Marketing internetowy rozrasta się tak szybko, że czasami ciężko za nim nadążyć. Kiedy lata temu powstawały pierwsze strony i sklepy internetowe, nikt nie zdawał sobie sprawy, jak trudno będzie kiedyś zdobyć klientów z pomocą wyszukiwarki. Dzisiaj, kiedy witryn z końcówką „.pl” istnieje już prawie 3 miliony, dotarcie do internautów jest niemal niemożliwe bez odpowiedniego przygotowania. W tym artykule przeczytasz o wszystkich podstawach dotyczących SEO (pozycjonowania strony), czyli procesu, który pomaga budować markę i zarabiać więcej w internecie.
Co oznacza SEO i co daje pozycjonowanie strony?
SEO (Search Engine Optimization) i pozycjonowanie stron internetowych są pojęciami używanymi zamiennie w języku potocznym – tak też będą traktowane w tym wpisie. Ich definicję można by zakończyć na zdaniu „optymalizacja witryn pod wyszukiwarki internetowe”, ale co to tak naprawdę znaczy?
Zarówno Google, jak i inne wyszukiwarki internetowe (skupmy się jednak na tej pierwszej), mają swój system oceniania stron WWW i szeregowania ich od najbardziej, do najmniej przydatnych dla użytkowników. To właśnie temu zawdzięczają swoją popularność: odpowiadają na pytania internautów jak najszybciej i jak najskuteczniej. Okazuje się jednak, że ustalenie jednego czynnika rankingowego nie jest takie proste, dlatego Google posiada ich już ponad 200. Strony, które osiągają w nich najlepsze wyniki, pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwania w wynikach organicznych (przed nimi wyświetlają się już tylko płatne reklamy Google Ads).
Pozycjoner pracujący nad witryną robi wszystko, żeby spełniała ona postawione wymagania i została uznana za lepszą od konkurencyjnych. Dzięki temu staje się ona prawdziwą reklamą, działającą 24 godziny na dobę. „Przeskoczenie” z drugiej strony wyszukiwań Google do pierwszej znacznie zwiększa jej konwersję, bo mało kto (mniej niż 10% internautów) w ogóle sprawdza dalsze wyniki. Nie mówiąc już o tym, jakie efekty przynosi podniesienie strony w rankingu o 50 czy 100 pozycji. Co ważne, efekty tego są widoczne przez wiele miesięcy, a nawet lat.
Po co pozycjonować stronę?
– zdobędziesz reklamę, która będzie działała bez przerwy przez wiele miesięcy,
– dotrzesz do setek lub tysięcy nowych, potencjalnych klientów i zwiększysz swoje zarobki,
– zbudujesz rozpoznawalność marki w sieci, zdobędziesz wizerunek eksperta i zaufanie ludzi,
– prześcigniesz swoją konkurencję, która, zaczynając po Tobie, dużo później dotrze na górę wyników wyszukiwania.
Co składa się na pozycjonowanie? Co ma na nie wpływ?
Najważniejsza informacja, o której musisz pamiętać: pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowe działanie. O tym, ile trwa, przeczytasz niżej, ale na pewno nie ma co liczyć na pozycję w TOP10 Google po miesiącu prac – raczej po pół roku wzwyż. Wynika to z wymagań wyszukiwarki oraz ilości prac, jakie pozycjoner musi przeprowadzić.
Działania SEO dzielą się na off-site (poza stroną) i on-site (na stronie). Zazwyczaj zaczyna się od samej witryny, a następnie przechodzi do budowania jej autorytetu na zewnątrz. Najważniejsze czynności, które pozycjoner musi mieć „w małym palcu” to:
Audyt SEO
Czyli dokładne przeanalizowanie witryny pod kątem przygotowania do pozycjonowania. Jest to punkt obowiązkowy, który zajmuje średnio kilkadziesiąt godzin intensywnej pracy i wymaga użycia kilku profesjonalnych narzędzi. Pozycjonowanie bez audytu jest jak prowadzenie korepetycji bez sprawdzenia, z czym uczeń ma problem. Po prostu mija się z celem i potrafi pochłonąć duże kwoty, nie przynosząc rezultatów.
