Hosting SEO – co to jest? Czy warto go używać pod pozycjonowanie stron?

hosting seo co to jest

Bez hostingu nie założysz swojej strony, a bez hostingu SEO jej pozycjonowanie będzie utrudnione. Choć przeciętni właściciele domen nie zwracają na to uwagi, jakość i parametry serwera, na którym znajduje się witryna, wpływają na jej szybkość, dostępność i pozycję w rankingu Google. Hosting SEO z założenia poprawia te wyniki oraz pozwala na szybsze budowanie zaplecza SEO. Zobacz, jak go wybrać i ile może kosztować.

Co to jest hosting SEO? Kto i po co z niego korzysta?

Hosting SEO to, podobnie jak „zwykły” hosting, wykupiona przestrzeń dyskowa, na której znajdują się foldery strony. Dzięki temu, że działa on bezustannie, internauci mogą dostać się do witryny o każdej porze dnia i nocy (co nie byłoby możliwe, gdyby została założona np. na dysku komputera domowego). Od jego wydajności zależy też w pewnym stopniu szybkość ładowania się poszczególnych zakładek (chociaż lepiej traktować to jako wsparcie odpowiedniej optymalizacji).

Jak działa hosting SEO?

To, co wyróżnia tę usługę, to przede wszystkim dostęp do wielu adresów IP. Właśnie ta funkcja pozwala na zbudowanie pokaźnego, nieprzeciętnego zaplecza SEO, które w znacznej mierze i dosyć bezpiecznie wpływa na pozycję strony docelowej w Google. Hosting SEO to odpowiedź na często pojawiające się pytanie: „Jak poprawić pozycjonowanie strony?”. Nierzadko właśnie detale wpływają na to, że Twoja konkurencja wyświetla się w wynikach wyszukiwania przed Tobą.

Hosting SEO wybierają przede wszystkim osoby, które są bezpośrednio związane z branżą pozycjonowania – agencje i freelancerzy SEO. Dla przeciętnego właściciela strony jego wybór może się okazać nieco skomplikowany, bo wymaga to wiedzy dotyczącej pozycjonowania oraz (a może przede wszystkim) doświadczenia. Podczas wyboru hostingodawcy SEO, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników i pogodzić je ze swoimi możliwościami oraz oczekiwaniami.

Jaki  hosting SEO kupić?

Hosting SEO dzieli się na 3 podstawowe warianty. To, który z nich wybierzesz, może rzutować na całą Twoją pracę i pomagać lub – uwaga – utrudniać pozycjonowanie. Dlatego nie podejmuj decyzji pochopnie i przyjrzyj się dokładnie wszystkim możliwościom.

Serwer współdzielony

W tym przypadku dzielisz tak naprawdę niewielką część serwera z wieloma innymi użytkownikami. Przez mocno ograniczoną przestrzeń dyskową, sprawdzi się to tylko stronom, które nie zawierają wielu grafik i nie są rozbudowanymi serwisami. 

Serwer współdzielony nie da Ci możliwości zmiany ustawień (takich jak system operacyjny), a jego użytkownicy współdzielą między sobą adresy IP. To wszystko sprawia, że hosting SEO oparty na serwerze współdzielonym jest najtańszą (od 20/30 zł za miesiąc), ale też najbardziej ograniczoną opcją. Jeśli planujesz pozycjonować swoją stronę jak najlepiej, skup się na pozostałych usługach.

Wirtualny serwer prywatny (VPS) 

Można powiedzieć, że VPS jest idealnym wyśrodkowaniem ceny i jakości hostingu SEO. Korzystając z tej usługi, dzielisz z innymi nie tyle daną przestrzeń dysku, ile sam dysk. Najprościej mówiąc, wykupujesz „kawałek” dysku, z którego korzystasz samodzielnie, jednak całą jego resztą zarządzają inni klienci. 

Takie rozwiązanie pozwala Ci wprowadzać pewne zmiany w ustawieniach i może wpływać pozytywnie na SEO strony. Jego minusem pozostają nadal współdzielone adresy IP. VPS to stosunkowo dobra jakość i niewysoka cena (porządne oferty zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych za miesiąc). Dobry wybór dla średnich firm i osób, które chcą spróbować swoich sił w pozycjonowaniu.

Serwer dedykowany

To hosting SEO w wersji premium – dla największych serwisów. Płacąc za niego, stajesz się właścicielem całej, fizycznej maszyny, która nieustannie przetwarza dane. Dostajesz niemal nieograniczone możliwości zmiany ustawień, największy limit transferu i najszybszy przesył danych. Serwer dedykowany gwarantuje też najmniejszą awaryjność  w porównaniu do wszystkich innych możliwości.

Oczywiście, za tymi wygodami stoi też wyższa cena związana z dzierżawieniem całego serwera (w zależności od wymagań, od 150/200 zł za miesiąc). Serwer dedykowany jest dla Ciebie, jeśli prowadzisz rozbudowany serwis internetowy lub zależy Ci na maksymalnie wysokiej jakości pozycjonowania strony.

O czym jeszcze pamiętać, wybierając hosting SEO?

Rodzaj hostingu to tylko wierzchołek góry lodowej. Zaraz po nim, dużą rolę grają jego parametry i nie tylko. Szukasz idealnego i niezawodnego hostingu SEO? Zwróć szczególną uwagę na:

Lokalizację serwera

Duża odległość wpływa na szybkość ładowania się witryny (a dokładniej na tzw. czas odpowiedzi).

Support

Mimo że może się to wydawać mało istotne, kontakt z hostingodawcą powinien być jednym z pierwszych kryteriów wyboru hostingu. Pamiętaj, że problemy mogą się pojawić w każdym momencie. Na przykład, jeśli na Twojej stronie wystąpi błąd i będziesz chciał wykorzystać jej kopię zapasową, docenisz możliwość kontaktu z firmą przez całą dobę, od poniedziałku do niedzieli.

Rodzaj dysku

Dyski, z których możesz korzystać w ramach hostingu SEO, działają podobnie do tych używanych w komputerach, tylko, oczywiście, na większą skalę. W tym wypadku technologia, jaką wykorzystują, jest jeszcze ważniejsza. Zdecydowanie lepiej zapomnieć o dyskach HDD i zwrócić się ku hostingodawcom, którzy dysponują dyskami SSD – ich wydajność jest o ok. 20% większa.


Hosting SEO to pomoc przy pozycjonowaniu, na którą może sobie pozwolić każdy właściciel strony WWW. Zastanawiasz się, czy to rozwiązanie dla Ciebie? Jeśli planujesz wdrażać SEO w swojej witrynie, to zdecydowanie tak! Pamiętaj tylko, żeby nie wybierać go pod wpływem impulsu, bo prawdopodobnie będziesz z niego korzystał przynajmniej przez rok.


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz