli dodaje się strony do wartościowych katalogów w odpowiednich odstępach czasu, nawet jeżeli dodaje się je ręcznie, ale katalogi będą oparte o ten sam skrypt, pozycjonowanie strony internetowej może nie być tak skuteczne, jakbyśmy sobie tego życzyli.
Ważne jest to, aby różnicować źródła, z jakich pochodzą linki do naszej strony. Same katalogi, nawet najwyższej jakości mogą być mało przydatne. Linki powinny pochodzić również z blogów tematycznych, ze stron o podobnej tematyce, a także z for.
Google często wprowadza aktualizacje do swoich algorytmów, dlatego tak ważne jest, aby trzymać rękę na pulsie i reagować na wszystkie sygnały ze strony wyszukiwarki Google. Najmniejsze spadki naszych stron w wyszukiwarce powinny spowodować natychmiastową reakcję – sprawdzaj, co nie podoba się wyszukiwarce i wprowadzaj zmiany. Interesującym narzędziem do sprawdzania wahań pozycji w wyszukiwarce jest https://algoroo.com/