Co lepsze – AdWords (Google Ads) czy pozycjonowanie strony?

pozycjonowanie czy google ads

Jeśli zależy Ci na aktywnym promowaniu swojej strony internetowej w sieci, możesz zastanawiać się nad jej pozycjonowaniem albo wykupieniem reklamy w Google. Na czym lepiej się skupić i co przyniesie Ci więcej korzyści – klientów i zysków? Na co warto uważać w przypadku obu opcji i ile one kosztują? Przyjrzyjmy się im z bliska.

Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie witryn WWW to trwające wiele miesięcy, a nawet lat, działania, które mają na celu podniesienie pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Podczas ustalania rankingu, Google bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników. Pozycjoner, pracując nad stroną, zwraca uwagę na wszystkie z nich – najpierw je analizuje (wykonuje audyt SEO), a następnie systematycznie je dostosowuje i sprawdza ich efekty. 

Pozycjonowanie składa się z 2 głównych filarów: pracy na stronie (on-site) oraz poza nią (off-site). Bardzo ważnym elementem drugiego z nich jest link building, czyli pozyskiwanie odnośników z innych witryn do tej pozycjonowanej. W ostatnich latach zajmuje to coraz więcej czasu, ponieważ Google zwraca szczególną uwagę na ich jakość, a nie ilość.

Jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że w Polsce znajduje się 35 tys. sklepów odzieżowych, a 10 tys. z nich sprzedaje też produkty online. Planujesz zakup ubrań, więc wpisujesz w pole wyszukiwarki „sklep odzieżowy”. Wyświetla Ci się mnóstwo propozycji pasujących do Twojego zapytania, więc prawdopodobnie nawet nie przechodzisz na drugą stronę wyników wyszukiwania. To właśnie dzięki temu tak chętnie korzystasz z wyszukiwarek internetowych.

wyniki wyszukiwania google

Prawda jest taka, że strony, które zostaną Ci pokazane, na pewno są lub były pozycjonowane. Przez wiele miesięcy specjalista budował ich zaplecze, szukał wartościowych linków zewnętrznych, dbał o linkowanie wewnętrzne, jakość oraz układ tekstu itp. Witryny, które nie mają tego wsparcia, nie spełniają wszystkich wymagań Google, więc są pokazywane na dalszych pozycjach (do których większość internautów nawet nie zagląda). Roboty ocenią je jako mniej wartościowe dla użytkowników.

Pozycjonowanie strony internetowej – korzyści:

+ Długotrwałe efekty

Jeśli powierzysz swoją witrynę profesjonalistom używającym tylko metod White Hat SEO (uznawanych przez Google), efekty ich działań będą widoczne miesiącami lub nawet latami. Kiedy Twoja strona dotrze do TOP10 wyszukiwań, raczej zostanie tam na długo, a jeżeli nie przerwiesz współpracy z pozycjonerem, może nigdy stamtąd nie zniknąć.

+ Poprawa konwersji

Pozycjonowana strona charakteryzuje się tym, że jest przejrzysta i przyjemna dla oka użytkowników. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu do wymagań wyszukiwarki zaczyna też skuteczniej sprzedawać. Logiczne rozmieszczenie nagłówków, treści, menu itp. pomaga internautom szybciej odnaleźć się na stronie i przekonuje do kliknięcia przycisku „kup to”. Pozycjonerzy bardzo często znają podstawowe zasady UX (User Experience), więc wiedzą, jak sprawić, aby dana zakładka była jak najbardziej czytelna. Poza tym współpracują z copywriterami, którzy dbają o to, aby treść witryny przekonywała do zakupów. To wszystko realnie przekłada się na większe zarobki właściciela strony.

+ Świadomość marki

Wiele działań pozycjonerów przeplata się z praktykami marketingowymi. Regularne pisanie artykułów branżowych pozwala budować wizerunek eksperta. Każdy wpis sponsorowany lub gościnny w większym serwisie pokazuje potencjalnym klientom silną, opiniotwórczą markę. Internauci, którzy nauczą się od firmy czegoś zupełnie za darmo i od czasu do czasu zobaczą ją przewijającą się na innych stronach lub social mediach, szybko jej zaufają i chętnie zostawią u niej pieniądze. To efekt, którego nie da się osiągnąć w kilka tygodni.

