Kurs pozycjonowania stron – jak nauczyć się SEO? Kursy, szkolenia i książki SEO

jak nauczyc sie seo

Na grupach i forach poświęconym pozycjonowaniu co chwilę pojawiają się pytania nowicjuszy: jak nauczyć się SEO i polepszyć pozycjonowanie swojej strony? W większości są one pomijane, część specjalistów odpowiada prześmiewczo, a część powtarza jak mantrę, że do tego trzeba przynajmniej kilku lat doświadczenia. Mają rację, ale najpierw trzeba je jakoś zdobyć. Jeśli chcesz spróbować swoich sił w pozycjonowaniu stron, to artykuł dla Ciebie. Znajdziesz tu źródła, z których warto korzystać i propozycje, gdzie szukać takiej pracy.

Jak i po co uczyć się pozycjonowania?

Nasze życie przenosi się do internetu. Tutaj znajdujemy przyjaciół, partnerów, bawimy się, uczymy, a także szukamy rad. Rozwój w tym kierunku umożliwił stworzenie zawodów, które jeszcze niedawno nie miały racji bytu, a dzisiaj są związane z dobrze płatną przyszłością. Nie inaczej jest z zawodem pozycjonera. Dzięki rozległej wiedzy o funkcjonowaniu wyszukiwarek jest on w stanie zwiększyć pozycję danej witryny w ich wynikach i sprawić, że dana firma stanie się liderem na rynku online.

Jeszcze kilka lat temu pozycjonerzy zajmujący się SEO stanowili dosyć hermetyczną grupę pasjonatów. Dzisiaj potrzeba na ich usługi stale wzrasta, co otwiera furtkę wielu nowym osobom, ale też stawia poprzeczkę coraz wyżej. Trudno określić, kto może nazywać się specjalistą, bo nawet osoba z najlepszymi wynikami 5 lat temu, teraz może mieć problemy z pozycjonowaniem. Dlatego, jeśli chcesz być dobry w tym zawodzie przyszłości, nie możesz zatrzymać się na jednym kursie, szkoleniu czy książce o SEO. Poniżej znajdziesz kilka propozycji – najlepiej na tym wyjdziesz, jak przetestujesz je wszystkie, ucząc się od osób o różnym podejściu.

Kursy i szkolenia SEO

Aby zacząć zagłębiać się w szczegóły, potrzebujesz solidnych podstaw – fundamentu Twojej wiedzy. Skorzystanie z kursu stworzonego przez profesjonalistę może okazać się dla Ciebie jedną z najlepszych inwestycji. Szkoleń SEO jest na rynku od groma. Jak wybrać takie, które nauczy Cię tylko dobrych praktyk? Kieruj się opinią większości i zakup kurs z dużą liczbą pozytywnych opinii.

Kurs pozycjonowania – Marta Gryszko

To zdecydowanie jedna z najlepszych pozycji często chwalona przez specjalistów. Marta Gryszko przeprowadzi Cię po technikach SEO od samych podstaw, do bardziej zaawansowanych aspektów. Warto zaufać jej wieloletniemu doświadczeniu i wykupić cały pakiet (poziom podstawowy i średniozaawansowany). Biorąc pod uwagę zawartość wyczerpującą temat i wiele zniżek, które dostaniesz w gratisie, 270 zł nie jest dużą kwotą. Największym plusem szkolenia są stałe aktualizacje, dzięki którym zdobędziesz pewność, że nie uczysz się przestarzałych już technik.

kurs seo lexy pakiet

Optimized Content Marketing + Pozycjonowanie i Link Building

Jeśli wolisz skoncentrowaną dawkę wiedzy, na Twoją uwagę zasługuje też kurs prowadzony przez Mariannę Krupę, Jarosława Dudka i Mariusza Bacica. Możesz dołączyć do niego stacjonarnie (w kilku polskich miastach) lub obejrzeć go na żywo ze swojej kanapy. Przez swój format jest to droższa opcja (970 zł), ale dzięki temu pozwala zapoznać się z podejściem większej liczby specjalistów. Co więcej, podczas drugiego dnia szkolenia, Marianna Krupa wprowadzi Cię również w podstawy content marketingu, na którym opiera się część działań SEO.

kurs sprawny marketing pozycjonowanie

Co jeszcze?

Jeśli szukasz czegoś innego lub tańszego, zajrzyj na udemy.com. Znajdziesz tam naprawdę sporo kursów pozycjonowania – zarówno bardziej rozbudowanych, jak i kilkugodzinnych, darmowych podstaw. Jeśli jednak wiesz już “z czym to się je”, tańsze pozycje w większości nie nauczą Cię niczego nowego. Lepiej zainwestować nieco więcej w pewną wiedzę.

