![współpraca ze startupami](/wp-content/uploads/startup.jpg)
Innowacja to już nie tylko pusty slogan, ale coś, bez czego nawet największe korporacje schodzą ze sceny. Przed przedsiębiorcami stoi trudne zadanie – dopasować struktury swoich firm do nowych realiów. Jednym z najważniejszych przełomów ostatnich lat okazały się w tej kwestii współprace ze startupami. W czym pomagają, jakie stawiają wyzwania i czy Polskie przedsiębiorstwa są na nie gotowe? Zobacz.
Czym są startupy i kto z nimi współpracuje?
Startupy to firmy, które powstały po to, żeby stworzyć coś nowego. Ich założyciele ponoszą ryzyko – dany produkt nie musi przyjąć się na rynku. Mają też jednak możliwość stać się ogromnymi markami, tak jak to miało miejsce chociażby z Dropboxem, Uberem, Snapchatem czy Facebookiem.
Na początku wydawało się, że startupy tworzą realną konkurencję dla największych firm. Szybko jednak okazało się, że dzięki swoim zasobom zarówno one, jak i korporacje rozwijają się najszybciej, kiedy działają razem.
Korzyści dla korporacji to m.in.:
- szybkie rozszerzenie swojej oferty,
- niższe koszty wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań,
- wizerunek lidera na rynku,
- nauka zupełnie innej organizacji pracy.
Natomiast dla startupów to przede wszystkim zastrzyk gotówki i nieporównywalnie szybszy rozwój projektu.
Jak przebiega współpraca ze startupami?
Przedsiębiorstwa mają wiele możliwości znajdowania startupów do współpracy. Jeżeli myślisz o takim kroku, zastanów się nad:
– Funduszami Corporate Venture Capital (CVC), czyli modelem, w którym korporacje inwestują w startupy, w zamian za przejęcie części ich udziałów. Jest to do tej pory najpopularniejsza metoda współpracy.
– Scoutingiem polegającym na zaangażowaniu zewnętrznego wykonawcy do stworzenia listy startupów, które mają szansę pomóc Twojemu przedsiębiorstwu.
– Demo Day, czyli zaproszeniu kilku startupów do zarządu firmy. Po prezentacji ich pomysłów wybór odpowiedniego przedsiębiorstwa stanie się dużo łatwiejszy.
– Uruchomieniem własnego programu akceleracyjnego, który zapewni Ci większą niezależność, ale też zwiększy nieco ryzyko niepowodzenia.
Zdecyduj też, kim chcesz być dla startupu:
– klientem, który zapłaci za licencję lub produkt,
– partnerem, który zaplanuje wspólne cele i podbije nowy rynek wraz z drugą stroną,
– inwestorem, który przejmie część lub całą działalność.
Każde podejście ma swoje wady i zalety, jednak wybór jednego z nich musi być poprzedzony głęboką analizą możliwości Twojej firmy. Pozwoli to zmaksymalizować szansę na owocną współpracę.
![wspolpraca ze startupami](/wp-content/uploads/wspolpraca-ze-startupami-1024x645.jpg)
Czy Polskie korporacje są gotowe na współpracę ze startupami?
Mimo że polskie firmy (ale również te zagraniczne, z oddziałami w Polsce) w większości deklarują chęć podjęcia takich kroków, to na współprace ze startupami decyduje się niewielki ich odsetek. Wynika to przede wszystkim z nieprzygotowania korporacji na tak duże zmiany.
Współpraca ze startupami wygląda zupełnie inaczej niż dotychczasowa struktura działań wewnątrz firmy. Przebiega bardziej dynamicznie i wymaga dostosowywania się do nowych sytuacji na bieżąco. Badania pokazują, że takie firmy zatrudniają zazwyczaj zdecydowanie zbyt mało osób odpowiedzialnych za innowacje, a inne działy (co ciekawe, najczęściej IT) niechętnie z nimi współpracują.
To wszystko doprowadza do sytuacji, w której startupy czekają na odpowiedzi tygodniami, a aż 20% z nich przyznaje, że nie dostaje pieniędzy na czas. Obie strony są niezadowolone z niejasnej sytuacji, a efekty współpracy po prostu nie mogą się pojawić. Dlatego podstawą nawiązania takiej współpracy powinien być jasny plan i kadra gotowa na wyzwania.
Współpraca ze startupami – krótkoterminowa czy na lata?
Czujesz, że Twoja firma jest gotowa na innowacje? W takim razie wiesz już, że dokładne zaplanowanie obowiązków oby dwu stron pomoże Ci osiągnąć sukces. Zarówno dla Ciebie, jak i zarządu startupu, jedną z najważniejszych informacji jest czas współpracy. To on będzie definiował wszystkie działania. Co wybrać?
Krótkoterminowa współpraca ze startupami:
+ da Twojej korporacji jednorazowy, szybki zastrzyk nowej technologii,
+ pozwoli zyskać miano innowacyjnej firmy, przy mniejszej inwestycji w skali rocznej,
+ pomoże Ci obiektywnie spojrzeć na swój biznes,
– może zakłócić i spowolnić pracę zespołów, które muszą w krótkim czasie dostosować się do nowych warunków,
– mimo że tańsza ogółem, wymaga nakładów finansowych w krótkim czasie,
– przez pośpiech generuje większe ryzyko porażki.
Długoterminowa współpraca ze startupami:
+ po pierwszym szoku, wprowadza do firmy świeżość i nową energię do działania,
+ gwarantuje szybkie dopasowywanie się do nowych trendów,
+ pozwala rozłożyć inwestycję na mniejsze raty,
– w generalnym rozrachunku może generować nieznaczne zyski,
– przy wyborze nieodpowiedniego partnera prowadzi czasem do zniszczenia reputacji korporacji,
– bez porządnego przygotowania obu stron, staje się źródłem nieporozumień i niepotrzebnego stresu.
Współpraca ze startupami wiąże się z ryzykiem, ale jednocześnie powoli staje się nieodłącznym i koniecznym elementem strategii marketingowej rynkowych gigantów. Planujesz się do nich przyłączyć?
O autorze | Specjalista SEO: Mateusz Kozłowski
Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.
Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.
Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.
W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.
Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.