Pozycjonowanie strony internetowej – o tym pamiętaj

Mimo swoich zalet, pozycjonowanie nie zawsze jest najlepszym wyborem w danym momencie. Jego pierwsze, znaczące efekty widać po kilku miesiącach, a utrzymanie naprawdę wysokiej pozycji wymaga cierpliwości. Jak już było wspomniane – to właśnie dzięki takim solidnym fundamentom strona utrzymuje się na początku wyników wyszukiwania przez długi czas. Jednak jeśli strategia marketingowa Twojej firmy zakłada osiąganie szybkich efektów, najlepiej będzie, jeśli połączysz pozycjonowanie z innymi metodami promocji w sieci.

Jeżeli nie masz żadnego doświadczenia w pozycjonowaniu stron, zrób bardzo obszerne rozeznanie wśród firm, z którymi chcesz współpracować. Unikaj tych, które obiecują szybkie wyniki – prawdopodobnie korzystają z metod Black Hat SEO, które są wykrywane i karane przez Google. Żeby nie narażać się na nieprzyjemności, znajdź agencję SEO lub freelancera, który ma wiele pozytywnych opinii i proponuje Ci umowę z krótkim okresem wypowiedzenia (a nie, np. 6 miesięcy).

Ile kosztuje dobre pozycjonowanie strony?

W zależności od wielkości strony, ilości błędów, jakie na niej występują i Twoich wymagań, cena może być skrajnie różna. Do samych regularnie wprowadzanych zmian na stronie, trzeba również doliczyć początkowy audyt SEO oraz jego omówienie. Kwota będzie się też różniła w zależności od wybranej przez freelancera lub agencję formy rozliczenia. 

Biorąc pod uwagę, że średni koszt roboczogodziny specjalisty SEO wynosi ok. 100 zł, decydując się na pozycjonowanie strony, trzeba mieć na to przygotowane kilka tysięcy miesięcznie. Dobre SEO nie może kosztować 300 czy 500 zł. W takiej cenie dostaniesz albo brak efektów, albo filtr od Google.

Reklama Google Ads (AdWords)

Reklama w Google to po prostu wykupienie miejsca na internetowym banerze. Nie jest to jednak tak proste, jak przyklejenie plakatu do billboardu przy ulicy. Wymaga regularnego przeprowadzania głębokiej analizy, a od jakości reklamy zależy nie tylko jej skuteczność, ale i cena. Skuteczne reklamy w Google to takie, które są częścią strategii. Ich elementy, które wymagają dokładnego przemyślenia to m.in.:

– treść oraz nagłówki,

– grafiki,

– wezwania do działania,

frazy kluczowe (jak najbardziej rentowne, a przy tym nie za drogie),

– pokazywany oraz docelowy adres URL,

– rodzaj reklamy (tekstowa, video, a może produktowa?).

Co więcej, każda branża charakteryzuje się inną konkurencją, grupą docelową, a czasem sezonowością. Oznacza to, że nie ma jednej, uniwersalnej instrukcji obsługi skutecznej reklamy Google. Jej sukces opiera się w dużej mierze na doświadczeniu specjalisty SEM i ciągłym testowaniu nowych możliwości.

W praktyce spotykasz się z reklamami Google Ads (dawniej AdWords) niemal cały czas. Pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, na innych stronach internetowych, a nawet na poczcie Gmail.

organiczne wyniki wyszukiwania przyklad Organiczne – uzyskane dzięki pozycjonowaniu (zazn. na zielono) i płatne – uzyskane dzięki reklamie w Google (zazn. na czerwono) wyniki wyszukiwania.
google ads gmail Reklamy wykupione w Google Ads mogą pojawiać się również w zakładce „Oferty” w skrzynce pocztowej Gmail.

