Co to optymalizacja strony pod SEO? Jak dobrze zoptymalizować stronę pod Google?

optymalizacja strony pod seo

Zastanawiasz się, co zrobić, żeby Twoja strona internetowa pięła się w górę listy wyszukiwań Google? Chcesz docierać ze swoją ofertą do większej liczby internautów i zyskiwać nowych klientów? Stoi przed Tobą nie lada zadanie – pokazać wyszukiwarce, że Twoja witryna jest wartościowa dla jej użytkowników. Jak to zrobić? Proces, który za to odpowiada to pozycjonowanie, a jego pierwszym i podstawowym etapem jest optymalizacja strony WWW. Zobacz, jak skutecznie ją przeprowadzić.

Optymalizacja strony pod SEO – co to jest i na czym polega?

Optymalizacja strony WWW to, w największym skrócie, przygotowanie witryny internetowej w taki sposób, żeby bez problemu osiągała coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce. Taka definicja jest jednak bardzo uogólniona. Jeśli chcesz zadbać kompleksowo o jakość i widoczność swojej strony w sieci, musisz poznać optymalizację „od podszewki” i wykonać ją prawidłowo od początku do końca. Niektóre jej elementy wydają się nieskomplikowane, nad innymi trzeba spędzić wiele godzin. Jedno jest pewne – optymalizacja to złożony, lecz już praktycznie niezbędny proces, którego efekty są widoczne przez długi czas.

Ze względu na popularność, większość pozycjonerów skupia się przede wszystkim na spełnieniu wszelkich wymagań Google, jednak podczas tego procesu warto mieć z tyłu głowy również te inne, mniej popularne, np. Yahoo! i Bing.

Jak zoptymalizować stronę pod kątem SEO?

Przejdźmy do konkretów. Poznaj 7 najważniejszych elementów swojej strony, które mogą wymagać optymalizacji. Popraw je według instrukcji, a na pewno zobaczysz różnicę w pozycji każdej zakładki!

1. Optymalizacja treści

Bez tekstu nie ma strony, a bez zoptymalizowanego tekstu nie ma wyników. Wbrew pozorom pisanie do internetu to nie tylko klepanie w klawiaturę. Aby roboty Google uznały Twoją witrynę za wartościową, jej treść powinna:

– Być unikalna

To punkt szczególnie ważny dla właścicieli sklepów internetowych, chociaż nie tylko. Kopiowanie fragmentów artykułów czy opisów produktów ze stron producentów nie jest dobrze widziane w internecie. Oczywiście, najlepiej sprawdzają się tematy odkrywcze, opisujące coś innowacyjnego, ale nawet jeśli piszesz o rzeczach powszechnie znanych, staraj się opisywać je swoimi słowami.

– Wyczerpywać temat

Natłok krótkich i szybkich informacji, jakimi bombardowani są internauci, powoduje, że chętnie zaglądają oni na strony wyjaśniające dane pojęcie od A do Z. Staraj się kompleksowo opisywać swoje usługi, produkty czy artykuły blogowe, tak, aby od razu rozwiewać wszelkie wątpliwości czytelników. 

– Zawierać słowa kluczowe

To, że słowa kluczowe pozwalają użytkownikom docierać na Twoją stronę, jest jasne. Jednak samo umieszczenie najpopularniejszej frazy w losowych miejscach tekstu raczej niewiele pomoże. Zoptymalizowana treść wspierająca pozycjonowanie zawiera skrupulatnie dobrane frazy w najistotniejszych miejscach. Powinny pojawić się zarówno w nagłówkach, jak i akapitach. Muszą być rozmieszczone w taki sposób, żeby brzmiały naturalnie i zajmowały tylko niewielką część strony. Pomaga w tym używanie synonimów i odmiana przez przypadki.

