Pozycjonowanie strony, a szybkość jej ładowania cz. 2

Pozycjonowanie strony, a szybkość jej ładowania cz. 2

Szybkość ładowania strony jest ważna, jeżeli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu strony www. O związkach pomiędzy pozycjonowaniem a czasem ładowania napisałem w pierwszej części tego artykułu. Dziś skupie się na powodach, zbyt długiego czasu ładowania się strony oraz na próbie rozwiązania tego problemu.

Co wpływa na czas ładowania strony?

Na szybkość ładowania strony może wpływać kilka czynników.

Po pierwsze, serwer hostujący stronę

Bardzo często zdarza się, że za problem ze zbyt wolnym ładowaniem się strony odpowiada serwer. Być może, jeżeli natężenie ruchu jest umiarkowane, czas ładowania strony mieści się w granicach akceptowanej normy, ale w sytuacji kiedy ruch staje się wzmożony (święta, weekendy, wieczory), czas ładowania strony nieakceptowalnie zwalnia. Oznacza to, że wydajność serwera jest zbyt mała.

Po drugie, łącze internetowe użytkownika

Niestety, nie mamy wpływu na jakość łącza internetowego poszczególnych użytkowników, a odpowiada ono za szybkość ładowania się strony. Możemy jednak coś zrobić… Po trzecie, optymalizacja treści na stronie. Jeżeli zależy nam na tym, aby strona bardzo szybko otwierała się na urządzeniach mobilnych, nawet jeśli przepustowość łącza będzie niska, należy przede wszystkich odchudzić kod strony oraz zadbać o skompresowanie grafik. Można też stworzyć stronę typowo mobilną jako drugą wersję witryny.

Jak rozwiązać niektóre problemy  z szybkością ładowania i zwiększyć szanse na skuteczniejsze pozycjonowanie strony?

Aby zwiększyć szanse na skuteczne pozycjonowanie strony poprzez przyspieszenie szybkości jej ładowania, można m.in. zadbać o kompresję GZIP oraz zoptymalizować rozmiary grafik i zastosować kompresję, a także usunięcie niepotrzebnych elementów.  

Kompresja

Nazywana inaczej kompresją bez strat danych, które przesyłane są z serwera na komputer użytkownika. Niektóre serwery obsługują kompresję GZIP, ale niestety nie wszystkie.  Jeżeli chcesz wiedzieć, czy Twoja strona obsługuje GZIP, możesz sprawdzić to wykorzystując narzędzie  https://checkgzipcompression.com/

Kompresja GZIP

Optymalizacja rozmiarów grafik i kompresja

Im więcej grafik na stronie, tym większe obciążenie, zwłaszcza kiedy wymiary grafik są spore. Jak sobie z tym poradzić? Jeżeli korzystasz z WordPressa, powinieneś skorzystać z wtyczki WP smuch. Kolejnym rozwiązaniem jest skorzystanie z Optimizilla. Jeszcze innym narzędziem jest TinyJPG

Optymalizacja rozmiarów grafik i kompresja

Aktualizacja szablonów i wtyczek oraz usunięcie niepotrzebnych

Jeżeli pracujesz na WordPressie, być może spowolnienie strony spowodowane jest brakiem aktualizacja zarówno szablonów, jak i wtyczek. Dodatkowo, warto zastanowić się, czy wszystkie elementy na stronie są potrzebne (reklamy, banery).

Wykorzystaj pamięć podręczną przeglądarki

Dzięki temu, pewne dane zostaną zatrzymane w pamięci podręcznej przeglądarki na konkretny okres. Co trzeba zrobić? Otóż, na swoim serwerze w pliku .htaccess należy umieścić kod:

<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg „access plus 1 year”
ExpiresByType image/jpg „access plus 1 year”
ExpiresByType image/jpeg „access plus 1 year”
ExpiresByType image/gif „access plus 1 year”
ExpiresByType image/png „access plus 1 year”
ExpiresByType text/css „access plus 1 month”
ExpiresByType application/pdf „access plus 1 month”
ExpiresByType text/x-javascript „access plus 1 month”
ExpiresByType application/x-shockwave-flash „access plus 1 month”
ExpiresByType image/x-icon „access plus 1 year”
ExpiresDefault „access plus 1 month”
</IfModule>


Pozycjonowanie strony internetowej to proces, każde działanie trwa. Podobnie jest z poprawieniem szybkości ładowania strony. Nie jest to możliwe do wykonania w kilka chwil.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.