Reklama Google Ads (AdWords) – korzyści:

+ Szybkie efekty

Pod tym względem reklamy Google są zdecydowanie przeciwieństwem pozycjonowania. Zaczynają sprowadzać na stronę nowych klientów praktycznie już od momentu zrobienia przelewu. Oczywiście, to, o ile zwiększą sprzedaż, zależy od ciągłej pracy nad nimi, ale nawet reklamy wykonane przez „laików” zaczną natychmiast przynosić korzyści (inna sprawa, że w zależności od jakości reklamy, nowych klientów może się pojawić nieproporcjonalnie mało względem wydanych pieniędzy).

+ Możliwości dla każdej witryny

Nieważne, czy jesteś liderem w swojej branży, czy Twoja firma i strona wystartowały tydzień temu – masz szansę znaleźć się w szybkim czasie na samym początku wyników wyszukiwania Google. Jeśli Twoja reklama będzie zaprojektowana lepiej niż te wypuszczane przez konkurencję, możesz przez chwilę zdobywać więcej klientów niż firmy z długoletnim stażem. Dodatkowo niektóre rodzaje kampanii reklamowych Google pomagają w budowaniu świadomości marki, czyli pośrednio wpływają też na dalsze losy firmy.

UWAGA: Reklamy Google również mają swój ranking. Im mniej wartościowa według Google reklama, tym rzadziej i w gorszych miejscach będzie się pojawiała. Dlatego warto poprosić o pomoc specjalistę – ta inwestycja się zwróci!

+ Niewielkie ryzyko

Po pierwsze, reklamy, które wypuścisz do sieci, nie wpłyną negatywnie na pozycjonowanie Twojej strony. W tym przypadku, nawet jeśli pojawią się w nich błędy, Google nie nałoży na Twoją stronę filtra lub bana. To bezpieczna opcja, zwłaszcza jeśli robisz to pierwszy raz. Po drugie, reklamując się w Google, sam ustalasz rodzaj płatności, który Ci odpowiada. Najczęściej jest to CPC/PPC, czyli naliczanie opłaty tylko za faktyczne kliknięcia w reklamę, a nie tylko zobaczenie jej przez internautów. W praktyce pozwala Ci to oszczędzać na promocji wśród ludzi niezainteresowanych Twoją ofertą.

Reklama Google Ads (AdWords) – o tym pamiętaj

Efekty wykupienia reklamy w Google znikają tak szybko, jak się pojawiają. Można je porównać do szybkiego zastrzyku gotówki, tylko Twoją „gotówką” są w tym przypadku ruch na stronie i pozyskani klienci. Niemal natychmiast, kiedy przestaniesz opłacać kampanię, statystyki Twojej witryny drastycznie zmaleją. Sekret tkwi w tym, żeby odpowiednio wykorzystać to, co udało się uzyskać dzięki reklamie. Takie działania nie wpłyną też na organiczną pozycję strony w wyszukiwarce – jeśli wcześniej była na 100 miejscu, nadal tam pozostanie. Weź też pod uwagę, że cena reklamy może się zmieniać każdego dnia, a jeśli dobierzesz nieodpowiednie słowa kluczowe, przekroczy ona znacznie barierę opłacalności. Co więcej, część Twojej grupy docelowej może jej nigdy nie zobaczyć, przez zainstalowanie na komputerze programu typu AdBlock.

Tworząc reklamę, musisz zapoznać się dokładnie z wymaganiami, jakie stawia przed Tobą Google – a jest ich niemało. Twoja reklama może zostać uznana za nieetyczną lub niezgodną z zasadami, jeśli na jej stronie docelowej znajdują się treści kontrowersyjne lub zostanie ona uznana za witrynę niskiej jakości. Jeśli wykorzystujesz grafikę, ona również powinna być maksymalnie „poprawna politycznie” – w innym przypadku reklama zostanie zawieszona. Czasami zasady są tak nieoczywiste, że znalezienie problemu zajmuje sporo czasu.

Ile kosztuje reklama w Google?

