Grupa na Facebooku – zbuduj silną społeczność wokół swojej marki

grupy na facebooku

Jeszcze nie tak dawno temu fanpage’e firm na Facebooku dopiero zyskiwały na popularności, a dzisiaj prowadzenie ich to niemal podstawa. Żeby zdobywać klientów, nie wystarczy już chwalić się na tablicy osiągnięciami marki. Ba, aby osiągać sukcesy, Twoja firma potrzebuje wiernej społeczności. To właśnie grupa na Facebooku pozwoli Ci ją zbudować.

Grupa na Facebooku – czy Twoja firma jej potrzebuje?

Grupa na Facebooku może rozwinąć wokół Twojej marki ogromną społeczność, wierną Twoim produktom, ufającą Ci i gotową kupować i polecać Twoje produkty. Mimo że jest to popularne i często skuteczne rozwiązanie, grupa na Facebooku nie jest dla każdego. Wbrew pozorom, nie wystarczy, że ją założysz i dasz wolną rękę jej użytkownikom. Po pierwsze, nie będą pisali o Twojej firmie, a po drugie… po prostu ich nie będzie i grupa nigdy się nie rozwinie.

Podejdź do tego strategicznie. Dlaczego chcesz ją założyć? O czym chcesz pisać? I najważniejsze: co możesz dać od siebie jej członkom? Grupa na Facebooku wymaga od Ciebie nie tylko planowania postów, podobnie jak na fanpage’u, ale też administrowania, sprawdzania i odpowiadania na komentarze oraz ustalenia i przestrzegania reguł. Dlatego już na początku zastanów się, czy masz na to czas lub przemyśl zatrudnienie osoby, która się tym zajmie.

Ustawienia prywatności i administrator w grupie na Facebooku

Zanim ją założysz, zastanów się nad technicznymi sprawami.

Grupa zamknięta czy otwarta?

Obie opcje mają swoje marketingowe plusy i minusy. Ta pierwsza pozwoli członkom poczuć się wyjątkowo, nawiązywać kontakty i chętniej dzielić się swoimi historiami, a dostęp do niej będzie poprzedzało zaakceptowanie przez administratora. W drugim przypadku każdy będzie mógł zobaczyć wszystkie dostępne posty i dołączyć do grupy natychmiast. W ten sposób zbudujesz większą, choć nie tak bliską społeczność.

Administrator

Grupa na Facebooku daje Ci możliwość zarządzania nią z konta prywatnego i pokazania siebie, jako specjalisty, ludziom. Masz też możliwość połączenia jej z fanpage’em i wypowiadania się w imieniu firmy. Tak, jak wyżej, zależy to tylko od ustalonego modelu biznesowego.

Grupa na Facebooku – pomysły na angażujące posty

No dobrze, ale jak sprawić, żeby grupa rzeczywiście działała? Jak rozwinąć społeczność i zachęcić członków do pytania, odpowiadania i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami? Oprócz zaproszenia do grupy fanów fanpage’a i znajomych:

Zaplanuj regularne posty tematyczne.

Przyzwyczaj ludzi, że np. w każdy poniedziałek rozmawiacie o planach, w środę o rozwoju osobistym, a w piątek prowadzisz live’a. Dzięki temu będą odwiedzali grupę nawet wtedy, kiedy nie dostaną z niej powiadomień.

Zachęcaj do zadawania pytań.

Stwórz miłą atmosferę, gdzie każdy może otrzymać pomoc (w ramach tematyki grupy). Odpowiadaj na pytania, zanim na grupie uzbiera się większa społeczność. Pozwoli Ci to zbudować wizerunek eksperta i sympatycznej osoby/firmy.

Stwórz unikalne treści.

Niech Twoja grupa na Facebooku przynosi członkom same korzyści. Dziel się na niej materiałami, które nie są dostępne nigdzie indziej (live’y, promocje, PDF-y). W ten sposób pokażesz użytkownikom, że ich doceniasz i nie pozwolisz im o sobie zapomnieć.

grupa na fb angazujace posty
Administracja grupy WŁOSING regularnie zachęca do zadawania pytań pod postami, zyskując przy tym ogromny zasięg.

Grupa na Facebooku – doceń, a zostaniesz doceniony

Nic tak nie zmotywuje członków grupy do aktywności, jak docenienie i szacunek. Pytaj o ich umiejętności, gratuluj sukcesów, udostępniaj ich posty i udzielaj się w komentarzach. Twoje zaangażowanie na pewno zostanie zauważone i zmotywuje wiele osób do udzielania się na grupie.

Jeżeli model biznesowy na to pozwala, stwórz co jakiś czas post zbiorczy, w którym inni mogą udostępniać np. artykuły, które ostatnio napisali. Co raz więcej administratorów przyjmuje tę taktykę, bo potrafi ona znacząco podnieść statystyki grupy.

posty promocyjne grupa na fb
Administracja grupy Biznes kobiecym okiem – Szczęśliwe w biznesie zachęca do dzielenia się swoimi usługami.

Grupa na Facebooku, a promocja marki – jak nie przesadzić?

Pamiętaj, że grupa na Facebooku to przede wszystkim przestrzeń dla Twojej społeczności, dlatego nie może wyglądać tak, jak fanpage firmy. Prowadzenie jej nie miałoby jednak marketingowego sensu, jeśli nie znalazłyby się tam promocje Twoich usług. Jak to zrobić z głową?

  1. Postaraj się, żeby posty z informacjami o firmie były tylko niewielką częścią wszystkiego, co pojawia się na grupie. Dzięki temu nie zostaniesz uznany za “spamera”, a takie informacje będą się wyróżniały i przykuwały uwagę.
  2. Angażuj społeczność nawet w postach reklamowych. Nie zapominaj o dodaniu CTA, zadaniu pytania lub prośbie o wyrażenie swojej opinii.
  3. Zapraszając na wydarzenia i publikując case studies, artykuły lub informacje o nowościach w Twoim sklepie, zawsze przedstawiaj je jako korzyść dla członków grupy. Możesz na przykład dodać, że w danym materiale odpowiesz na pytania, które najczęściej przewijają się na grupie.

A jak promować grupę na Facebooku?

  1. Zawrzyj w jej nazwie słowa kluczowe wyszukiwane na Facebooku.
  2. Wspominaj o niej w newsletterach, stopce na stronie i artykułach.
  3. Dodaj przycisk na fanpage’u, który będzie prowadził bezpośrednio do grupy (Ustawienia fanpage’a –> sekcja “dodaj kartę” –> “grupy”).

A Ty, planujesz założenie grupy na Facebooku? A może już taką prowadzisz?

Dodaj komentarz