Równocześnie, darmowe lub tanie audyty również nie wyznaczą ścieżki (planu), jaką powinien iść pozycjoner. Audyt SEO powinien być rozbudowany, wyczerpujący temat i, co najważniejsze, omówiony z klientem. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Audyt SEO – co to jest, co zawiera, czy i jak go zrobić? Analiza strony pod kątem pozycjonowania.
Analiza konkurencji
Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję w rankingu, musisz wiedzieć, co robi, a czego nie. Dzięki regularnym sprawdzaniu jej wyników zobaczysz np., jak wygląda profil linków danej strony. W ten sposób pozycjonerzy odnajdują nisze, które warto uzupełnić. Poznają też słabe strony pozycjonowania witryn biznesów z tej samej branży, dzięki czemu mogą ustalić, jakie zmiany najlepiej sprawdzą się na danej stronie i w jakiej kolejności najlepiej je wprowadzać.
Optymalizacja strony
Pierwszy krok do widocznych zmian i podstawa SEO, bez której wszystko inne nie przyniesie efektów. Twoja witryna musi być przede wszystkim „wygodna” w obsłudze przez internautów i maksymalnie łatwa do „zrozumienia” dla robotów skanujących. Jak przygotować stronę pod pozycjonowanie? Optymalizując ją, pozycjoner sprawdza i poprawia, m.in.:
– Treść pod względem jakości, unikalności, zagęszczenia słów kluczowych i wyglądu nagłówków. Zazwyczaj korzysta przy tym z pomocy copywritera.
– Kod HTML – przede wszystkim skracając go do niezbędnego minimum, co wpływa pozytywnie na szybkość ładowania się strony.
– Meta tagi (tytuł i opis widoczne w wyszukiwarce), które powinny posiadać słowa kluczowe, a przy tym zachęcać do odwiedzin zakładki.
– Adresy URL każdej zakładki, upraszczając je i umieszczając w nich słowa kluczowe.
– Grafiki – ich wielkość i teksty ALT, które mogą wspierać lub utrudniać działania SEO.
– Linki wewnętrzne (anchor teksty), rozmieszczenie i ilość linków wewnętrznych.
– Responsywność strony, czyli to, jak wygląda na urządzeniach mobilnych.
Dopiero witryna, która zostanie poprawiona według tych instrukcji, jest w stanie osiągać wysokie pozycje w Google. Większość punktów musi zostać przeprowadzona ręcznie, co zabiera czas i wymaga nieco kreatywności. Jeśli chcesz przeczytać o tym więcej, zajrzyj do artykułu: Co to optymalizacja strony pod SEO? Jak dobrze zoptymalizować stronę pod Google?
Wybór słów kluczowych
Twoja strona nie może wyświetlać się na górze wyszukiwań zawsze i każdemu. To, po wpisaniu jakich fraz internauci ją zobaczą, powinno być efektem przemyślanej strategii, a nie przypadku. Doświadczony pozycjoner podpowie ci, które słowa kluczowe okażą się najskuteczniejsze.
W branżach o wysokiej konkurencji, używanie ogólnych słów (np. „buty”, „naszyjniki”, „grafika”) przez małe firmy nie dość, że pochłania mnóstwo czasu, wysiłku i pieniędzy, to jeszcze przynosi marne rezultaty. W takiej sytuacji świetnie sprawdzają się frazy długiego ogona (np. „buty damskie na wesele”, „złote naszyjniki z grawerem”) lub regionalne (z wykorzystaniem nazwy miasta, dzielnicy lub województwa). Słowa kluczowe to przede wszystkim to, czego szukają Twoi potencjalni klienci, co nie zawsze jest takie oczywiste.
Content marketing
To zadanie dla SEO copywritera, z którym współpracuje niemal każdy pozycjoner. Wykorzystując wybrane słowa kluczowe, copywriter tworzy treści, które nie tylko wpływają na pozycję witryny, ale też zachęcają internautów do czytania dalszych materiałów. Przy tym wszystkim ma pod uwagą inne aspekty, takie jak ilość słów na stronie i obecność języka sprzedażowego w tekście. Tak tworzy się lejek sprzedażowy, który sprawia, że czytelnik, który wszedł na Twojego bloga, w końcu decyduje się na zakup Twoich produktów.
