Algorytmy Googla. Cz. 4 Algorytm Koliber i jego wpływ na pozycjonowanie stron

W 2013 roku mieliśmy do czynienia z aktualizacją Pandy (24. aktualizacja tego algorytmu z kolei), z aktualizacją Payday Loan, aktualizacją Phantom,  a także Domain Crowding. Jednak, to nie wszystkie aktualizacje. 26 wrzesnia Google ujawniło informację, że ok. miesiąca wcześniej, został wdrożony nowy algorytm: Koliber (ang. Hummingbird). Wprawdzie jego wdrożenie nie było tragiczne w skutkach dla osób zajmujących się pozycjonowaniem i nie zaowocowało nagłymi spadkami pozycji, jednak algorytm ten bardzo wiele zmieniał. Przede wszystkim, z wejściem tego algorytmu, zmienił się sposób interpretowania zapytań wpisywanych do wyszukiwarki.

Czym jest Koliber i jak działa na pozycjonowanie

Koliber to algorytm, który powstał po to, aby  użytkownicy wyszukiwarki Google uzyskali jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania. Koliber analizuje zapytania i ich kontekst, nie skupiając się na pojedynczych słowach, ale na całym zapytaniu. Dodatkowo, Google oczekuje, że na stronach pojawi się odpowiedź na zadane przez internautę pytania, dlatego Koliber punktuje te strony, na których znajdują się wartościowe treści, ważne i praktyczne z punktu widzenia odbiorcy.

Koliber to pierwszy krok do wyszukiwania semantycznego, wyszukiwania po znaczeniu kontekstowym – wprowadzenie Kolibra to wyraźna granica pomiędzy wynikami wyszukiwania opartymi o poszczególne/pojedyncze hasła (słowa kluczowe), które nie zawsze zadowalały użytkowników, a wynikami wyszukiwania precyzyjnymi, opartymi o temat, synonimy i kontekst. Google staje się inteligentniejsze. Jeżeli użytkownik wyszukiwarki Google wpisuje zapytanie: Gdzie kupię kurtkę do żeglowania?, to oczekuje, że wyniki dadzą mu odpowiedź. Nie chce on informacji o tym, z jakiego materiału uszyta jest kurtka na żagle i jaka technologia sprawia, że kurtka nie przemaka, ale chce wiedzieć, GDZIE taką kurtkę może zakupić. Dlatego wyszukiwarka Google daje mu gotowe odpowiedzi:

Wyszukiwarka Google chce, aby pożądane informacje trafiały do użytkownika szybko – nawet bez konieczności wchodzenia na stronę (Knowledge Graph). To właśnie dzięki temu algorytmowi możemy mieć szybki dostęp do informacji o firmach, restauracjach, przychodniach:

Koliber wymusza na osobie zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych, aby treści na stronie były precyzyjne, rzetelne i przydatne dla użytkownika wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie stron a wyszukiwanie semantyczne

Oprócz precyzyjności i szybkości wyszukiwania, Google chce zaoferować znacznie więcej. Dzięki wyszukiwaniu semantycznemu, znacznie rozszerzył się kontekst – dzięki temu, odpowiedzi na zapytania nie dotyczą wyłącznie słów zawartych w zapytaniu – Google odczytuje ewentualne intencje użytkownika. Przykład? Załóżmy, że do pola wyszukiwania zostanie wpisane hasło: tort czekoladowy. Wydawałoby się, że w odpowiedzi wyszukiwarka powinna przedstawić przede wszystkim obrazy przedstawiające torty czekoladowe, albo definicje, natomiast Google serwuje nam w SERPach dokładne przepisy na zrobienie tortu czekoladowego, fakty żywieniowe itd. Od wprowadzenia Kolibra, wyszukiwarka odczytuje intencje użytkownika, nie skupia się wyłącznie na znaczeniu słów.

Od wprowadzenia Kolibra, wyszukiwarka odczytuje intencje użytkownika

Nie tylko rozumienie słowa kluczowego, ale rozumienie języka naturalnego – początki wyszukiwania głosowego

Rozumienie naturalnego języka, a nie skupianie się na znaczeniu pojedynczych słów, umożliwiło dalszy rozwój wyszukiwarki Google.  Wystarczy przyjrzeć się funkcji wyszukiwania konwersacyjnego, aby to zrozumieć.

Po wprowadzeniu do wyszukiwarki hasła głosowego, np. Donald Trump

wyszukiwanie głosowe google

… uzyskujemy wyniki związane z tą postacią:

wyniki wyszukiwania donald trump

W tej chwili możesz zapytać wyszukiwarki niemal o wszystko, a ona sama dopasuje to do postaci Donalda Trumpa. Zapytajmy głosowo: jego wzrost (uwaga!: nie pytam: jaki jest wzrost Donalda Trumpa, ale o JEGO wzrost)

wzrost donalda trumpa wyniki wyszukiwania

Następnie zapytajmy o dzieci

dzieci donalda trumpa wyniki wyszukiwania

Rozumienie języka naturalnego spowodowało, rozwój wyszukiwania głosowego. Dziś możemy zadawać nawet długie pytania głosowe, a wyszukiwarka Google zafunduje nam odpowiedź:

długie pytanie głosowe google

Po co te wszystkie przykłady? Chciałem pokazać, że  ograniczanie się do słowa kluczowego, nie jest już dziś wystarczające.  Wyszukiwanie semantyczne oraz algorytmy i aktualizacje takie jak Koliber, poprawiają i umożliwiają wyszukiwarce działania na języku naturalnym. Oczywiście, jest to ważne, potrzebne i bardzo przydatne, ale dla osoby zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych, stanowi niemałe wyzwanie.

Pozycjonowanie zgodne z algorytmem Koliber   – pod skrzydłami Kolibra

Jak pozycjonować strony internetowe, aby Koliber nie stał się groźny? A może zdajmy to pytanie nieco inaczej: Jakie działania wdrożyć, aby ten algorytm nas punktował i doceniał nasze strony?

Po pierwsze, przydatna treść. Treści zamieszczane na stronie powinny być użyteczne dla odbiorcy. Musi on znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Oprócz słów kluczowych, warto wykorzystać również ich synonimy.

Po drugie, frazy z długim ogonem. Dzięki nim zwiększa się procent dopasowania wyników do zapytań.

Po trzecie, szansa dla wyszukiwani lokalnych. Wyszukiwarka Google stara się dopasować wyniki zapytań do intencji internauty, również w kwestii jego lokalizacji. Możesz to skutecznie wykorzystać. Algorytmy takie jak Panda czy Pingwin, były częścią starego algorytmu. Hummingbird to zupełnie nowy silnik – oczywiście, korzysta on z Pingwina, Pandy i innych, jednak jest czymś zupełnie nowym. Jego wejście nie wiązało się z dużymi wahaniami pozycji, ale dało bardzo dużą szanse na lepsze wyniki w wyszukiwarce.


Z całą pewnością wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych wykorzystało nowe możliwości – a TY?


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.