User Generated Content (UGC) – zdobądź rozgłos dla swojej marki

User Generated Content

Inwestujesz w reklamy, prowadzisz stronę firmową, dbasz o wysoką jakość usług, a mimo to Twoja konkurencja wciąż cieszy się lepszym zainteresowaniem wśród ludzi? Możesz to zmienić za pomocą User Generated Content – darmowych „reklam”, które stworzą Twoi klienci.

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content przetłumaczone na język polski brzmi: zawartość/treść tworzona przez użytkowników. Innymi słowy, UGC to wszystko, co piszą i mówią na temat Twojej firmy internauci, np.:

  • komentarze,
  • opinie,
  • zdjęcia,
  • filmy i vlogi.

Aż 70% konsumentów kupuje przede wszystkim produkty i usługi polecane przez innych. Oznacza to, że rozwinięty User Generated Content pomoże Twoim klientom i upewni ich, że kupują coś wartościowego. Z drugiej strony, Twoja firma uzyska dzięki niemu rozgłos, wiernych fanów i będzie nieustannie przyciągać do siebie nowych zainteresowanych. To sytuacja „win-win”, czyli taka, w której wszyscy wygrywają.

Jak zaplanować strategię User Generated Content?

No dobrze, ale jak zbudować społeczność, która będzie tworzyła UGS? Zanim zaczniesz próbować wszystkich możliwości i denerwować się, że nie działają, zaplanuj swoją strategię. User Generted Content powinien być „darmową częścią płatnej kampanii”, więc postaraj się, żeby spełniał ustalone dla niej cele.

  • Sprawdź, gdzie najczęściej przebywają Twoi klienci – nie ma sensu zachęcać ich do aktywności na Facebooku, jeśli najchętniej przeglądają Instagrama.
  • Ustal konkretne cele, które można zmierzyć i rozpisz je krok po kroku.
  • Pisz konkretnie, co ułatwi Ci spełnianie celów.

Pamiętaj, że działanie „na ślepo” tylko opóźni sukces Twojej marki. Dlatego ustal, co, gdzie i kiedy zrobisz i jak zareagujesz, jeśli projekt nie pójdzie po Twojej myśli. Do sprawdzania postępów przydadzą Ci się takie narzędzia jak Brand24 czy SentiOne.

Co pomoże rozwinąć User Generated Content marki?

Content tworzony przez użytkowników to skarb, którego nie tak łatwo zdobyć. W Polsce istnieje wiele firm i duża część z nich każdego dnia stara się do nich dotrzeć.

Żeby przekonać klientów do pisania właśnie o Twojej marce:

  • organizuj konkursy, w których trzeba pokazać coś z nią związanego (np. zdjęcia z produktem, storytelling itp.),
  • oferuj nagrody za podzielenie się opinią (np. zniżki, kupony rabatowe),
  • wysyłaj e-maile z prośbą o opinię do osób, które dokonały zakupu,
  • zaproponuj użytkownikom darmowy produkt za rekomendację (w formie lead magnetu, np. e-book),
  • doceniaj użytkowników (i ich talenty) i udostępniaj ich dzieła (np. zdjęcia wykonane Twoją marką telefonów),
  • twórz akcje, które wniosą coś w życie użytkowników (tak, jak CocaCola i jej słynna kampania „Podziel się radością”, podczas której internauci wrzucali zdjęcia z butelkami tego napoju na Instagrama, oznaczając je hashtagiem CocaColi),
  • proponuj hashtagi, które zachęcą do dzielenia się zadowoleniem z produktów,
  • zadawaj pytania i prowadź dyskusje pod postami marki w mediach społecznościowych,
  • inspiruj i rozpoczynaj dyskusje,
  • stwórz grupę na Facebooku, która pomoże Ci budować społeczność,
  • skorzystaj z portali marketingu rekomendacji, dzięki którym ludzie otrzymają do testów Twoje produkty, w zamian za podzielenie się opinią na ich temat (np. Rekomenduj.to, TestMeToo).
jak rozwinac ugc marki GoPro regularnie publikuje zdjęcia osób korzystających ze sprzętów marki.

Jak widzisz, możliwości są niemal nieograniczone. Korzystaj z nich dowolnie i staraj się tworzyć coś nowego, z czym będzie kojarzona Twoja marka. Tak, jak robi to Huawei czy GoPro – ich UGC opiera się na zdjęciach i filmach stworzonych przy pomocy tych urządzeń. Chwalenie się nimi stało się niemal naturalne dla fanów tych firm.

User Generated Content, a SEO

Pozycjonowanie strony internetowej bez contentu nie istnieje. Chcesz dotrzeć do wielu odbiorców? Zainwestuj w SEO. Chcesz zainwestować w SEO? Zadbaj o treści. Dlaczego te tworzone przez użytkowników są tak przydatne?

  • Są unikalne, czyli lubiane przez wyszukiwarki,
  • Zwiększają czas przebywania na stronie (ludzie uwielbiają czytać opinie innych) i sprawiają, że staje się ona ciekawsza,
  • Rozwijają link building, chociażby dzięki odnośnikom do blogów.

Marketingowcy kładą coraz większy nacisk na budowanie społeczności wokół marki. Jeśli obserwujesz liderów rynkowych, to wiesz, że User Generated Content bez wątpienia się sprawdza. Co więcej, jest to idealne rozwiązanie również dla mniejszych firm, które nie mają budżetu na spektakularne reklamy.


Wystarczy dobry pomysł i odrobinę zaangażowania, żeby stać się rozpoznawalnym i zyskać nowych klientów. Zrób pierwszy krok, a za jakiś czas sobie podziękujesz.


O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski

Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz