Google ma ponad 200 czynników rankingowych – ich przestrzeganie ma zagwarantować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak każdy, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, doskonale wie, że spełnienie wszystkich oczekiwań Googla i optymalizacja dla wszystkich czynników nie jest raczej możliwa. Warto zatem znaleźć kilka lub kilkanaście najważniejszych czynników i skupić się w szczególności na ich realizacji.
Jawne czynniki rankingowe
Pytania skierowane do pracowników Google o czynniki rankingowe padają bardzo często. Jak można się spodziewać, odpowiedzi nie są zbyt konkretne.
John Mueller, starszy webmaster i analityk trendów w Google, na pytanie o najważniejsze czynniki, odpowiada: Awesomeness. Cóż, trudno zdefiniować czynnik pod nazwą wspaniałość – można jedynie przypuszczać, że strona ma być ciekawa, inspirująca. Możemy jednak znaleźć nieco dokładniejsze odpowiedzi. Jednej z nich udzielił Gary Illyesa:
Z tych dwóch odpowiedzi można wyczytać, że niesamowite strony to takie, które (których treści) jak najdokładniej odpowiadają zapytaniom użytkowników. Na tej podstawie można zatem wybrać kilka naprawdę ważnych czynników rankingowych, które mogą pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej. Skupię się przede wszystkim na czynnikach związanych z treścią, linkami zwrotnymi, doświadczeniami użytkownika i bezpieczeństwem, czynnikami technicznymi i optymalizacją strony.
Treść
Treść zamieszczana na stronie jest ważna zarówno dla robotów Google, które szczegółowo analizują stronę, jak i dla użytkowników, którzy chcą znaleźć na Twojej stronie pożądane informacje. Jeżeli treść nie będzie odpowiednio dobra, użytkownik bardzo szybko opuści stronę – wysoki współczynnik odrzuceń nie świadczy dobrze o stronie – pamiętaj o tym! Aby pozycjonowanie strony przebiegało pomyślnie należy dołożyć wszelkiej staranności, aby treści były na wysokim poziomie, a przynajmniej, by spełniały najważniejsze założenia. Ato one:
- Treści powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe
Słowa kluczowe możemy podzielić na: brandowe, ogólne, long-tail. Ich wybór powinien być dobrze przemyślany i dopasowany do profilu oraz do miejsca (zasięgu) prowadzonej działalności. Jeżeli chodzi o narzędzia do analizy słów kluczowych, to na pewno bardzo pomocą będzie sama wyszukiwarka Google. Sugestie wyszukiwarki mogą nam wiele powiedzieć – zarówno te znajdujące się pod listą wyszukiwania…
… jak i te wyświetlane pod polem służącym do wpisywania słów kluczowych:
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z wielu dostępnych narzędzi wyspecjalizowanych w wyszukiwaniu słów kluczowych. Oczywiście warto korzystać z Planera słów kluczowych, a także z Keyword Tool, czy Ahrefs – narzędzia przydatnego nie tylko do wyszukiwania słów kluczowych, ale również badania konkurencji i sprawdzania linków:
Uwaga! W treści nie należy „upychać” zbyt dużej ilości słów kluczowych! Warto umieszczać je z umiarem, posługując się dodatkowo innymi, pokrewnymi słowami – synonimami.
- Treści powinny być dopasowane pod wyszukiwanie głosowe
Obecnie, kiedy wiele osób ma dostęp do Internetu za pośrednictwem tabletów, telefonów komórkowych, smartfonów i innych urządzeń przenośnych, zmienia się również sam proces wyszukiwania. Z badania przeprowadzonym przez CBOS „korzystanie z Internetu” wynika, że aż 99 % przebadanych osób w wieku 18-24 lat korzystka z Internetu wykorzystując urządzenia mobilne. Niewiele niższy procent jest w grupach od 25 do 34 i od 35 do 44 lat – nie schodzi on poniżej 80%! W grupie powyżej 45 lat do korzystania z urządzeń przenośnych podłączonych do sieci przyznaje się ponad 70%. Mobilność sprawia, że zmienia się sposób wyszukiwania informacji. Coraz częściej korzystamy z wyszukiwania głosowego. Wg Google 25% wyszukiwani z urządzeń z Androidem, stanowią wyszukiwania głosowe – a można się spodziewać, że procent ten będzie się zwiększał. Warto zwrócić uwagę, że zapytania głosowe są bardziej naturalne, aniżeli zapytania wpisywane ręcznie. Dlatego, tworząc content na stronę, powinniśmy mieć to na uwadze! Więcej na temat wyszukiwania semantycznego i rozumienia języka naturalnego przez roboty Google, znajdziesz TU.
- Treści ciekawe dla odbiorcy
Treść powinna być angażująca. Odbiorca powinien być „wciągany” w treść artykułu. Użycie filmów, grafik i zdjęć, a także punktorów i wyróżnień to bardzo dobry pomysł. Należy jednak używać tych zabiegów z wyczuciem – nie powinny dominować nad treścią. A w jaki sposób budować treść? Najlepiej trzymać się zasady przechodzenia od najważniejszych informacji, do ważnych szczegółów, kończąc uogólnieniami – takie działanie na pewno wzmocni pozycjonowanie strony internetowej.
- Optymalizacja formatu – nagłówki
Zarówno ROBOTY Google jak i użytkownicy chcą dotrzeć do najważniejszych informacji na stronie szybko. Aby to osiągnąć warto stosować nagłówki: H1, H2 I H3. H1 to nagłówek pierwszy – oznaczamy nim tytuł i może pojawić się na podstronie tylko raz. W każdym nagłówku powinno znaleźć się słowo kluczowe.
Linki zwrotne
Kolejnym ważnym czynnikiem są linki zwrotne. Bez nich pozycjonowanie stron www zazwyczaj po prostu nie jest skuteczne. Problem jednak polega na tym, że nie wystarczy mieć wielu linków – ważne jest, aby linki były naprawdę mocne, a więc pochodziły z uznanych serwisów internetowych.
Unikaj szczególnie:
- Linków pochodzących z niskiej jakości katalogów.
- Linków z serwisów o niskiej jakości.
- Linków znajdujących się w otoczeniu automatycznie wygenerowanych treści i treści spamerskich.
Warto kontrolować linki i sprawdzać, gdzie się znajdują. Jeżeli ich otoczenie jest – najprościej mówiąc – mało ciekawe, warto poprosić o usunięcie linków. Gdzie pozyskiwać linki zwrotne? Dobrze jest prowadzić bloga i umieszczać na nim linki, warto podjąć współprace z blogerami. Ponadto, warto wspierać się dobrymi narzędziami. Do najpopularniejszych należy MajesticSEO oraz Ahrefs. Korzystając z tych programów możesz w szybki sposób poznać dane o liczbie linkujących domen, liczbie linków, rodzajach linkujących domen, liczbie linków follow i nofollow, a także o liczbie linków tekstowych i graficznych.
Zachęcamy do zapoznania się z 2 częścią artykułu , w którym omówimy kolejne czynniki rankingowe.
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.