Książki o pozycjonowaniu

Czytać czy nie czytać? Zdecydowanie tak, ale tylko wtedy, kiedy znasz już podstawy. Przez to, że Google ciągle wprowadza nowe zmiany (w ostatnich latach jeszcze dynamiczniej), nawet książka sprzed roku może okazać się nieaktualna. Jeśli jednak jest to dobra pozycja, nadal możesz wyciągnąć z niej wiele dobrego. Jeżeli jesteś już mniej lub bardziej na bieżąco, bez problemu zauważysz, które zasady omawiane w niej mogą nie przynosić już efektów. Pamiętaj, że takie lektury to w większości omówienie filarów pozycjonowania – głównych reguł, które jeśli nawet się zmieniają, to tylko częściowo.

SEO Playbook

To pigułka wiedzy, którą kupisz za 59 zł. Niewiele, patrząc na to, ile możesz dzięki niej zarobić. Kilkaset stron z opisem każdego etapu pozycjonowania i komentarzami od 22 specjalistów. Daje szeroki pogląd na SEO, pozwala poznać różne techniki w jednym miejscu i zgrabnie podsumować sobie wszystkie informacje. Ta pozycja rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości dotyczące podstaw SEO.

ksiazki seo playbook

SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek

Nie sposób nie wspomnieć o pewnego rodzaju „biblii” pozycjonerów. Nie jest to najnowsza pozycja, a jej ostatnie wydanie pochodzi z 2016 roku, jednak jeśli chcesz dowiedzieć się jak najwięcej, nie wahaj się. Niemal 900 stron zapisanych przez pozycjonerskich wyjadaczy poprowadzi Cię szczegółowo przez wszystkie etapy SEO, z dużym naciskiem na metody White Hat SEO.

ksiazki seo sztuka optymalizacji

Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi.

Polska książka, która oprócz wyjaśniania podstaw, zagłębia się też nieco bardziej w detale. Twórcy wyjaśniają, jak tworzyć anchor teksty, omawiają najpopularniejsze narzędzia używane przez profesjonalistów i tłumaczą, co tak naprawdę wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Co ciekawe, zwracają też dużą uwagę na sam wygląd strony, układ menu, jakość treści i grafik, zahaczając przy tym o podstawy UX.

ksiazki seo pozycjonowanie i optymalizacja

Grupy i fora o pozycjonowaniu

Bez względu na swój poziom zaawansowania, doceń dostęp do ludzi, którzy znają tę branżę od podszewki. Wśród setek specjalistów zawsze znajdzie się ktoś życzliwy, kto chętnie wyjaśni Ci niektóre zagadnienia lub pomoże znaleźć popełniane przez Ciebie błędy. Miejsca, w których inni wymieniają się informacjami to też świetne źródło do śledzenia zmian w algorytmach i wymieniania się doświadczeniami.

W różnych dyskusjach często można zauważyć, że to, co sprawdziło się na jednej stronie, nie przyniosło rezultatów na innej. Dlaczego? Przeczytaj komentarze i poznaj opinię wielu niezależnych osób. Dlatego nie może Cię zabraknąć na grupach Facebookowych, np.:

– SEO/SEM Polska

– SEO/SEM Polska / Marketing Internetowy / E-commerce / Copywriter /Wordpress

– Seowcy

Myślałeś, że fora internetowe już dawno przestały coś znaczyć? Nie dla pozycjonerów! Jedno z nich do dzisiaj ma się bardzo dobrze. Codziennie odwiedza je sporo ludzi i przez ostatnie lata zostały na nich poruszone chyba wszystkie możliwe tematy. Zajrzyj na stronę https://www.forum.optymalizacja.com/ i czytaj lub pytaj.

Internet – wielka baza wiedzy

Pierwsza cecha dobrego pozycjonera? Sprawne wyszukiwanie informacji. W polskim internecie działa wiele blogów poświęconych pozycjonowaniu. Właśnie czytasz jeden z nich. Nie ma co ukrywać – gdybyś miał nieograniczony czas, znalazłbyś na nich odpowiedzi na wszystkie swoje pytania i powoli mógłbyś zacząć pozycjonować pierwsze strony. Jeśli jednak chcesz nauczyć się jak najwięcej w krótszym czasie, potraktuj je jako dodatkową pomoc. 

Nawet najlepsi dzielą się czasami swoją specjalistyczną wiedzą i doświadczeniami za darmo. Wystarczy wpisać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę i czytać, a najlepiej robić dużo notatek, do których później można wrócić. Blogi, na których znajdziesz rzetelną, aktualną wiedzę opisaną w przystępny sposób, to na przykład:

https://www.lexy.com.pl/blog/

https://www.senuto.com/pl/blog/

https://blog.majestic.com/pl/

https://www.semstorm.com/pl/blog/

Znasz angielski? Super! Zagraniczne źródła pozwalają spojrzeć na pozycjonowanie z nieco innej perspektywy. Zawsze warto poszerzać horyzonty. Najpopularniejsze anglojęzyczne blogi o SEO to:

https://ahrefs.com/blog/

https://backlinko.com/

https://moz.com/blog

Zwłaszcza na początku mogą Cię zaskoczyć niektóre nazwy i określenia, zwłaszcza że niektóre zjawiska są opisywane zarówno po angielsku, jak i po polsku. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką słowniczek SEO: Słownik pojęć dot. pozycjonowania stron | Co to za słowo? Co to znaczy?