– Dzielić się na akapity i zawierać nagłówki

Jeśli umieścisz na swojej stronie blok tekstu, statystyczny internauta nie przeczyta go nawet w połowie, a Googleboty raczej nie zindeksują strony z korzyścią dla Ciebie. Układ treści jest tak samo ważny, jak jego zawartość. Zazwyczaj mówi się, że akapity, które zachęcają do czytania, mają nie więcej niż 100 słów – powyżej tej wartości są już dużo częściej pomijane. Nagłówki powinny streszczać w kilku słowach myśl z jednego lub kilku akapitów. Każda treść stanie się też atrakcyjniejsza, kiedy zadbasz w niej o wszelkie detale – pogrubienia, wypunktowania, ramki, cytaty itp.

– Przyciągać i zatrzymywać uwagę

Twoja konkurencja nie śpi i nieustannie stara się tworzyć treści lepsze od Twoich. Jeśli zawartość dwóch artykułów jest podobna i napisana pod SEO, prawdopodobnie o tym, który z nich pojawi się pierwszy w wynikach wyszukiwania, zadecyduje m.in. ich popularność. Dlatego, zwłaszcza w mocno konkurencyjnych branżach, liczy się każdy element, który mógłby przyciągnąć uwagę internauty, a później zatrzymać go na stronie. Są to m.in. chwytliwe tytuły, intrygujące nagłówki, case studies i zdania angażujące czytelników (np. „Wyobraź sobie…”).

Zastosowanie wszystkich tych elementów na stronie nie tylko zagwarantuje Ci „sympatię” wyszukiwarki, ale też zachęci internautów do pozostania na Twojej stronie jeszcze dłużej. To wszystko przełoży się bezpośrednio na budowanie jej autorytetu. Na to, jak zostanie odebrany tekst, wpływa wiele czynników. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie z nich zostaną spełnione, nawiąż współpracę z SEO copywriterem, który zadba o to z największą starannością.

2. Optymalizacja kodu

Kolejnym aspektem, na który zwracają uwagę internauci i Googleboty, jest szybkość ładowania się strony. Już w 2016 r. Google ujawniło badania, według których statystyczna strona ładująca się ponad 5 sekund zmniejsza swoją konwersję aż o 40% w porównaniu do tej, która robi to w 1 sekundę. Jest też opuszczana przez internautów ponad 100x częściej. Mówi się o tym, że z roku na rok te wymagania rosną. Ludzie chcą przeglądać przejrzyste, estetyczne strony, jednak nie mają cierpliwości, aby czekać na ich załadowanie. 

Aby nie stracić pozycji w wyszukiwarce i w rezultacie zapobiec utracie potencjalnych klientów, zadbaj o to, żeby Twoja strona otwierała się niemal natychmiast. Pomoże w tym postawienie na minimalizm zamiast wielu ozdobników i animacji i, przede wszystkim, uporządkowanie jej kodu. Jego optymalizacja polega głównie na usunięciu niepotrzebnych, spowalniających witrynę fragmentów. Czas ładowania się strony może zależeć też od używanych wtyczek, jednak o tym trochę później.

WSKAZÓWKA: Chcesz sprawdzić, jak szybko ładuje się Twoja strona internetowa? Użyj darmowego narzędzia od Google – PageSpeed Insights, które już w kilku sekund wykona podstawową analizę i podpowie, jak poprawić jej wyniki.

3. Tytuł i opis strony

Mimo tego, że wpływ tytułów i opisów zakładek (meta tagów) na pozycjonowanie jest nieco kontrowersyjnym tematem, zaprojektowanie ich na pewno nie zaszkodzi. Tytuł strony zawierający słowo kluczowe i intrygujący opis okazuje się często decydującym czynnikiem wyboru danej strony spośród reszty, proponowanych przez Google, linków. 

Przykładów kiepskich, poprawnych i świetnych tytułów oraz opisów nie trzeba długo szukać.

zly opis strony przyklad
dobry opis strony przyklad

Wystarczy kilka słów, żeby przekonać internautę do odwiedzenia Twojej strony. Nie zmarnuj tej szansy.

