Słownik pojęć dot. pozycjonowania stron | Co to za słowo? Co to znaczy?

slownik seo

Podczas nauki o pozycjonowaniu stron internetowych natknąłeś się na pojęcie, które nic Ci nie mówi? Spokojnie – każdy specjalista SEO był kiedyś na Twoim miejscu. Ten słownik SEO powstał właśnie dla Ciebie! Za każdym razem, kiedy nie będziesz pewny, co oznacza dane słowo, zajrzyj do tego wpisu. Wszystkie definicje zostały tu pogrupowane alfabetycznie, a sama baza będzie regularnie rozbudowywana. Koniec z niejasnymi pojęciami!

WSKAZÓWKA: Szukasz konkretnego pojęcia i chcesz jak najszybciej poznać odpowiedź? Wybierz na klawiaturze skrót: Ctrl+F i wpisz szukane słowo. Przeglądarka szybko przeniesie Cię do jego definicji.

Algorytmy Google 

Zaawansowane programy, które nieustannie sortują zeskanowaną przez Googleboty sieć wyszukiwania. Pozycjonowanie strony polega właśnie na pokazaniu algorytmom, że jest ona wartościowa. Google przyznaje, że kryteriów, na podstawie których ocenia wartość witryn, jest już ponad 200 – biorąc pod uwagę, że musi regularnie sprawdzać aż 1,5 miliarda witryn na całym świecie, algorytmy mają co robić. Wraz z rozwojem firmy pojawiają się coraz nowsze i bardziej rozbudowane algorytmy, a do najważniejszych z nich należą:

Panda, która sprawdza jakość treści,

Pingwin, który walczy ze spamem i masowym linkowaniem,

Koliber, który dba o to, żeby wyszukiwanie informacji było jeszcze łatwiejsze (zwiększa też wartość fraz długiego ogona i pozycjonowania lokalnego),

Gołąb pokazujący wyszukiwania lokalne bez konieczności wpisywania nazwy miasta,

PageRank, czyli pierwszy algorytm Google. Oceniał witryny w skali od 1 do 10 pod względem ich jakości. Oficjalnie przestał być aktualizowany, ale grono osób twierdzi, że wciąż działa.

Alt / opis alternatywny

Dodatkowy opis obrazu lub grafiki na stronie. Pełni 3 funkcje:

1. Jest widoczny i znaczący dla Googlebotów skanujących stronę. Zdjęcia z opisami są przez roboty lepiej rozpoznawane niż te, które ich nie mają. Jeżeli grafika na stronie ma swój opis alt, boty przeskanują go dokładnie tak samo, jak pozostałą treść. To świetne miejsce do umieszczania słów kluczowych.

2. Pomaga osobom niewidomym oraz internautom, którym z jakichś względów nie załadował się obrazek. Nawet jeśli nie widzą samej grafiki, mogą przeczytać tekst opisujący, co się na niej znajduje.

3. Pomaga w wyszukiwaniach przez zakładkę Google grafika. Jeśli użytkownik wpisze w niej słowa, które znajdują się w opisie alternatywnym danej grafiki, może mu się ona wyświetlić. Część zaciekawionych ludzi odwiedzi dzięki temu witrynę, na której się znajduje.

tekst alternatywny wordpress

Anchor tekst

Tzw. kotwica, czyli fragment tekstu, który został zmieniony na link – odnośnik do innej strony. To ogromna i nieoceniona pomoc pozycjonowania, która przy okazji pomaga zrozumieć internautom czytany tekst i zachęca ich do zostania dłużej na stronie – np. czytając uzupełniający artykuł. Anchor tekst może być „klikalnym tekstem” zarówno przy linkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Najważniejsze jednak, żeby podlinkowane słowa były powiązane z tekstem, do którego się odnoszą. Linkowanie słów „zobacz więcej” przynosi gorsze rezultaty niż np. „zabawki dla dzieci”.

anchor tekst przyklad Przykład anchor tekstów ze strony https://pl.wikipedia.org/wiki/OSB_(płyta)

Atrybut dofollow

Linki z atrybutem dofollow to te, które widzimy najczęściej. Jeśli początkujący blogger linkuje w swoim artykule do rozbudowanej witryny ze statystykami (używając atrybutu dofollow), powoduje „przekazanie” części mocy witryny swojej stronie. Ma to ogromne znaczenie dla SEO, a im więcej takich wartościowych linków posiada dana strona, tym wyższe miejsce zajmuje w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, że linkowanie dofollow do stron niskiej jakości przynosi odwrotny skutek.

