Link building – gdzie i jak dodawać linki? Ile to kosztuje?

link building gdzie i jak dodawac

Twoja strona, dopracowana pod każdym względem, w końcu wystartowała? Na pewno nie możesz się doczekać, aż setki odwiedzających ją internautów zamienią się w klientów Twojej firmy, a wszystko, co w nią zainwestowałeś, szybko się zwróci. Przecież wszyscy wiedzą, że internet to potężne medium – korzysta z niego tyle osób, że część z nich musi w końcu trafić na Twoją witrynę. Mimo to Twoja strona wciąż znajduje się daleko poza TOP 10 wyszukiwań Google i klienci zwyczajnie nie mają możliwości na nią trafić? Poznaj link building – podstawę SEO, która Ci pomoże.

Co daje link building?

Link building to budowanie sieci połączeń pomiędzy witrynami internetowymi. Podstawową korzyścią ze wstawiania w tekstach odnośników do innych stron jest, oczywiście, pomoc internautom w uzupełnieniu ich wiedzy. Dzięki temu, że artykuły na danej stronie nie są zdawkowe, inspirują, a czasem kierują do konkretnych firm, które mogą pomóc czytelnikowi, stają się ciekawsze – a co za tym idzie, częściej odwiedzane. 

Już w 1997 roku powstał pierwszy algorytm Google – PageRank, który oceniał strony internetowe pod kątem ilości linków, które do nich odsyłają. Mimo że od lat nie był aktualizowany, wielu specjalistów jest pewnych, że do dzisiaj stopień rozbudowania link buildingu witryny, rzutuje na to, które miejsce w wynikach wyszukiwania ona zajmuje. Wszyscy są natomiast pewni co do jednego: witryny, które odsyłają (poprzez linki) do Twojej, przekazują jej część swojej „mocy” i sprawiają, że staje się ona bardziej wartościowa dla wyszukiwarki. Pokazuje to m.in. wykres ze strony ahrefs.com, przedstawiający zależność między ilością linków zwrotnych a ruchem na stronie pochodzącym z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania:

link building a ruch na stronie wykres
Źródło: https://ahrefs.com/blog/links-from-same-domain/

Nie ma co ukrywać. Celem link buildingu jest manipulowanie pozycją strony w wynikach wyszukiwania. Tak samo działają zresztą wszystkie inne elementy pozycjonowania. Mimo że tak naprawdę większość polecanych metod zdobywania linków można zaliczyć do Gray Hat SEO (na pograniczu „dobrego” i karanego przez Google SEO), wypozycjonowanie strony internetowej bez nich jest praktycznie niemożliwe.

UWAGA: Linki, które prowadzą do witryny, są nazywane również zewnętrznymi, zwrotnymi lub backlinkami. W tym artykule te określenia będą używane naprzemiennie.

Link linkowi nierówny

Żeby urozmaicić profil linków (sprawdzany przez Google) i ogólny odbiór linków prowadzących do Twojej strony, możesz prosić o umieszczanie ich w różnej formie – czasem bardziej, a czasem mniej opłacalnej.

Backlinki można podzielić według 3 kategorii:

Wygląd

Link może być „schowany” zarówno w tekście, jak i w grafice. Druga opcja jest zdecydowanie rzadziej wykorzystywana, bo internauci nie szukają odnośników w zdjęciach. Przez to są one dużo rzadziej klikane.

Tekst

Z pewnością spotkałeś się z najróżniejszymi podlinkowanymi słowami. Odnośnik do Twojej strony może być:

– goły (URL), np. https://mateuszkozlowski.pl

– brandowy (nazwa firmy), np. Specjalista SEO – Mateusz Kozłowski

– nawigujący (tzw. zero match), np. czytaj dalej

– słowem kluczowym (tzw. exact match), np. pozycjonowanie stron

– połączeniem dwóch rodzajów (tzw. partial match), np. mateuszkozlowski.pl – pozycjonowanie stron

WSKAZÓWKA: Podlinkowany tekst, który widzą czytelnicy, nazywamy anchor tekstem (inaczej kotwicą).

Atrybut

Czyli techniczna strona linkowania. Zapisany w kodzie HTML, nakierowuje roboty Google na to, jak mają traktować dany odnośnik.

– dofollow – ma wpływać na pozycjonowanie danej strony

– nofollow – witryna, która odsyła do danej strony, nie powinna „dzielić się” z nią swoją mocą i wpływać na jej pozycjonowanie

Atrybut dofollow jest nadawany automatycznie, więc w praktyce nie zapisuje się go specjalnie w kodzie HTML. Atrybut nofollow wygląda tak:

<a href=”adres URL” rel=”nofollow”>anchor tekst</a>

Możesz teraz pomyśleć, że w takim razie wszelkie linki zwrotne powinny znajdować się w tekście, zawierać słowo kluczowe i mieć przypisany atrybut dofollow. 

Nic bardziej mylnego. 

Pamiętaj, że wszystkie Twoje działania muszą wyglądać jak najbardziej naturalnie dla Google. Dlatego postaraj się zdobywać od czasu do czasu również odnośniki nofollow i takie, które nie zawierają słów kluczowych związanych z Twoją działalnością. Dzięki temu urozmaicisz ich profil i nie narazisz się na nałożenie filtra na stronę. Taki przemyślany link building nazywamy naturalnym.

Gdzie pozyskiwać linki pozycjonujące?

Wiesz już, jak mają wyglądać linki. Ale skąd je brać? Oczywiście, najlepiej będzie, jeśli treści na Twojej stronie będą na tyle interesujące, że inne osoby zaczną linkować do nich same z siebie. Niestety, wystarczającą ilość takich backlików osiągają tylko nieliczni, a na ich widoczne efekty trzeba długo czekać. Z drugiej strony, masowe wykupywanie słabej jakości odnośników niemal zawsze kończy się nieprzyjemnymi konsekwencjami. Dlatego na tej liście nie zobaczysz propozycji opłacenia SWL-i (systemów wymiany linków) i innych metod karanych przez Google. Wszystkie poniższe pomysły, wykorzystywane z umiarem, wpłyną pozytywnie na pozycję Twojej witryny.

Katalogi 

Skupiające strony, branże, sklepy internetowe czy blogi. Ich znaczenie jest dzisiaj dużo mniejsze niż kiedyś, jednak jeśli wybierzesz tylko takie o wysokim autorytecie, wpisujące się w tematykę Twojej strony, dobrze na tym wyjdziesz. Unikaj mało znanych stron niskiej jakości. Katalogi ogólne warte uwagi to m.in. Zumi czy PanoramaFirm. Jeśli szukasz ściślejszych powiązań, wpisz w wyszukiwarkę takie hasła jak: „katalog blogi”, „katalog mechanicy”, „katalog sklepy online” itp.

link building katalogi
Dodanie strony do katalogu (tutaj: PanoramaFirm) jest niezwykle proste.

Serwisy ogłoszeniowe

Zamieszczasz ofertę pracy, sprzedajesz swoje produkty, a może szukasz klientów? Jeśli korzystasz z dużych serwisów, takich jak OLX i Gumtree (a jeszcze lepiej – powiązanych bezpośrednio z Twoją branżą, np. wirtualnemedia.pl/praca), koniecznie dodaj w ogłoszeniu link do swojej strony. Pamiętaj, że są to domeny o wysokim autorytecie – żal nie skorzystać!

Guest blogging i artykuły sponsorowane

Tworząc artykuły eksperckie na blogi zaprzyjaźnionych przedsiębiorców, masz okazję pokazać się większej ilości internautów. Ale to nie wszystko! Za każdym razem, kiedy udzielasz się na innej stronie, poproś o podlinkowanie swojej witryny. Taka współpraca może działać w dwie strony – zapraszając kogoś do siebie, zrób to samo. Jeśli masz na to budżet, wykup też artykuły sponsorowane w dużych witrynach.

link building wpisy goscinne
Zapowiedź uczestniczki wywiadu z podlinkowanymi stronami (https://girlswhowp.com/em05/)

UWAGA: Wykupując artykuł sponsorowany, dowiedz się, czy Twoja strona będzie podlinkowana z atrybutem no- czy dofollow.

Współprace

Twoja firma korzystała z usług innego przedsiębiorstwa? O ile nie są to tajne informacje, poproś o wstawienie na jego stronie np. Twojego podlinkowanego logo. Zarówno mniejsze, jak i większe firmy lubią „chwalić się” ilością i jakością współprac, więc nie powinny mieć z tym problemu. Zwłaszcza jeśli dołączysz do prośby pozytywną opinię na temat współpracy.

Sponsoring

Twoja firma wspomaga fundacje, kampanie obywatelskie, sponsoruje wydarzenia? Wiele organizacji ma specjalną zakładkę, w której wymienia sponsorów. Oprócz korzyści wizerunkowych znalezienie się tam może też wpłynąć na pozycjonowanie Twojej witryny, jeśli tylko właściciel strony umieści w zakładce odpowiedni odnośnik. I, oczywiście, sama witryna będzie się charakteryzowała wysokim autorytetem.

link building sponsoring
Przykład podlinkowanych logo sponsorów ze strony https://zbieramyrazem.org/fundacja/nasi-sponsorzy.html

Broken link building

Mnóstwo stron odsyła do niedziałających już zakładek. Ludzie, którzy klikają w podane linki, przechodzą na stronę z wyświetlającym się błędem 404. Jeśli tylko odnajdziesz takie niedziałające linki w dużych serwisach (np. branżowych lub Wikipedii) i uda Ci się je zastąpić odnośnikami do Twoich artykułów, Twoja strona wiele zyska. Co więcej, pomoże to również witrynie, na której znajduje się link, więc przekonanie jej właściciela do takiego działania nie powinno stanowić żadnego problemu. 

Do znalezienia błędów 404 na innych witrynach dobrze sprawdzi się np. narzędzie Ahrefs (o tym, jak to zrobić krok po kroku, przeczytasz w artykule: https://ahrefs.com/blog/broken-link-building/)

Platformy – pośrednicy

Jeśli bardziej niż na oszczędnościach zależy Ci na czasie, możesz skorzystać z pośredników. Taką witryną jest np. WhitePress. Za jej pomocą opublikujesz artykuły w wybranych przez siebie miejscach w internecie. Dostaniesz dostęp do ich analizy pod względem jakości linków, a jeśli chcesz – zamówisz tekst napisany przez copywritera. Taka usługa jednak kosztuje.

Zaplecze SEO

To osobne strony, które dzięki odpowiedniemu prowadzeniu pomagają w pozycjonowaniu stron docelowych. Mogą to być ogólne serwisy (blogi, fora) lub specjalne, dedykowane witryny (tzw. satelity), stworzone tylko na potrzeby jednego przedsiębiorcy. Biorąc pod uwagę wymagania Google i nacisk na jakość treści w internecie, zaplecza nie mogą być stronami spamerskimi, „napakowanymi” linkami i słowami kluczowymi.

Linki nofollow

Mimo że nie wywierają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, to lepiej je mieć niż nie mieć. Niektóre badania pokazują, że mimo swojego atrybutu, czasami wpływają na pozycję strony. Oprócz tego bezsprzecznie wpływają na naturalny wygląd profilu linkowego.

Atrybuty nofollow mają zazwyczaj linki pochodzące z mediów społecznościowych (np. w opisie strony firmowej) oraz komentarzy na blogach.

linki nofollow na facebooku
Linki nofollow w zakładce „Informacje” na stronie firmowej Wibo na Facebooku.

Niezależnie od tego, które działania wybierzesz w swojej strategii link buildingowej, pamiętaj, że linkowanie wewnętrzne zawsze ją wspiera. Im więcej wartościowych artykułów z odnośnikami do innych ciekawych treści na Twojej stronie, tym więcej ludzi je zobaczy. Nie bój się proponować czytelnikom powiązanych tematycznie tekstów – a nuż postanowią omówić je w swoich materiałach!

Jak sprawdzić jakość linków?

Od czasu do czasu warto sprawdzić, jakiej jakości witryny linkują do Twojej strony. Narzędzia, które to analizują, mogą okazać się też nieocenioną pomocą w wyborze najlepszych katalogów i stron, na których będziesz się starał umieszczać odnośniki do swojej strony. Najwyższej jakości backlinki pochodzą od witryn o dużym autorytecie. Określa się go za pomocą dwóch wskaźników: PA (Page Authority – autorytet danej strony) i DA (Domain Authority – autorytet całej domeny) w skali od 1 do 100. Pamiętaj, żeby zawsze skupiać się na stronach, które znajdują się w górnej części punktacji.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie DA i PA danej strony, jest przeskanowanie jej za pomocą wtyczki MozBar. Zainstalujesz ją zupełnie za darmo, jednak jej wyniki nie zawsze będą w pełni wiarygodne.

page authority i domain authority

Jeśli zależy Ci na pełnej analizie strony pod kątem SEO (w tym PA, DA), zainteresuj się płatnymi propozycjami. Majestic, Ahrefs i Surfer SEO to stosunkowo drogie, ale profesjonalne narzędzia, z których korzystają również specjaliści.


Pamiętaj, że budowanie profilu linków to nie zadanie na jeden wieczór, a nawet tydzień czy miesiąc. Zawsze skupiaj się na jakości, a nie ilości odnośników – to na pewno zaprocentuje. Prowadząc własną stronę internetową, ostatnie, czego chcesz, to nałożenie na nią kary od Google, dlatego zdobywaj linki z głową.

Dodaj komentarz