4. Przyjazne linki

Ustaliliśmy już, że internauci ciągle się spieszą i zasada jest prosta: w internecie im łatwiej, tym lepiej. Dlatego również wygląd samego adresu URL każdej zakładki Twojej witryny powinien być maksymalnie uproszczony i w kilku słowach opisywać, co się na niej znajduje.  Również Googleboty lepiej oceniają proste i krótkie (o długości maksymalnie 100 znaków) adresy. Ustalając ich wygląd, unikaj znaków specjalnych i polskich liter.

PRZYKŁAD:

Źle: http://soczewkikontaktowe.pl/index.php?action/blog?type=6&sort?=title=jakie-soczewki-wybrać-na-lato

Dobrze: http://soczewkikontaktowe.pl/blog/jakie-soczewki-wybrac-na-lato

5. Optymalizacja grafik

Grafiki, zdjęcia i zrzuty ekranu sprawiają, że każdy tekst staje się bardziej atrakcyjny dla oka, jednak jeśli nie są zoptymalizowane pod kątem SEO, mogą generować problemy. Przede wszystkim zadbaj o ich kompresję. Duże rozmiary grafik znacznie wydłużają proces ładowania się strony, czyli powodują ostatnie, na czym Ci zależy. Z pomocą przychodzą darmowe programy do kompresji zdjęć, takie jak TinyPNG, które pozwalają zmniejszyć ich rozmiar nawet o ponad 70%, nie tracąc przy tym na jakości.

Kolejnym, zbyt często pomijanym aspektem używania zdjęć na stronie są ich opisy ALT. Roboty Google nie są w stanie „czytać” z obrazu, mogą natomiast decydować o zawartości grafik właśnie na podstawie ich opisów. Odpowiednia optymalizacja wszystkich grafik na stronie znacznie wspiera jej pozycjonowanie, a także ułatwia przeglądanie strony osobom niewidomym i innym internautom, jeśli coś pójdzie nie tak i dana grafika nie załaduje się poprawnie. Dobrze opisane grafiki pojawią się również w zakładce Google „Grafika”.

tekst alternatywny wordpress

UWAGA: Pamiętaj, że opisy ALT muszą być powiązane z tym, co przedstawia dane zdjęcie. Umieszczanie w każdym z nich tego samego słowa kluczowego może prowadzić do problemów.

6. Linkowanie wewnętrzne

To nieco bardziej zaawansowany, ale niezbędny element optymalizacji strony internetowej pod Google i nie tylko. Zaplanowane linkowanie wewnętrzne tworzy powiązania między wszystkimi zakładkami witryny i pozwala ustalić ich hierarchię. Odnośniki do innych zakładek nie muszą, a nawet nie powinny być zbyt nachalne. Mogą być umieszczone np. w formie menu, sekcji „podobne artykuły” pod wpisami blogowymi, czy w stopce strony (z tym trzeba jednak szczególnie uważać). Google najlepiej ocenia tzw. linkowanie naturalne, czyli niewymuszone i powiązane z tematem tekstu lub strony. Jednym z jego najważniejszych aspektów są anchor teksty („kotwice”) – podlinkowane części zdań.

PRZYKŁAD: Piszesz artykuł o najlepszych miskach dla psa i wspominasz w nim o produktach ze swojego internetowego sklepu zoologicznego? Podlinkuj słowo „miska dla psa”, „stojak na miskę”, „akcesoria dla psa” itp. do odpowiednich kategorii sklepu. Dzięki temu Twoja witryna zyska na wartości dla Google, a sam artykuł stanie się przydatny dla czytelników, bo szybko znajdą produkty, które ich zainteresowały.

