W pierwszej części przedstawiłem czynniki rankingowe Google związane z domeną, czynniki na poziomie strony internetowej oraz na poziomie witryny. Dziś zajmę się czynnikami związanymi z linkami zwrotnymi, a także z interakcją z użytkownikiem oraz zasadami specjalnymi Google Algorithm.
Czynniki rankingowe związane z linkami zwrotnymi
Wiek domen linkujących
Przyjmuje się, że linki zwrotne, które pochodzą z domen starszych, są bardziej skuteczne, liż linki zwrotne pochodzące z domen nowych.
Liczba linków z domen
Liczba domen odsyłających jest jednym z bardzo ważnych czynników. Warto zatem o to zadbać pozycjonując strony internetowe.
Liczba linków z odrębnych adresów IP klasy C
Duża liczba odrębnych adresów IP klasy C sugerują, iż zakres stron łączących się z Twoją witryną jest bardzo duży. To z kolei ma wpływ na ranking w wyszukiwarce Google.
Liczba linkujących stron
Bez względu na to, czy strony znajdują się w obrębie tej samej domeny, czy nie, są one czynnikiem poprawiającym pozycję.
Alt Tag (dla linków z obrazów)
Alt Tag jest bardzo ważny i działa jak anchor tekst dla obrazu zamieszczanego na stronie.
Stosowanie linków z domen .edu lub .gov.
Ograniczona dostępność, duża wiarygodność, potwierdzone informacje – to wszystko sprawia, że linkowanie z tych domen może mieć mocniejszy wpływ na pozycję w rankingu.
Autorytet linkujących domen
Wartość linku może być określana m.in. przez autorytet domen referujących.
Uwaga na „złe” linki
Google potrafi wykryć „złe” linki, pochodzące np. z farm linków. Warto zatem uważać.
Linki nofollow
Oficjalne stanowisko Google jest takie, że nie przekazuje PageRank’u ani tekstu kotwicy za ich pośrednictwem (więcej TU). Czy tak jest na pewno? Od lat temat ten wzbudza wiele kontrowersji wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych, chociażby z tego powodu, że Google przyznaje, iż zdarza się czasem, w określonych przypadkach korzystać z tych linków.
Różnorodność łączy sugeruje o naturalnym profilu linków
Podejrzane jest, jeżeli linki pochodzą głównie z jednego źródła. Znacznie lepiej, jeżeli linkowanie jest różnorodne.
Nadmierne przekierowania 301:
Przekierowania 301 są niekiedy konieczne i trzeba je zastosować. Jednak, linki pochodzące z tych przekierowań w znacznej ilości mogą tracić moc.
Anchor tekst Backlinków
Anchor text zapewnia dokładniejszy opis strony i wysyła dość silny sygnał trafności.
Anchor teksty linków wewnętrznych:
Zakotwiczenia wewnętrznych linków również wysyłają sygnał trafności. Być może nie jest on zbyt duży, jednak nie wolno go lekceważyć.
Oznaczenie kraju domeny referującej
Działanie to pomaga, jeżeli pozycjonujemy stronę na terenie danego kraju. Jeżeli chcemy, aby pozycjonowanie strony przebiegało na skalę globalną, oznaczenie kraju może przeszkadzać.
Linki w treści
Warto wykorzystywać linki w treści. Są one szczególnie mocne, jeżeli występują w początkowych fragmentach tekstu (więcej na ten temat przeczytasz TU).
Linki na stronie
Linki znajdujące się w zawartości strony, mają znacznie większą moc, aniżeli linki w stopce.
Linkuj do domen ze swojej niszy
Linkowanie do stron ze swojej niszy, o tej samej tematyce jest znacznie silniejsze niż link do niepowiązanej tematycznie strony. Jednym z algorytmów oceniających trafność linkującej domeny jest Hilltop algorytm.
Link z Wikipedii
Linki z takich portali jak Wikipedia zwiększają autorytet strony.
Wiek backlinka
Moc rankingowa jest znacznie większa w linkach starszych, aniżeli tych świeżo zdobytych.
Naturalne linki
Profile naturalnych linków dają stronie dużą moc!
Uwaga na system wymiany linków
Wymiana linków może skutkować obniżeniem pozycji w wyszukiwarce Google. Jeżeli musisz to robić, rób to ostrożnie!
Stanowisko Google jest jasne, możesz sprawdzić je TU.
Linki z profilów na forach
Trzeba na nie uważać. Coraz częściej zdarza się, że ich znaczenie jest bardzo małe a nawet szkodliwe. Spowodowane jest to nagromadzeniem spamu na forach, czego oczywiście Google nie toleruje.
Linki ze wpisu o większej ilości słów
Linki ze stron/wpisów, których ilość znaków jest duża, mają większą moc.
Linki ze wpisów wysokiej jakości
Nie tylko ilość znaków wpisu się liczy, ale również jego merytoryczność. Dlatego linki z wartościowych treści są mocne!
Interakcja z użytkownikiem
Organiczny współczynnik CTR dla słowa kluczowego
Jeżeli strona posiada wysoki CTR konkretne hasło może otrzymać wyższą pozycję w SERPach.
Organiczny CTR dla wszystkich słów kluczowych
Jeżeli strona posiada ograniczony CTR dla wszystkich słów kluczowych, powoduje to zwiększenie zaufania do niej. Jednocześnie ma to wpływ na uzyskanie wyższej pozycji.
Współczynnik odrzuceń
Jeżeli strona nie prezentuje odpowiedniej jakości, a użytkownicy nie znajdują na niej odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce pytania, to współczynnik odrzuceń będzie spory. To z kolei może spowodować zmniejszenie wiarygodności strony.
Więcej o współczynniku odrzuceń znajdziesz TU.
Odwiedziny bezpośrednie
Strony generujące duży ruch i mające dużą liczbę odwiedzin bezpośrednich mogą mieć wyższą pozycję w SERPach, niż strony z małą ilością odwiedzających. Google bada to przy pomocy danych pochodzących np. z przeglądarki Chrome.
Powtarzalność wejść
Strony, na które użytkownicy powracają, mogą znaleźć się wyżej w rankingu wyszukiwania. Oznacza to bowiem, że na stronie regularnie pojawiają się ciekawe treści.
Komentarze
Jeżeli na stronie jest wiele komentarzy, może to być znak, że jest to strona przyjazna dla użytkownika, z przydatnymi treściami. Z pewnością jest to duży plus!
Czas zatrzymania
Czy użytkownik wyszukiwarki Google zainteresował się stroną/artykułem i na jak długo? Te informacje również są ważne i analizowane przez Google. Nagradzane są te strony, na których użytkownicy spędzają dużo czasu.
Zasady specjalne Algorytmu Google
DMCA reklamacje
Jeżeli strona posiada skargę DMCA, może niestety spaść w wynikach wyszukiwania Google.
Lokalne wyszukiwania
Jeżeli użytkownik poszukuje informacji lokalnych, Google umieszcza wyniki lokalne powyżej wyników normalnych.
Artykuł stworzony na podstawie: https://backlinko.com/google-ranking-factors
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.