Content marketing, czyli prowadzenie bloga (ale nie tylko) stał się tak powszechny, że trudno wyobrazić sobie bez niego skuteczne SEO. Nie tylko zwiększa konwersję i ranking strony, ale też buduje, tak potrzebną, świadomość marki. Jak robić to dobrze? Zobacz: Jak napisać dobry tekst SEO? Jak stworzyć dobrą treść pod pozycjonowanie strony?
Link building
Link building polega na pozyskiwaniu odnośników do Twojej strony z różnych zakątków internetu. Niezaprzeczalnie, powiązania Twojej witryny z innymi, wpływają na jej pozycję. Pozycjoner buduje ich jak najwięcej, pamiętając jednocześnie o wybieraniu tylko linków wysokiej jakości, które będą „ciągnęły” ją w górę. W innym przypadku witryna może nie tylko spaść w rankingu, ale też zostać ukarana przez Google za stosowanie na niej metod Black Hat SEO. To ryzykowny, ale niezbędny element pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie aktualizacji algorytmów Google i dopasowywanie kampanii SEO do ich wymagań.
O tym, jak to robić dobrze i gdzie dodać swoją stronę przeczytasz tutaj: Link building – gdzie i jak dodawać linki? Ile to kosztuje?
UX
Element, który zyskuje na popularności przez wprowadzanie zmian w algorytmach Google. Wiadomo już, że wyszukiwarka, ustalając ranking, zaczęła brać pod uwagę również wygląd strony i to, czy jest ona intuicyjna dla internautów. Co prawda badaniem zachowań użytkowników i dopasowaniem witryn pod ich wymagania zajmuje się UX designer, ale pozycjoner może doradzić w zmianie niektórych elementów. Niewykluczone, że poleci Ci kogoś, kto zajmie się tym od A do Z.
Analiza i raporty
Klienci często zastanawiają się, skąd wiedzieć, czy pozycjonowanie działa. Właśnie po to specjalista co miesiąc przedstawia szerokie raporty z wszelkich prac, jakie były wykonywane na stronie. Pokazuje też, jakie udało mu się osiągnąć efekty i, jeśli trzeba, udziela konsultacji. Jeśli właśnie wybierasz agencję SEO lub freelancera, dowiedz się, czy będziesz miał dostęp do raportów automatycznych i ręcznych – nie każdy je robi, ale wszyscy klienci powinni je otrzymywać.
Ile trwa i ile kosztuje pozycjonowanie strony?
SEO wymaga dużej dawki cierpliwości. Pamiętaj, że wszystko, co robi pozycjoner, polega na manipulacji wynikami organicznymi w Google. Chociaż da się osiągnąć szybkie efekty pozycjonowania, jest to ryzykowne, bo wyszukiwarka nie toleruje metod, które w tym pomagają. Jeżeli zależy Ci na szybkich efektach, zainwestuj w pozycjonowanie oraz w reklamę w Google – jedno będzie pracowało na przyszłość, a drugie na teraźniejszość.
Pozycjonowanie strony, które jest akceptowane przez Google i nie naraża witryny na nieprzyjemne konsekwencje (filtr lub bana), trwa od kilku miesięcy wzwyż. W zależności od ilości błędów na Twojej stronie, jej wieku, wielkości i innych czynników, pierwsze znaczące efekty mogą się pojawić po 5 – 6 miesiącach, ale bywa, że trzeba na nie czekać nawet rok.
Firmy współpracują z pozycjonerami średnio 2 – 3 lata (chociaż zdarzają się też klienci zostający z jedną agencją ponad 10 lat), dzięki czemu zapewniają sobie stabilną pozycję w rankingu. Przez zmiany wprowadzane w algorytmach i działania konkurencji, SEO, po przerwaniu, nie działa na zawsze. Mimo to, jego efekty mogą utrzymać się przez kilka miesięcy, a nawet lat.
Ile kosztuje SEO?
Dokładne podsumowanie znajdziesz w artykule: Ile kosztuje pozycjonowanie strony (SEO)? Sklepu, strony, bloga etc.
