Wpływ FAQ na SEO

optymalizacja seo

Właściciele stron cieszących się rosnącą popularnością w celu ograniczenia czasu spędzanego na odpisywaniu wciąż i wciąż na te same pytania, decydują się na utworzenie sekcji FAQ na swojej witrynie. W tym artykule odpowiemy na pytanie, jaki wpływ na SEO ma sekcja FAQ.

Czym jest FAQ

FAQ czyli Frequently Asked Questions to zbiór najczęściej zadawanych pytań wraz z umieszczonymi pod nimi odpowiedziami. Pozwala to ograniczyć ilość spędzanego czasu na konieczności często nudnego odpisywania odpowiedzi na wciąż te same pytania. FAQ swoimi korzeniami sięga jeszcze czasów, gdy administratorzy pierwszych uczelnianych serwerów w Stanach Zjednoczonych zaczęli tworzyć je z potrzeby konieczności tłumaczenia nowym, niezaznajomionym jeszcze użytkownikom ich działania. FAQ nie tylko ułatwia pracę administratorom serwisów ale również ich użytkownikom. W razie wątpliwości często to najpierw tam najlepiej zajrzeć w celu odszukania interesującej nas informacji bez konieczności bezpośredniego kontaktu z administratorami serwisu.

Czym jest fragment rozszerzony

Google oficjalnie umożliwił  dodawanie na strony internetowe trzy typy fragmentów rozszerzonych. Równocześnie ogłoszono, że od maja 2019 r. Google wspiera wyświetlanie danych strukturalnych między innymi dla Frequently Asked Question.

Fragmenty rozszerzone, z angielskiego rich snippets, są to informacje wyświetlane w wynikach wyszukiwania dla odpowiedniej frazy. Fragmenty rozszerzone zwiększają w ocenie wyszukiwarki wartość strony internetowej, co pociąga za sobą wyższy stopień prawdopodobieństwa, że to właśnie nasza strona zostanie wyświetlona użytkownikowi. By takie rich snippets wyświetlał się tak użytkownikowi, jak i wyszukiwarce, powinny być oznaczone za pomocą konkretnych znaczników – tak zwanych danych strukturalnych.

Użycie FAQ jako fragmentu rozszerzonego strony

Zastosowanie FAQ, stworzone pierwotnie, to nic innego jak lista pytań i odpowiedzi w celu ułatwienia i usprawnienia pracy nowym użytkownikom serwisu. Poprzez wprowadzenie odpowiedniego zapisu w kodzie JSON-LD lub mikrodanych, sekcja FAQ będzie mogła nam służyć jako pomoc przy pozycjonowaniu. Wprowadzając ów FAQPage właśnie w postaci fragmentu rozszerzonego strony, FAQ będzie miał wpływ na SEO.

Optymalizacja strony pod FAQ

Strona, która ma zawierać sekcję FAQ, powinna być gruntowanie przygotowana nie tylko przez wzgląd na użytkownika, ale i wyszukiwarkę. Powinna ona zawierać:

  • Precyzyjnie przygotowaną treść, dedykowaną dla konkretnej strony www i wartościową dla czytelnika, któremu służy;
  • Zachowaną stosowną strukturę nagłówków;
  • Gruntownie przygotowane linkowanie wewnętrzne;
  • Przejrzysty i estetyczny układ strony;
  • Odpowiednio przygotowane słowa kluczowe;
  • Przygotowane meta tagi;

Jak stworzyć przyjazną SEO stronę FAQ

  • Zbierz słowa kluczowe, które chcesz pozycjonować w obrębie swojej witryny i rozplanuj ich rozmieszczenie w sekcji FAQ
  •  Wspomóż się grafikami. FAQ nie musi wyłącznie być tekstem, jak najbardziej zachęcamy do użycia w nim różnego rodzaju grafik (rzecz jasna odpowiednio przygotowanych), które pozwolą użytkownikowi w przyjemniejszy sposób zapoznać się z odpowiedzią na zadane pytania. Podzielony tekst jest dla czytelnika dużo łatwiejszy w odbiorze
  • Zbuduj odpowiednią strukturę nawigacyjną. W przypadku, gdy Twoja sekcja FAQ jest szczególnie rozbudowana, świetnym pomysłem jest umieszczenie w niej wyszukiwarki w celu lepszego i precyzyjniejszego poruszania się po sekcji
  • Dobrym sposobem będzie podzielenie FAQ na kategorie czy nawet podkategorie. Koniecznie z użyciem w nich pozycjonowanych fraz
  • Warto rozważyć również wymienienie w sekcji FAQ wyłącznie pytań i zawarciu linków do ich odpowiedzi. Jest to świetne rozwiązanie dla SEO, ponieważ generuje ruch na wielu stronach w  obrębie Twojej witryny, co powoduje wysoką klikalność stron, które Google mierzy, aby zdecydować, jak cenna jest Twoja treść
  • Twórz krótkie adresy URL przyjazne SEO dla każdego postu FAQ, aby kierować klientów do właściwej odpowiedzi, budować zaufanie do wyszukiwarki i łatwo udostępniać przydatne informacje innym osobom.
  •  Korzystaj z popularnych mediów społecznościowych, aby rozpowszechniać informacje o swojej stronie FAQ

Jak łatwo zauważyć, sekcja pytań i odpowiedzi, oznaczana angielskim skrótem FAQ – Frequently Asked Questionsnie tylko sprzyja w lepszym i wygodniejszym poruszaniu się po Twojej witrynie, ale także sprzyja jej pozycjonowaniu. Przede wszystkim może generować ruch na stronie, który pomoże algorytmom Google rozpoznać naszą stronę jako wiarygodną i wypełnioną wartościowymi informacjami. Pamiętając o linkowaniu wewnętrznym, meta tagach oraz przejrzystym układzie strony, możemy mieć pewność, że stworzona z elementarnej potrzeby udzielenia odpowiedzi na często pojawiające się pytania sekcja FAQ znacznie przysłuży się nie tylko żądnym wiedzy użytkownikom, ale i właścicielowi strony.

Dodaj komentarz