Cena kampanii w Google zależy w dużej mierze od branży i słowa kluczowego, na które dana reklama ma się wyświetlać. Nie jest to jednak takie proste – reklama dopracowana przez specjalistę, dzięki optymalnym ustawieniom, będzie tańsza niż taka robiona samodzielnie, „na czuja”. PPC (Pay Per Click, koszt kliknięcia) może się też zmienić, jeśli Twoja konkurencja postanowi używać tego samego słowa kluczowego w tym samym czasie. 

Jeśli postanowisz wypuścić reklamę samodzielnie, nie opłacisz agencji SEM, zapłacisz jednak więcej za samą reklamę i poświęcisz na to dużą część swojego czasu. Opłacając ajencję lub freelancera, oszczędzisz na samej kampanii i zyskasz dużo wolnego czasu, w którym będziesz mógł rozwijać swoją firmę.

Reklama generująca przeciętne efekty kosztuje średnio (w zależności od branży i jakości) 1000 – 10 000 zł. Różne agencje i freelancerzy doliczają do tego swoje prowizje – od kilkuset złotych, do kilkudziesięciu procent budżetu.

Google Ads (AdWords) czy pozycjonowanie – co wybrać?

To decyzja, którą musisz podjąć samodzielnie. Bez wątpienia najlepsze efekty osiągniesz, łącząc obie usługi i korzystając z pomocy profesjonalistów. Pozycjonowanie będzie działało długofalowo i zagwarantuje Ci zwiększenie zysków na długi czas w ciągu kilku – kilkunastu miesięcy. Podczas gdy będzie ono krok po kroku budowało świadomość Twojej marki w internecie, reklamy Google Ads pozwolą Ci osiągnąć krótkoterminowe cele. Te dwie usługi zdecydowanie się uzupełniają.

Może zdecydować się tylko na jedno rozwiązanie?

Reklama Google Ads sprawdzi się:

– przy promocji sezonowych produktów (np. okularów przeciwsłonecznych),

– w branżach, w których pierwsza strona wyszukiwań organicznych (uzyskanych dzięki pozycjonowaniu) została całkowicie zdominowana przez liderów rynkowych (np. branża jubilerska),

– jeśli chcesz promować swoje produkty na innych stronach (blogach, forach, skrzynce pocztowej Gmail).

Pozycjonowanie strony internetowej jest dla Ciebie, jeśli:

– myślisz długodystansowo i chcesz za kilka miesięcy być w miejscu, w którym Twoja konkurencja znajdzie się za kilka lat,

– działasz w mało konkurencyjnej branży, więc dostanie się do TOP10 wyszukiwań Google nie będzie dla Ciebie problemem,

– Twoja strona wymaga dużych poprawek – np. ładuje się wolno, przez co klienci trafiający na nią z reklam Google, szybko ją opuszczą.

To, ile zapłacisz za obie te usługi, nie jest obligatoryjne. Dopóki nie określisz swoich wymagań, nikt nie powie Ci, za co zapłacisz mniej. Zarówno reklama w Google, jak i pozycjonowanie, mogą okazać się droższe w danym momencie.


Postaraj się spojrzeć z boku na swoją sytuację i zastanów się, czy Twoja firma potrzebuje bardziej krótkotrwałych, czy długotrwałych efektów. Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz pomocy w ocenie sytuacji, chętnie Ci w tym pomogę.


O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski, SEO Freelancer / Specjalista SEO z pasją związany z marketingiem internetowym (w tym z pozycjonowaniem strony) od 2005 roku. Zdobywał doświadczenie, pracując z różnej wielkości klientami, od startupów po duże korporacje. Pozycjonował i pozycjonuje projekty polskie jak i zagraniczne. W 2011 roku założył własną firmę, pomagając firmom zwiększać widoczność w internecie. Pasjonat sztucznej inteligencji (AI), tworzy oprogramowanie wykorzystujące API OpenAI. Na blogu dzieli się wiedzą i praktycznymi poradami z zakresu SEO oraz AI.

Dodaj komentarz