Własne witryny

Jeżeli czytasz ten artykuł, bo jesteś przedsiębiorcą, który chce polepszyć wyniki pozycjonowania własnej strony, ten punkt jest dla Ciebie oczywisty. Może być też tak, że chcesz nauczyć się zawodu, żeby w przyszłości zarabiać na pozycjonowaniu. W takim przypadku najważniejsze, żebyś uczył się, nie narażając innych na straty. Unikaj niepewnych eksperymentów na stronach osób, które już zarabiają za ich pośrednictwem.

Potrzebujesz własnej domeny (a najlepiej kilku nowych i starych). Daj sobie czas na naukę teorii, a następnie świadomie wybierz hosting, szablon, zobacz, jak wygląda kod HTML i poznaj sposoby na jego uproszczenie. Tego etapu nie przeskoczysz. W świecie SEO istnieje mnóstwo technik, a wielu specjalistów ma co do nich odmienne zdania. Dzięki pracy nad własnymi stronami zobaczysz, które z nich wychodzą Ci najlepiej.

To również Twoje miejsce do eksperymentów – nie bój się ich. Popełniając błędy, nauczysz się je naprawiać, a to też przyda Ci się w przyszłości, kiedy ktoś poprosi Cię np. o zdiagnozowanie spadku pozycji strony lub o zdjęcie z niej filtra. Koniecznie zbuduj też zaplecze SEO, próbuj różnych połączeń między stronami i pozyskuj linki z różnych źródeł. Większość pozycjonerów, nawet po latach praktyki, nadal utrzymuje swoje witryny, a czasami decyduje się na nich zarabiać. Oprócz tego, kiedy osiągniesz na nich dobre wyniki, spokojnie możesz użyć ich w swoim portfolio – tak cennym w tym zawodzie!

Staż i praca w dziale SEO

Własna strona internetowa to jeden z najlepszych pomysłów na pogłębienie swojej wiedzy, jednak nie ma co ukrywać: taka nauka zajmuje dużo czasu, a szukanie własnych błędów bez pomocy mentora potrafi zająć nawet kilka tygodni. Jeśli nikt nie sprawdzi Twoich działań, może Ci się wydawać, że robisz wszystko jak najlepiej, podczas kiedy cały proces mógłby przebiegać dużo sprawniej. Dlatego, jeżeli lubisz pracę zespołową (niektórym ciężko jest motywować się samodzielnie, bez pomocy teamu), poszukaj pracy w polecanej agencji SEO lub innej firmie, która szuka „juniora”. Zanim wyślesz swoje CV, koniecznie sprawdź opinie o danym przedsiębiorstwie – miej pewność, że doświadczeni pracownicy nauczą Cię tylko skutecznych technik SEO.

Jeśli możesz sobie pozwolić na mniejszą wypłatę, a zależy Ci na zdobyciu doświadczenia, rozejrzyj się za stażami dla początkujących. Szukając stałej pracy, lepiej mieć już przynajmniej skromne CV i podstawową wiedzę w głowie. Specjalista SEO, który będzie kierował Twoją pracą, odpowiadał na pytania i uczył Cię sztuki, to nieoceniona pomoc w rozwoju – żadne forum tego nie zastąpi. Praca w renomowanej firmie to też ciekawy wpis w CV, a dla klientów B2B większa gwarancja Twoich umiejętności.

Gdzie szukać pracy związanej z pozycjonowaniem?

Na grupach Facebookowych: 

– Ogłoszenia SEO, SEM, Freelancer, Domeny, Hosting, Pozycjonowanie, Strony

– Praca SEO, SEM, e-commerce, digital marketing

– Praca/zlecenia SEO

oraz pozostałych wymienionych a artykule.

Na stronach ogłoszeniowych:

https://www.pracuj.pl/

https://www.olx.pl/

https://pl.indeed.com/

https://useme.com/pl/ (portal pobiera prowizję, ale pozwala na wystawianie faktur bez firmy).


Dobry pozycjoner musi wiedzieć więcej, niż tylko gdzie kupować linki i jak optymalizować stronę. Żeby być specjalistą w tej dziedzinie i zdobywać klientów lub skutecznie pozycjonować własną witrynę, musisz rozwijać się też w innych kierunkach. Ucz się content marketingu, User Experience, podstaw projektowania grafik i kodowania. Jeśli nie po to, żeby samemu się tym zajmować, to wiedza ta zdecydowanie przyda Ci się do oceniania projektów współpracowników i pomagania swoim klientom jeszcze skuteczniej.


O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski

Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz