Optymalizacja strony internetowej, która została opisana w pierwszej części artykułu, jest jednym z najistotniejszych elementów, mających wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron www. Jednak, warto skupić się również na kilku innych kwestiach, które również mogą być pomocne podczas pozycjonowania strony www. Przydatna może okazać się analiza danych Google Analytics, odpowiednie linki zwrotne oraz dobre poznanie algorytmów Google.
Pozycjonowanie strony www a otoczenie algorytmami Google
Pozycjonowanie strony www w otoczeniu algorytmów Googla, które wciąż analizują stronę pod wieloma różnymi względami, jest bardzo trudne. Pozycjonując strony internetowe, należy pamiętać przede wszystkim o przestrzeganiu zasad i wskazówek dla webmasterów (warto również poznać czynniki rankingowe).
Jednymi z najbardziej znanych algorytmów Google są:
Zachęcam do zapoznania się z artykułami dotyczącymi poszczególnych algorytmów, w których znajdują się wszelkie niezbędne informacje.
Niestety, zmiany w algorytmach pojawiają się bardzo często i nie o wszystkich jesteśmy informowani. Dlatego, należy być czujnym i wciąż analizować, co dzieje się z naszą stroną. Każde wahanie i spadek w rankingu wyszukiwania może świadczyć o tym, że strona wymaga wdrożenia pewnych zmian.
Linki zwrotne a pozycjonowanie stron www
Im większa liczba linków zwrotnych do naszej witryny, tym większa szansa na to, że strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Idealnym stanem rzeczy dla Google, byłoby, gdyby do naszej strony prowadziły wyłącznie naturalne linki. Niestety, jak dobrze wiadomo, jest zadanie trudne.
Linki zwrotne (nazywane również backlinkami) powinny pochodzić z jak najsilniejszych domen – jeżeli autorytet domeny jest silny, wtedy większa szansa na lepszy wynik w SERP-ach. Zanim Google wprowadziło algorytm Pingwin w 2012 roku, linkowanie było bardzo proste. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych wykonywały wiele działań zmierzających ku tworzeniu jak największej ilości linków prowadzących do strony. Jednak, po wprowadzeniu algorytmu Pingwin, podejście do linkowania uległo diametralnej zmianie: dziś liczą się linki mocne, z wartościowych serwisów.
Narzędzia przydatne do analizy linków
Google Webmaster Tools – narzędzie Googla, które warto wykorzystywać, ponieważ podaje niemal w pełni dokładną liczbę linków,
Ahrefs – narzędzie bardzo przyjemne do pracy. Z jego wykorzystaniem możemy sprawdzić informacje o licznie linkujących domen, o liczbie linków, licznie linków follow i nofollow, liczbie linków tekstowych i graficznych, a także rodzajach domen, które linkują.
Majestic SEO – ceniony za dokładność, zwłaszcza w kwestii przedstawiania anchor textów. Ponadto, narzędzie to posługuje się własnymi wskaźnikami Trust Flow oraz Citation Flow:
Jak zdobywać linki zwrotne?
Istnieje wiele sposobów na zdobycie linków zwrotnych. Poniżej przedstawiam tylko kilka z nich:
- Budowa własnych, mocnych serwisów Content Marketingowych.
- Wymiana linków (ostrożna!) – wyłącznie ze stron podobnych tematycznie.
- Wpisy gościnne, ale tylko na wartościowych stronach.
- Strona polecana przez autorytet w sieci.
- Fora internetowe.
- Dobre i wartościowe katalogi, np. katalog DMOZ.
Google Analitytics w służbie pozycjonowania
Dane z Google Analytics mogą być bardzo przydatne podczas pozycjonowania strony www. Ich analiza oraz wprowadzenie ewentualnych działań, może przynieść bardzo pozytywne skutki. Na co zwrócić uwagę analizując dane?
Ruch organiczny
Jest to jeden z najważniejszych czynników, jeżeli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej. To dzięki niemu wiesz, jaka jest liczba użytkowników odwiedzających Twoją stronę, za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto Google Analitics.
Ruch mobilny
Kolejny ważny czynnik – dane o ruchu mobilnym, dostarczają informacji o tym, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę z urządzeń mobilnych. Jeżeli ruch mobilny jest duży, koniecznie należy sprawdzić współczynnik odrzuceń. Jeżeli on również jest duży, to oznacza, że koniecznie należy poprawić wersje mobilną strony. Wyjście naprzeciw użytkownikom urządzeń mobilnych, ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony www.
Współczynnik odrzuceń
Dzięki niemu możesz dowiedzieć się, jak dużo osób odwiedzających Twoja stronę opuszcza ją bez żadnej reakcji. Oczywiście, najlepiej, jeżeli współczynnik byłby niski. Jednak, jeżeli jest inaczej, jest to dla Ciebie wyraźny sygnał, że musisz wprowadzić poprawki na swojej stronie!
Pozycjonowanie stron www opiera się na ciągłym ich monitorowaniu, pozyskiwaniu informacji o stronie i ich analizie, oraz podejmowaniu najbardziej dopasowanych działań. Z całą pewnością optymalizacja, znajomość najważniejszych algorytmów oraz właściwe linkowanie i posługiwanie się najskuteczniejszymi narzędziami odgrywają w pozycjonowaniu stron internetowych bardzo dużą rolę. Czy są jeszcze inne sposoby na poprawienie pozycji w wyszukiwarce Google? Oczywiście, że tak! Zapraszam do śledzenia mojego bloga, a na pewno znajdziesz więcej interesujących informacji!
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.