Atrybut nofollow

Przeciwieństwo atrybutu dofollow. To jasny sygnał dla Googlebotów, że podlinkowana witryna nie ma „przekazywać” swojej mocy. Mimo to Google potwierdza, że nawet takie odnośniki są czasami skanowane, a niektóre eksperymenty pokazują, że linki nofollow również wpływają na pozycję strony. Watro je umieszczać przede wszystkim przy nieprzydatnych dla pozycjonowania odnośnikach, np. do polityki prywatności, strony logowania czy niektórych stron zewnętrznych. Równie często pojawiają się w sekcji komentarzy na blogach oraz forach, co pozwala zapobiegać masowemu linkowaniu i spamowaniu.

Audyt SEO

Szczegółowe przeanalizowanie wszelkich elementów strony, które wpływają na jej pozycję w wyszukiwarce. Ma na celu znalezienie wszelkich nieprawidłowości hamujących rozwój witryny. Właśnie na jego podstawie jest przeprowadzana optymalizacja strony internetowej, która z kolei wspiera jej pozycjonowanie. Najlepsi specjaliści SEO analizują niemal każdy aspekt: od jakości linkowania wewnętrznego, przez dobrane słowa kluczowe, aż po techniczną budowę strony. Jako że pozycjonowanie coraz częściej jest wiązane ze strategią marketingową firmy, audyt SEO skupia się też na działaniach konkurencji i możliwościach budowania silnej marki w sieci.

Autorytet witryny / Domain Authority (DA)

Wskaźnik, który podpowiada, jak wartościowa jest dana strona w oczach wyszukiwarki. Nie bierze on jednak pod uwagę wszystkich elementów pozycjonowania, ale skupia się na linkach wychodzących i przychodzących. Na podstawie ich jakości i ilości, w skali od 1 do 100 (im więcej, tym lepiej) pokazuje szacowaną pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby sprawdzić, jaki autorytet ma Twoja strona, wystarczy zainstalować darmową wtyczkę do przeglądarki MozBar.

autorytet domeny przyklad Przykład wykorzystania narzędzia MozBar na stronie https://www.whitepress.pl/

Backlinki / linki zwrotne / linki przychodzące

Najprościej mówiąc, są to wszystkie linki, które kierują internautów do Twojej witryny z innych miejsc w internecie. Potrafią znacznie wpływać na wyniki strony, a ich pozyskiwanie jest jednym z podstawowych zadań specjalisty SEO. Co ważne, Google honoruje strony, do których kierują naturalne backlinki, a ich masowe wykupywanie może skończyć się nałożeniem na witrynę filtra.

Ban od Google

Najbardziej dotkliwa kara od wyszukiwarki, nakładana na witryny pozycjonowane technikami Black Hat SEO. Powoduje całkowite zniknięcie witryny z wyników wyszukiwania, przez co można się na nią dostać tylko i wyłącznie wpisując dokładny adres w pasek przeglądarki. Zbanowana strona nie jest indeksowana, więc Googleboty nie rejestrują zmian, które na niej zachodzą. Usuwanie bana może trwać od kilku miesięcy nawet do kilku lat, a to i tak nie gwarantuje powrotu do poprzedniej pozycji w wyszukiwarce. Czasami okazuje się, że najlepszym wyjściem jest założenie strony od nowa.

Black Hat SEO

Techniki pozycjonowania niezgodne z wytycznymi Google. Należy do nich m.in. cloaking i duplicate content, czyli wszelkie metody, które mają pomagać w szybkim osiąganiu efektów. Google uznaje to za nieetyczną manipulację wynikami wyszukiwania i karze witryny pozycjonowane za pomocą Black Hat SEO filtrami lub banem.

Błąd 404

Komunikat wyświetlany internautom, którzy odwiedzili stronę, z którą przeglądarka nie może się połączyć. Zazwyczaj wynika to z przeniesienia danej zakładki na inny adres. Występowanie błędów 404 jest bardzo niekorzystne dla działań pozycjonera, dlatego należy się ich jak najszybciej pozbywać. Do sprawdzenia, czy występują one na twojej witrynie, użyj narzędzia Screaming Frog. Aby rozwiązać problem, użyj przekierowania 301.

blad 404 przyklad

Breadcrumbs / nawigacja okruszkowa

Forma nawigacji po stronie internetowej, która pokazuje użytkownikowi, w jakim miejscu witryny aktualnie się znajduje. Szczególnie przydatna przy bardziej rozbudowanych serwisach i sklepach internetowych. „Okruszki” najczęściej widzimy na górze strony i są przedstawione w formie klikalnej, dzięki czemu szybko możemy cofnąć się np. do poprzedniej kategorii. Breadcrumbs pozwalają jeszcze dokładniej pokazać hierarchię podstron oraz wyświetlają się w wyszukiwarce – to wszystko pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

breadcrumbs przyklad Przykład zastosowania nawigacji okruszkowej na stronie https://allegro.pl/kategoria/czytniki-ebookow-akcesoria-110213?bmatch=baseline-al-product-cl-eyesa2-engag-dict45-ele-1-2-0513

Certyfikat SSL

Gwarancja bezpieczeństwa odwiedzanej witryny, przedstawiana jako mała kłódka obok adresu URL. Google oficjalnie oświadczyło, że posiadanie certyfikatu SSL wpływa pozytywnie na pozycje w wyszukiwarce. Wszelkie strony zbierające dane użytkowników (zwłaszcza te dotyczące płatności) muszą go posiadać, ale zalecane jest, żeby zwracali na niego uwagę nawet właściciele najmniejszych blogów. Co ciekawe, na rynku funkcjonuje zupełnie darmowy certyfikat Let’s Encrypt, więc wystarczy chwila, żeby Twoja domena cieszyła się większym zaufaniem.

ssl przyklad

Cloaking

Czyli maskowanie prawdziwej treści. Jedna z technik Black Hat SEO, karana nałożeniem filtra Google. Strona pozycjonowana tą metodą pokazuje inną treść użytkownikom, a inną Googlebotom, dzięki czemu w szybkim czasie może osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce. Przykładem takich działań jest „upychanie” słów kluczowych na stronie, umieszczając biały tekst na białym tle.

CMS

System zarządzania treścią, na którym można zbudować stronę bez dokładnej znajomości pojęć informatycznych i programistycznych. Posiada panel administracyjny, za pomocą którego użytkownicy mogą projektować swoje witryny. Najpopularniejszym i przy tym darmowym systemem CMS jest WordPress, nieco w tyle zostaje m.in. Joomla! i Drupal. Pozycjonowanie stron opartych o CMS wymaga nieco innego podejścia – warto o tym pamiętać.

Content

Wszystkie widoczne elementy strony internetowej – od najważniejszych treści, przez grafiki, po opisy produktów. Coraz częściej mówi się o contencie również w kategorii treści publikowanych przez markę w social mediach. Wpływa on znacząco nie tylko na postrzeganie marki, ale też na pozycjonowanie – np. dzięki zawartości słów kluczowych i anchor tekstów.

Doorway Page

Strona przejściowa – niezaprzeczalna metoda Black Hat SEO. Osoba, która chce z niej korzystać, tworzy witrynę pełną słów kluczowych odpowiadających danemu biznesowi. Dzięki temu taka strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania, jednak po wejściu w nią, użytkownik zostaje od razu przekierowany na stronę docelową. 

Duplicate content

Powielanie treści w obrębie tej samej lub innych witryn, karane przez Google nałożeniem filtra. Duplicate content jest o tyle niebezpieczny, że właścicielom stron zdarza się tworzyć go zupełnie nieświadomie – np. sprzedając różne warianty kolorystyczne jednego produktu na osobnych zakładkach (każda taka zakładka jest uznawana przez Googleboty za osobny adres). Aby sprawdzić, czy Twoja strona nie posiada zduplikowanych treści, wpisz jej adres na stronie www.copyscape.com.

Farma linków

Kolejna metoda Black Hat SEO. Farma linków to baza linkujących do siebie stron niskiej jakości. Takie odnośniki są zazwyczaj umieszczane nienaturalnie i masowo, co szybko zostaje wychwycone przez Google. Linki niskiej jakości, dzięki wprowadzeniu nowych algorytmów przez Google, nie mają już dużej wartości dla pozycjonowania. Dlatego takie „farmy” już dawno straciły na swojej popularności.

Filtr od Google

Kara nakładana na witryny, których pozycjonowanie opiera się na metodach Black Hat SEO. W odróżnieniu od bana nie powoduje całkowitego zniknięcia z wyszukiwarki, ale znacznie obniża pozycję witryny – nawet o kilkadziesiąt pozycji. Filtry dzielimy na algorytmiczne (trudniejsze do zdiagnozowania i usunięcia) oraz ręczne (widoczne w panelu GSC). Pozbycie się filtrów wymaga dużej wiedzy z zakresu pozycjonowania i zajmuje zazwyczaj kilka miesięcy.

Frazy długiego ogona

Frazy kluczowe, które składają się z ponad 2 słów. Charakteryzują się mniejszą liczbą wyszukiwań w Google, dzięki czemu pozwalają na docieranie do klientów o sprecyzowanych potrzebach. Pozycjonowanie na frazy long tail to okazja przede wszystkim dla początkujących biznesów, które nie mają szansy przebicia się do TOP10 Google z frazami ogólnymi.

PRZYKŁAD:

Ogólna fraza kluczowa: „pierścionki”.

Fraza długiego ogona: „złote pierścionki męskie”, a nawet: „złote pierścionki męskie z grawerem”.

Google Analytics / GA

Darmowe narzędzie od Google, służące do analizy statystyk stron internetowych. To rozbudowany serwis, który pozwala sprawdzić efekty pozycjonowania strony pod względem ruchu. Oferuje wiele filtrów, podziałów na kategorie i analizę w danym przedziale czasowym.

Google Search Console / GSC

Kiedyś Google Webmaster Tools. Kolejna darmowa platforma stworzona przez Google, która pomaga w administrowaniu i kontrolowaniu stanu strony internetowej. Pozwala sprawdzić m.in. czy dana witryna została już zaidneksowana  oraz jaka jest jej pozycja w wyszukiwarce.

Indeksacja

Indeksowanie to wewnętrzne działanie Google, które polega na wprowadzeniu nowych stron (a także nowych wersji tych starszych) do indeksu Google, czyli spisu wszystkich witryn internetowych. Zajmują się tym roboty Google, które skanują regularnie cały kod strony i wprowadzają go do bazy. Jedyne witryny wyłączone z indeksowania to te, na które został nałożony ban od Google oraz te oznaczone metatagiem „noindex”.

Kampania SEO

Bywają tak nazywane wszelkie działania pozycjonujące na danej stronie, czyli optymalizacja, pozycjonowanie off-site i on-site, a także budowanie całej strategii SEO firmy. Kampanii SEO nie można mylić z kampanią Google Ads, czyli grupą reklam sponsorowanych.

Katalogowanie

Dodawanie adresu strony internetowej do katalogów internetowych. To element pozycjonowania, który ma na celu wygenerowanie jak największej ilości linków przychodzących. Katalogowanie zadziała na korzyść witryny tylko wtedy, kiedy generuje wysokiej jakości odnośniki, najlepiej powiązane z branżą. Linki ze słabej jakości witryn, pojawiające się niemal masowo, mogą wręcz szkodzić stronie.

Keyword stuffing

„Upychanie” maksymalnej ilości słów kluczowych na stronie internetowej. Jest to działanie nieetyczne według wyszukiwarki, wpisuje się więc w zasady Black Hat SEO. Keyword stuffing może być zarówno widoczne – np. w artykułach, jak i nie – np. kiedy słowa kluczowe są „ukryte” w miejscach niewidocznych dla czytelników.