7. Optymalizacja wersji mobilnej strony

W zależności od branży nawet ponad 50% Twoich klientów może odwiedzać Twoją stronę, korzystając z urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów). Dopóki jej zawartość nie będzie się dopasowywała do mniejszych ekranów, ani Google, ani potencjalni klienci nie zainteresują się nią wystarczająco. Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne to od jakiegoś czasu absolutnie niezbędny element pozycjonowania i nie ma w tym żadnej przesady. Aby Twoja witryna mogła znaleźć się w TOP10 wyszukiwań Google, powinna być w pełni responsywna i czytelna na mniejszych urządzeniach. Najlepiej zadba o to specjalista SEO, który potrafi przyspieszyć jej ładowanie, ale też rozumie podstawowe zasady UX (User Experience).

Jak wygląda optymalizacja strony opartej na WordPressie?

WordPress to najczęściej wybierany CMS (Content Management System) na świecie. Jest maksymalnie prosty w obsłudze i intuicyjny – nawet zupełnie początkujące osoby są w stanie stworzyć na nim podstawową stronę-wizytówkę, bloga, a nawet sklep internetowy. Te cechy niosą jednak za sobą pewne konsekwencje – wiele osób korzysta z WordPressa bez znajomości podstaw, takich jak kod HTML czy CSS. To prowadzi z kolei do generowania błędów w kodzie strony, jej responsywności, czasie ładowania i ogólnego zamieszania, które nieraz wręcz utrudnia pozycjonowanie. Zdecydowanie najlepiej zadbać o optymalizację strony na WordPressie już w trakcie jej tworzenia, jednak jeśli Twoja witryna już działa i zastanawiasz się, jak ją zoptymalizować i przyspieszyć, zwróć uwagę na:

– Wtyczki

To m.in. ich ilość i możliwości zapewniają WordPressowi przewagę. W bazie systemu znajdziesz już kilkadziesiąt tysięcy wtyczek, które mogą dodać Twojej stronie nowych funkcjonalności, ułatwić Ci pracę, ale też znacznie spowolnić Twoją stronę. Każda z nich to po prostu dodatkowy kod, którego nie musisz wklejać samodzielnie. Tłumaczą strony, wklejają formularze, optymalizują grafiki, aktywują certyfikaty SSL, a nawet doradzają w odpowiednim pozycjonowaniu witryny (np. Yoast SEO). Nie ma co ukrywać – łatwo jest przesadzić. 

Dużo wtyczek to dużo niepotrzebnego kodu, a im dłuższy kod, tym dłuższe ładowanie się strony. Dlatego zawsze, kiedy to możliwe, wpisuj kod samodzielnie, usuwaj na bieżąco niepotrzebne wtyczki i pobieraj tylko te, które cieszą się popularnością oraz są regularnie aktualizowane. Dobrym pomysłem jest też robienie kopii zapasowej strony przed każdą aktualizacją wszelkich dodatków. 

wtyczki wordpress

– Kategorie i tagi

Zwłaszcza te pierwsze potrafią przysporzyć kłopotów. Tworząc kategorie i tagi swoich wpisów, trzymaj się bardzo ważnej zasady: im mniej, tym lepiej. Dobrą strategią jest ustalenie planu wydawniczego swojego bloga jeszcze przed umieszczeniem na nim pierwszych artykułów. Patrząc na kartkę z rozpisanymi tematami, które chcesz poruszyć w przyszłości, dużo łatwiej podzielisz je na kilka kategorii, niż robiąc to na bieżąco. 

Tak, kilka, a nie kilkadziesiąt kategorii, chyba że mówimy o ogromnym portalu. Jeśli będzie ich za dużo, Googleboty zwyczajnie nie przeskanują wszystkich nowo powstałych podstron, a to odbije się na mniej skutecznym pozycjonowaniu. Warto w tym miejscu wspomnieć o tagach. Co prawda nie tworzą one struktury i nie są obowiązkowym elementem bloga, jednak odpowiednio dobrane, pomagają internautom odnajdywać interesujące ich treści.

kategorie i tagi wordpress
UWAGA: Strona oparta na systemie WordPress wymaga również dokładnie takiej samej optymalizacji jak każda inna witryna (tak samo, jak systemy CMS dla sklepów internetowych, takie jak PrestaShop).

