Myślenie o pozycjonowaniu strony powinniśmy zacząć już na początkowych etapach jej tworzenia. Dobrze byłoby, gdyby firma zajmująca się stawianiem naszej strony, szablonami oraz układem, od razu wzięła to pod uwagę. Zdecydowanie zmniejszy to późniejsze koszty choćby w przebudowie kodu strony, a także pozwoli od samego początku zadbać o jej transparentność oraz bezpieczeństwo użytkowników, na przykład poprzez instalację odpowiednich certyfikatów.
Jak pozycjonować za darmo stronę w internecie?
Samodzielne pozycjonowanie strony jest to do zrobienia, oczywiście, ale wymaga dużego nakładu czasu oraz pracy. Przede wszystkim, startując z usługą albo produktem, na pewno mamy przed oczami wzorowy przykład naszego idealnego klienta. Aby do niego trafić, musimy sporządzić przepis składający się z kilku szalenie ważnych składników.
Pierwszym z nich jest treść. Nie zdecydowalibyśmy się powierzyć naszej strony ludziom, którzy używali by mało jakościowych tekstów, przeplatanych na zmianę skopiowanymi z innych stron zdaniami i frazami kluczowymi w stylu pozycjonowanie Śląsk. Użytkownicy bardzo często przed zakupem szukają informacji o produkcie w internecie. Nic dziwnego, że zamiast chodzić po sklepach z elektroniką, szukając nowego smartfona, wolą rzucić okiem na kilka pierwszych stron po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę. Nasza rola polega na wiedzy i na odpowiednim wykorzystaniu tej wiedzy. W jaki sposób? Posłużmy się powyższym przykładem. Zakładając internetowy sklep ze smartfonami, powinniśmy mieć wiedzę o ich specyfikacji, systemach operacyjnych, aktualnych wersjach oprogramowania oraz tak trywialnych sprawach, jak odpowiedzi na pytania „czy będzie wygodny dla starszej osoby”. Możemy oczywiście na ślepo antycypować tę wiedzę, jednak byłoby to cokolwiek karkołomne. Warto w tym przypadku korzystać z narzędzi, takich jak Google AdWords, Google Analytics czy Google Trends, aby dowiedzieć się, jakich fraz kluczowych, odnoszących się do naszej dziedziny, najczęściej poszukują internauci.
Dysponując taką wiedzą, możemy tworzyć tematyczne artykuły i umieszczać je na blogu. Oczywiście powinniśmy zgodnie z faktycznym stanem rzeczy zaprezentować odwiedzającym naszą stronę informacje na postawione już pytanie: jaki smartfon dla starszej osoby? Odpowiednie nasycenie artykułu frazami kluczowymi sprawi, że artykuł będzie widziany przez algorytmy Google jako unikalny, co z kolei pozwoli oceniać go wyżej i windować w wynikach wyszukiwania. Co my na tym zyskujemy, nawet jeśli klient nie zdecyduje się na zakup w naszym sklepie? Po pierwsze, w takim artykule możemy zaproponować produkty ze swojej oferty i za pomocą linkowania wewnętrznego od razu, jednym kliknięciem, przenieść użytkownika do strony produktu. Jeśli jednak wyjdzie po otrzymaniu interesującej go wiedzy, nie martwmy się. Dobrze napisany artykuł, który nie jest nachalną reklamą, na pewno dłużej zapadnie w pamięć, niż wyskakujące pop-upy z ofertą mega wysokiego rabatu. Ponadto nasza strona zyskuje wiarygodność w oczach internautów, a prawdopodobieństwo, że kiedyś wrócą do nas już nie tylko po wiedzę, ale i na zakupy, zwiększa się.
Jak zoptymalizować stronę pod SEO?
To wszystko przekłada się na ruch organiczny, który jest pierwszym krokiem do zwiększenia sprzedaży przez naszą stronę. Oczywiście jest ich o wiele, wiele więcej, ale od czegoś trzeba zacząć. Idąc dalej, dzięki takim narzędziom jak Google Analyics, możemy oszacować tzw. Bounce Rate, czyli współczynnik odrzuceń. Dowiemy się dzięki niemu, jak duża ilość użytkowników opuszcza naszą stronę bez jakiegokolwiek działania na niej. Wykonując odpowiedni audyt, możemy dowiedzieć się, czym taki stan rzeczy jest spowodowany i podjąć odpowiednie prace naprawcze.
Kolejnym krokiem może być poprawa szybkości naszej strony, do czego przydatnym narzędziem będzie na przykład Page Speed Insights. Warto zadbać zarówno o szybkość ładowania naszej strony na urządzeniach stacjonarnych, jak i o responsywność, która – swoją drogą – również korzystnie wpływa na windowanie naszej strony w wyszukiwarce Google. Czym jest responsywność? W największym uproszczeniu jest to dostosowanie strony do przeglądania jej na wielu urządzeniach, tak, aby świetnie prezentowała się zarówno na laptopie, tablecie czy smartfonie.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
To pytanie jest bardzo często zadawane i nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Mnogość różnych wariantów, celów oraz zakładany termin na ich osiągnięcie, sprawia, że koszt pozycjonowania stron wacha się od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy. Sporo do powiedzenia ma również branża, w której działamy. O wiele łatwiej wypromować frazę lokalnie np. „pozycjonowanie Śląsk”, niż globalnie „pozycjonowanie”. I, co wydaje się oczywiste, a zarazem warte dodania, pozycjonowanie Śląsk zadziała… sami domyślacie się, gdzie najlepiej.
Jak widać da się podjąć niektóre z działań mających na celu optymalizację naszej strony pod kątem SEO. Nie możemy jednak ukrywać, że jest to proces czasochłonny i może – jeśli uczymy się go od podstaw na witrynie, na której bardzo nam zależy – pochłonąć tego czasu zbyt dużo, przez co i witryna, i biznes upadną. Na początku naprawdę warto głęboko przemyśleć sprawę, czy nie lepiej powierzyć pozycjonowanie strony oraz optymalizację strony pod kątem SEO profesjonalistom, a samemu pozostać w obrębie działań, które rozwijamy na co dzień w swojej pracy.