Link building / linkowanie

Wszystko, co prowadzi do pozyskania linków przychodzących do pozycjonowanej witryny. Link building jest podstawą SEO, jednak powinien być wykonywany z umiarem – z nastawieniem na jakość, a nie ilość odnośników. Zwiększa autorytet witryny i pozwala budować zaufanie do marki w internecie.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie pomiędzy stronami należącymi do jednej domeny. Mogą to być np. odnośniki z artykułu tematycznego do produktu w sklepie lub zaproszenie do odwiedzenia strony z ofertą na stronie głównej. Linkowanie wewnętrzne to również umieszczanie zakładek w menu i w stopce strony.

linkowanie wewnetrzne przyklad Przykład linkowania wewnętrznego ze strony https://arturjablonski.com/

Off-page SEO

Wszelkie działania pozycjonera wykonywane poza stroną pozycjonowaną. Ich podstawą jest oczywiście link building, ale nie można zapomnieć też o mniej oczywistych krokach, które wspierają SEO. Budowanie wizerunku firmy jako eksperta w branży i tworzenie społeczności wokół marki to zdecydowanie jedne z nich.

On-page SEO

Fundament pozycjonowania, skupiający się na optymalizacji witryny. Elementów on-page SEO jest bardzo dużo – od poprawienia kodu strony, przez publikowanie wartościowego contentu i tekstów SEO, aż po zadbanie o jej responsywność (widoczność na urządzeniach mobilnych).

Optymalizacja strony internetowej

Dopasowanie wszelkich elementów strony do wymagań algorytmów wyszukiwarek (najczęściej Google, ale lepiej nie zapominać o innych, m.in. Yahoo). Optymalizację wykonuje specjalista SEO na podstawie przeprowadzonego wcześniej audytu SEO. 

Planer słów kluczowych

Narzędzie dostępne dla wszystkich użytkowników serwisu Google Ads. Podobnie jak zewnętrzne serwisy, takie jak Ubersuggest czy AnswerThePublic, pomaga w wyborze najkorzystniejszych słów kluczowych dla danej zakładki. Pokazuje też powiązane hasła i frazy długiego ogona oraz przedstawia ich konkurencyjność.

slowa kluczowe google ads

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie stron internetowych skupiające się na pokazaniu witryny jak największej grupie osób przebywającym w danym obszarze. Korzystają z niego branże, którym nie zależy na docieraniu do ludzi z całego kraju. Idealnym przykładem są mechanicy i fryzjerzy, którzy powinni koncentrować się zwłaszcza na frazach powiązanych z ich miastem lub województwem. Np.: „fryzjer Szczecin” czy „mechanik samochodowy Warszawa Wola”. Dużą rolę w pozycjonowaniu lokalnym pełnią też mapy Google i wizytówka Google.

Precle SEO

Teksty pozycjonujące najniższej jakości. Zazwyczaj nie brzmią logicznie, a ich jedynym celem jest umieszczenie na specjalnej stronie (pressel page) jak największej ilości słów kluczowych i linków do pozycjonowanej strony. Mają coraz mniejszą wartość i niemal całkowicie zostały już zastąpione przez treści zapleczowe.

Przekierowanie 301

Przekierowanie automatycznie przenoszące użytkownika na inny adres URL. Używane jest zazwyczaj do zlikwidowania błędu 404. Jeśli dana strona została przeniesiona na inny adres, internauta, który na nią wchodzi, prawdopodobnie nawet nie zauważy, że znalazł się na innej witrynie. 

Responsywność

Zdolność strony internetowej do dopasowywania się do urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę, że już ok. 50% internautów przegląda internet na telefonach, responsywność witryn jest podstawą zdobywania nowych klientów. Warto wiedzieć, że skalowanie i czytelność witryny to jedno, ale szybkość jej ładowania jest równie ważna. 

Roboty Google / Googleboty

Googleboty nieustannie skanują witryny zarówno z poziomu komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Wyszukiwarka posługuje się kilkoma ich rodzajami, a każdy z nich ma inne zadania.

Ruch organiczny

Wyświetlenia strony, które są generowane przez bezpłatne wyniki wyszukiwania (osiągnięte dzięki pozycjonowaniu). Sukcesem każdego pozycjonera jest doprowadzenie witryny do pozycji w TOP10 Google, która generuje najwięcej ruchu organicznego, co przekłada się bezpośrednio na zdobywanie nowych klientów przez wiele miesięcy.

SEM

Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. To bardzo szeroki zakres działań, które wpływają na pozyskiwanie klientów przez firmę. W jego skład wchodzi pozycjonowanie, płatne reklamy w Google i budowanie rozpoznawalności marki. SEM można opisać krótkim wzorem:

SEM (Search Engine Marketing) = SEO (Search Engine Optimization) + PPC (Pay Per Click)

SEO

Search Engine Optimization, optymalizacja strony pod wyniki wyszukiwania lub po prostu pozycjonowanie. Specjalista SEO robi wszystko, żeby strona osiągała jak najlepsze wyniki organiczne (bezpłatne) w Google. Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać od kilku do kilkunastu miesięcy, jednak utrzymują się one bardzo długo – nawet po rozwiązaniu umowy z agencją SEO.

SEO copywriter / SEO copywriting

SEO copywriting to połączenie tekstów pozycjonujących z wysokiej jakości treściami. Zyskuje popularność, bo działa dwutorowo: dzięki odpowiedniej optymalizacji i słowom kluczowym przyciąga na stronę potencjalnych klientów, a dzięki ciekawej treści zatrzymuje ich na stronie. Pozycjonerzy dobrze wiedzą, że od kilku lat pozycjonowanie działa najefektywniej, kiedy jest wspierane treściami tworzonymi przez SEO copywriterów.

SEO scores

Parametry SEO, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Najważniejsze, na jakich warto się skupić to: MOZ Rank, Domain Authority, Współczynnik odrzuceń i URL Rating. Większość z nich sprawdzisz za pomocą płatnych narzędzi, takich jak Ahrefs, chociaż te podstawowe są widoczne również na darmowych stronach, np. PageSpeed Insights.

SEO slug

Slug to znaki, które znajdują się po ukośniku w adresie URL każdej strony. Co to ma wspólnego z pozycjonowaniem? Slugi zoptymalizowane pod SEO to must-have każdej strony internetowej. Przejrzyste adresy pomagają nie tylko użytkownikom, ale też Googlebotom skanującym witrynę.

slug seo przyklad

SEO specialist

Specjalista SEO, czyli osoba, która „na pozycjonowaniu zęby zjadła”. Regularnie podąża za trendami Google, dzięki czemu wie, jak pozycjonować stronę bez narażania jej na nałożenie filtru lub bana. Specjalista SEO potrafi wykonać szczegółowy audyt SEO, zoptymalizować całą witrynę i pozycjonować ją aż do uzyskania pozycji w TOP10 Google.

SERP

Search Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania. Google dzieli ją na 2 kategorie: wyszukiwania płatne (reklamy) i organiczne, które zostały uzyskane dzięki regularnemu pozycjonowaniu. Na to, co, co pojawi się w SERP, ma wpływ przede wszystkim internauta i to, co wpisze na klawiaturze. Na tej podstawie Google wyświetla wyniki od najlepiej, do najmniej dopasowanych do danego zapytania.

organiczne wyniki wyszukiwania przyklad Organiczne (zazn. na zielono) i płatne (zazn. na czerwono) wyniki wyszukiwania.

Sitemap / mapa witryny

Plik w formacie XML lub HTML, zbierający w jednym miejscu wszystkie adresy stworzone na jednej witrynie. Pomaga robotom Google szybciej i skuteczniej indeksować zwłaszcza bardziej rozbudowane portale. Mapę strony możesz stworzyć samodzielnie za pomocą darmowych programów, np. XML-sitemaps.com

Słowo kluczowe / fraza kluczowa

Pojedyncze słowa lub rozbudowane frazy (tzw. long tail), które pomagają znaleźć stronę internetową potencjalnie zainteresowanym osobom. Słowa kluczowe używane na danej stronie są ustalane na podstawie haseł, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. To dzięki nim osoba szukająca hotelu nad morzem, po wpisaniu w Google „hotel Mielno” trafi na witryny przedsiębiorców zajmujących się wynajmem takich pokoi.

SWL

System wymiany linków to serwis pozwalający na bardzo szybkie pozyskiwanie wielu odnośników (linków przychodzących) do danej witryny. Ze względu na udoskonalone działanie algorytmów Google, korzystanie z SWLi  może doprowadzić do nałożenia na stronę kary od Google, dlatego nie korzystają z nich już żadni specjaliści SEO, którzy stawiają na jakość swoich usług.

Teksty zapleczowe

Treści tworzone w celu publikacji na specjalnie przygotowanych stronach, tzw. zapleczach. Mają na celu przede wszystkim pozycjonowanie strony docelowej, ale nie mogą zostać uznane przez Google za SPAM. Dlatego, mimo że nie muszą być w pełni merytoryczne, teksty zapleczowe powinny brzmieć logicznie i zawierać naturalnie rozmieszczone linki oraz słowa kluczowe.

Testy A/B

To prosta, lecz wymagająca cierpliwości metoda sprawdzania, czy zmiana wprowadzona na stronie działa korzystnie na pozycjonowanie (ale nie tylko).  Polega na wypuszczeniu do sieci dwóch wersji strony, które różnią się tylko jednym elementem i zbadaniu, która z nich wykazuje większą konwersję.

Thin content

Najprościej mówiąc, są to treści o niskiej jakości publikowane na stronie. Mogą to być tzw. precle, teksty generowane automatycznie, te o zbyt dużym nasyceniu słowami kluczowymi i takie, które nie niosą za sobą żadnej wartości dla internauty. Ze stronami tego typu walczy algorytm Panda.

URL rating

Jeden ze wskaźników popularnego narzędzia dla pozycjonerów – Ahrefs. Pokazuje, jakiej jakości i jak wiele stron linkuje do danej witryny, a jego wyniki są przedstawione w skali od 1 do 100. To przydatny wskaźnik, który podpowie Ci np. na jakiej stronie warto wykupić artykuł sponsorowany.

UX

User Experience, czyli doświadczenia użytkownika na stronie. Wpływa na to, czy internauta na niej zostanie, a jeśli tak, to jak długo. UX to dział ściśle powiązany z pozycjonowaniem, bo nawet jeśli witryna będzie często odwiedzana przez internautów dzięki SEO, nie będzie generowała zysków, jeśli od razu będą ją opuszczać.

White Hat SEO

Wszystkie techniki pozycjonowania oparte o dobre praktyki, akceptowane przez Google. Nie niesie za sobą żadnego ryzyka i pozwala utrzymać wysoką pozycję strony przez długi czas. Do metod White Hat SEO zaliczamy m.in. naturalne linkowanie, optymalizację kodu i publikację artykułów SEO.

Współczynnik odrzuceń / bounce rate

To udział wszystkich wizyt na stronie, które nie skończyły się żadną akcją, wśród całej reszty odwiedzin. Innymi słowy, współczynnik odrzuceń pokazuje, ile osób weszło na stronę i niemal od razu z niej wyszło. Na jego podstawie można stwierdzić, jakich poprawek wymagają poszczególne zakładki witryny, a także samo pozycjonowanie.

Znaczniki meta / meta tagi

Znaczniki umieszczone na górze kodu HTML. Informują Googleboty o zawartości danego adresu oraz pomagają w nawigacji internautom. Wyróżniamy przede wszystkim znaczniki: 

– title, czyli tytuł strony, 

– meta description, czyli jej opis, 

– meta robots (m.in. index i dofollow).

meta tagi przyklad Meta title (zazn. na czerwono) i meta description (zazn. na zielono).

O autorze: Mateusz Kozłowski

Mateusz Kozłowski Z pasją zanurzony w świat marketingu internetowego, Mateusz Kozłowski jest ekspertem SEO, rozpoczynającym swoją przygodę z SEO już w 2005 r., gdy mało kto kojarzył pojęcie „pozycjonowania” w Polsce.

Studiował na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Warszawie.

Jeszcze na studiach Mateusz rozpoczął swoją karierę jako specjalista SEO w renomowanej agencji marketingowej w Warszawie. Przez lata pracy zdobył cenne doświadczenie, pracując z różnorodnymi klientami – od małych startupów po duże międzynarodowe korporacje. Jego umiejętności obejmują zarówno SEO techniczne, jak i kreatywne aspekty optymalizacji stron.

W 2011 roku Mateusz postanowił rozpocząć własną działalność w zakresie SEO. Dzięki głębokiej wiedzy teoretycznej oraz praktycznemu doświadczeniu, pomógł wielu firmom zwiększyć ich widoczność w internecie i osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mateusz jest także aktywnym uczestnikiem konferencji branżowych.

Na swoim blogu, Mateusz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, oferując czytelnikom praktyczne porady, analizy trendów w SEO oraz strategie, które pomogą im osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie pozycjonowania stron internetowych.

Dodaj komentarz