Upraszczając, ceny rynkowe za sam audyt (jednorazowo) wahają się w granicy 1000 – 5000 zł. Comiesięczny abonament za pozycjonowanie (taka forma rozliczenia jest najpopularniejsza i najkorzystniejsza) zaczyna się już od 800 – 1500 zł, a kończy… prawdopodobnie na wielokrotnie większej kwocie, wydawanej przez największe korporacje.
WSKAZÓWKA: Złożoność procesu wcale nie oznacza, że musisz zaufać komuś „na ślepo”. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do skuteczności działań pozycjonera, poproś go o raportowanie prac i opisanie ich. Zawsze możesz też poprosić specjalistę z innej firmy o sprawdzenie efektów SEO na Twojej stronie.
SEM i SEO – różnice
W tym miejscu warto wspomnieć krótko o różnicach między skrótami SEO i SEM, ponieważ często się one uzupełniają. SEO, czyli pozycjonowanie, działa długoterminowo. Pozwala osiągać wysokie wyniki w darmowych wynikach wyszukiwania, jednak cały proces trwa kilka miesięcy.
SEM (Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwaniach internetowych) jest połączeniem SEO z reklamami Google Ads (PPC – Pay Per Click), które wyświetlają się m.in. nad wynikami organicznymi. Oczywiste jest, że taki fuzja daje najlepsze efekty, bo działa dwutorowo. Jeśli jednak nie chcesz inwestować dużej kwoty na raz, przeczytaj: Co lepsze – AdWords (Google Ads) czy pozycjonowanie strony? i wybierz rozwiązanie dla siebie.
Jak samemu pozycjonować stronę? Gdzie nauczysz się SEO?
Właściciele stron często zadają sobie pytanie: czy mogą pozycjonować stronę samodzielnie, a jeśli tak, to od czego zacząć? Jeśli myślisz o tym samym, odpowiedź brzmi: możesz, ale jest to ryzykowne i nie musi być skuteczne. Pamiętaj, że zasady White Hat SEO (uznawanego za Google) wciąż się zmieniają. Google potrafi wprowadzić małe zmiany nawet kilka razy dziennie, a te większe również pojawiają się regularnie. Pozycjonerzy śledzą je na bieżąco i dopasowują strategię kampanii SEO do obecnych wymagań wyszukiwarki. Dzięki temu ci, którzy profesjonalnie podchodzą do swojego zawodu, mogą zagwarantować Ci bezpieczeństwo strony.
Specjaliści SEO pogłębiają swoją wiedzę każdego dnia. Książki, kursy i szkolenia SEO to jedno, ale praktyka to drugie. Po spędzeniu wielu lat nad pozycjonowaniem własnej i innych witryn umieją robić to skutecznie (a nawet wtedy trwa to miesiącami). Jeżeli zdecydujesz się spróbować własnych sił w pozycjonowaniu, musisz się liczyć z powolnym osiąganiem celów i wprowadzaniem ciągłych poprawek. Pozwoli Ci się to rozwijać, ale przy okazji zabierze czas, który mógłbyś poświęcić swojej firmie. Czas na mniej i bardziej udane eksperymenty, dokształcanie się, ale też pieniądze zainwestowane w niekoniecznie skuteczny link building. Decyzja oczywiście należy do Ciebie.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się pozycjonować stronę samodzielnie, czy planujesz skorzystać z czyjejś pomocy, zapoznaj się z wcześniejszymi wpisami na blogu. W pierwszym przypadku pozwoli Ci to uniknąć błędów początkujących i ułożyć sobie plan działania. W drugim pomoże Ci lepiej zrozumieć mechanizmy SEO, które będą wdrażane w Twojej witrynie. Na dobry początek zajrzyj do słownika SEO, dzięki któremu zrozumiesz podstawowe i użyteczne zwroty, z którymi spotkasz się na swojej drodze: Słownik pojęć dot. pozycjonowania stron | Co to za słowo? Co to znaczy?
Pozycjonowanie strony to inwestycja, która będzie na Ciebie pracować latami. Jeśli tylko wybierzesz skutecznego pozycjonera-freelancera lub agencję SEO, za kilka miesięcy Twoje witryna, bez konieczności opłacania reklam, zacznie przyciągać do siebie klientów i zachęcać wielu z nich do zakupów. Zrób to dla swojej marki – to się opłaci!
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.