Jak sprawdzić, czy strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO?

Jeśli starasz się samodzielnie optymalizować swoją stronę lub chcesz sprawdzić, czy wybrana agencja SEO zrobiła to poprawnie, możesz użyć kilku narzędzi, które przeanalizują to dla Ciebie. Pamiętaj jednak, że optymalizacja to długotrwały i bardzo rozbudowany proces, więc bez płatnych, profesjonalnych narzędzi i sporej wiedzy, nie będziesz w stanie sprawdzić i ocenić każdego jej elementu. Jeśli chcesz wykonać podstawową analizę działań na stronie, odwiedź:

– wspomniane już PageSpeed Insights – narzędzie od Google, które przeanalizuje szybkość ładowania strony i podpowie, jak możesz poprawić ten parametr,

– GTMetrix, czyli nieco bardziej rozbudowany system, sprawdzający podobne parametry,

– Pingdom, który oprócz powyższych funkcji pokaże Ci też procentową zawartość Twojej strony,

– SEOptimer, czyli stronę, na której sprawdzisz jakość wszystkich podstawowych elementów Twojej witryny wpływających na SEO. Od linkowania, przez bezpieczeństwo, aż po responsywność, a nawet połączenie z kanałami social media.

Dlaczego podobnych platform jest tak wiele? Żadna z nich nie jest nieomylna i każda testuje strony, korzystając z innych serwerów. Nie zdziw się więc, jeśli podane przez nie wyniki będą rozbieżne. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co na pewno potrzebuje na Twojej stronie optymalizacji, a co poprawia jej wyniki, zainwestuj w porządny audyt SEO. To nieoceniona analiza wszystkich elementów witryny przeprowadzana przez profesjonalistę SEO, która nadaje kierunek optymalizacji. Niezależnie od tego, czy chcesz się tym zająć samodzielnie, czy nawiązać współpracę z agencją lub freelancerem.

Ile kosztuje i ile trwa optymalizacja strony internetowej?

Cena optymalizacji strony WWW zależy od wielu najróżniejszych czynników. Specjalista SEO podaje ją zazwyczaj po wykonaniu dokładnej analizy – audytu, który pokazuje, jak wielu poprawek wymaga dany adres. Oprócz tego koszt optymalizacji Twojej witryny będzie zależał m.in. od:

– jej rodzaju (krótka strona – wizytówka lub landing page zajmie dużo mniej czasu niż rozbudowany sklep z setkami produktów i zakładek),

– połączenia jej z pozycjonowaniem od A do Z (to najczęściej wybierana opcja, która gwarantuje najlepsze efekty),

– częstotliwości wysyłania raportów (automatycznych i ręcznych),

– historii domeny

i wielu innych czynników. 

Uśredniając dostępne na rynku cenniki optymalizacji, za małe poprawki na dobrze funkcjonującej stronie możesz zapłacić już kilkaset złotych. Natomiast im bardziej rozbudowana i „zaniedbana” witryna, tym większe koszty wprowadzenia na niej istotnych zmian. Trudno jest podać dokładną kwotę, jaką warto przygotować na ten cel, jednak zazwyczaj wynosi ona kilka tysięcy. Pierwsza optymalizacja, czyli przygotowanie witryny pod pozycjonowanie, może trwać kilka – kilkadziesiąt dni. Pamiętaj jednak, że wszystkie nowe elementy pojawiające się w kodzie również będą jej wymagały, dlatego praca nad stroną musi być regularna.


Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały, lokalny biznes, wielką korporację, fundację, czy bloga, na którym chcesz zarabiać: zadbaj o optymalizację swojej strony WWW pod SEO. To inwestycja, która otworzy przed Tobą drzwi do pierwszej strony wyszukiwań Google i w przyszłości pozwoli Ci docierać do setek lub tysięcy nowych, potencjalnych czytelników i klientów. 


O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz